Zilele #Erasmus Day 2023, prilej de sărbătoare la Colegiul Agricol „Daniil Popovici Barcianu” din Sibiu

În săptămâna #Erasmus Day 2023– prilej de sărbătorire a mobilității europene, la  Colegiul Agricol “Daniil Popovici Barcianu” din Sibiu este ora bilanțului pentru proiectul de parteneriat strategic în domeniul educației școlare Erasmus+ SILC- Sustainable International Learning Community, cu numărul de referință 2020-1-NL01-KA229-064743_2.  Este o perioadă de reflecție asupra realizărilor proiectului, care nu sunt puține, concretizată în organizarea unui seminar la care sunt invitați elevi, părinți, profesori, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Sibiu și ai instituțiilor colaboratoare în acest proiect.

Foto: Colegiul Agricol “Daniil Popovici Barcianu”

Proiectul cu finanțare europeană Erasmus+ SILC, coordonat de d-na prof. Ticiu-Ianc Diana, s-a derulat pe o perioadă de 36 de luni, Colegiul Agricol “D. P. Barcianu” din Sibiu fiind partener în cadrul acestuia alături de Zone College Twelo (Deventer), din Olanda și Transylvania College din Cluj- Napoca.

Principalul obiectiv al proiectului a fost acela de a crea un mediu educațional transnațional și instrumente de învățare provocatoare pentru elevii și profesorii școlilor partenere, realizarea unor schimburi de bune practici în domeniul educațional, o colaborare cu instituții și autorități publice locale, abordând tematici legate de ecologie și protecția mediului precum: gestionarea deșeurilor, reciclarea, schimbările climatice, risipa alimentară, producția agricolă sustenabilă, orașe și comunități locale durabile (“verzi”), cetățenie globală și europeană.

Pentru îndeplinirea acestui obiectiv s-au derulat patru mobilități Erasmus+, astfel: în luna iunie 2022 mobilitatea cu tema  “Wasted opportunities”, în luna martie 2023 mobilitatea cu tema  “ No Food, No Security”, în luna mai 2023 mobilitatea cu tema “Food Production Done Right”, în luna martie 2023 mobilitatea cu tema “No Food, No Security” iar în luna iunie 2023 mobilitatea cu tema “ Sustainable communities and cities”, precum și numeroase activități de pregătire, preliminare acestor mobilități.

Derularea acestor activități a presupus o muncă susținută, pe întreaga perioadă de desfășurare a proiectului, a întregii echipe de implementare a proiectului alcătuită din prof. Mihuleț Ioana, prof. Tăușan Ioana, prof. Orosz Elena, prof. Stanciu Lavinia, și prof. Popa Diana. Corelat cu tematica abordată echipa de proiect s-a bucurat de sprijinul altor colegi din școală (prof. Potra Livia, prof. Gruescu Claudiu, prof. Moise Cristina, prof. Olaru Florina, prof. Toda Daniela, prof. Dăncilă Felicia, Prof. Sandu Anca, Prof. Vasiu Veronica, prof. Vidrighin Ioana, Prof. Crăcea Traian, prof. Moraru Cristina, Prof. Toader Daniel, informatician Circo Eugen și bibliotecar David Rodica). A fost o muncă de echipă, total implicată în desfășurarea cu succes a activităților, care s-au dovedit destul de solicitante, dar și pline de satisfacții !  Ne-am bucurat să observăm interesul crescut, atât în rândul profesorilor, dar și al elevilor și al părinților acestora față de tematica abordată în acest proiect.

În acest demers am fost susținuți și de către Prodecan Dr. Ing. George Moise, Prof. Univ. Dr. Ing. Mirela Stanciu, Dr. biol. Iuliana Antonie, Dr. Ing. Cristina Stanca Moise de la Facultatea de Științe Agricole, Industrie Alimentară și Protecția Mediului din Sibiu, beneficiind astfel studii de specialitate în domeniul protecției mediului și activități practice desfășurate în laboratoarele de specialitate ale facultății. O bună colaborare am avut și cu reprezentanți ai Serviciului Strategii, Dezvoltare Durabilă și Marketing din cadrul Primăriei Municipiului Sibiu care, într-o întâlnire organizată la Primăria Sibiu, au prezentat elevilor și profesorilor din cele trei instituții de învățământ partenere în proiectul Erasmus+, Strategia și Planului de atenuare și adaptare la schimbările climatice ale Municipiului Sibiu.

Impactul acestor mobilități și al activităților intermediare acestora asupra elevilor, cadrelor didactice și comunității locale a fost major. În primul rând la nivel educațional prin dezvoltarea la elevi a unor competențe de specialitate referitoare la protecția mediului, prin însușirea unor modele de abordare a acestor tematici în țări diferite ale uniunii europene, prin experimentarea și implementarea unor strategii didactice inovatoare de abordare a tematicilor din proiect. Elevii, proveniți din medii diferite, au fost antrenați  să vadă că există întotdeauna opinii împărtășite în spatele granițelor, culturilor, raselor și religiilor. Aceștia au învățat unul de la celălalt, au experimentat împreună și au încercat să găsească împreună soluții la problematici legate de protecția mediului. Apoi, la nivel emoțional, s-au creat relații de prietenie între elevii și profesorii participanți la proiect, au avut loc schimburi culturale între participanți care au contribuit la dezvoltarea personală a fiecăruia.

În acest An european al competențelor, este esențial să recunoaștem importanța diversității culturale a Europei și să beneficiem de oportunitățile de învățare pe care le oferă. Proiectele Erasmus + sunt o oportunitate ideală pentru participanți de a descoperi noi culturi, de a-și consolida abilitățile lingvistice și interculturale, de a-și dezvolta capacitatea de angajare/ de integrare pe piața muncii și de a îmbrățișa valorile europene de toleranță, respect și diversitate. Astfel, ne dorim ca elevii și profesorii colegiului nostru să beneficieze și în anii următori de implementarea unor proiecte Erasmus + care să contribuie la creșterea vizibilității instituției noastre de învățământ la nivel local, național și internațional.

Coordonator proiect, Prof. Ticiu-Ianc Diana

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*