Școala Gimnazială Avrig în cadrul Programului ERASMUS+. O nouă experiență

Școala Gimnazială Avrig a fost acreditată Erasmus+ începând cu anul 2021, pe o perioadă de 7 ani, perioada de desfăşurare a activităţilor fiind cuprinsă între 1 martie 2021 şi 31 decembrie 2027, ceea ce a permis unui număr mare de cadre didactice să participe la mobilități internaționale.

Foto: Școala Gimnazială Avrig

În cadrul Proiectului European cu numărul de referință 2024-1-RO01-KA121-SCH-000202689 s-au desfășurat în cursul anului 2025 trei mobilități.

Scopul proiectului este acela de a forma o perspectivă extinsă asupra strategiilor moderne, inovative de predare, învățare și evaluare, prin folosirea tehnologiei și a metodelor centrate pe nevoile elevilor.

În perioada 23-28 iunie 2025, am avut oportunitatea de a participa la un curs Erasmus+ de formare continuă desfășurat în Lisabona, Portugalia, cu tema „Wellbeing in Nature: Outdoor Activities for Mental and Physical Health”, având ca organizație gazdă, European Academy of Creativity- Barcelona, Spania, formator fiind Florence Neumann.

A fost o experiență profesională extrem de valoroasă, care ne-a oferit nu doar noi competențe didactice, ci și prilejul de a interacționa cu profesori din diferite țări europene.

Foto: Școala Gimnazială Avrig

Obiectivele experienței de mobilitate:

  • Creșterea gradului de conștientizare și cunoștințe despre psihologia ecologică și efectul

restaurator al naturii asupra bunăstării elevilor și profesorilor;

  • Formarea unor atitudini ecologice autentice față de importanța introducerii naturii și a activităților orientate spre natură, în școală;
  • Explorarea instrumentelor și activităților care se pot folosi în cadrul orelor de curs cu elevii pentru a facilita conexiunea cu natura, a reduce/preveni stresul, a stimula stima de sine și abilitățile sociale și a crește performanța academică;
  • Proiectarea unui spațiu fizic și/sau unui program pentru a introduce natura în lecții și în cadrul școlii.

Foto: Școala Gimnazială Avrig

Timp de cinci zile am participat atât la activități indoor, dar mai ales outdoor, dobândind cunoștințe teoretice despre legătura dintre petrecerea timpului în natură și beneficiile asupra sănătății mintale și fizice, explorând unele metode practice prin care putem integra activitățile în aer liber în viața de zi cu zi, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, dezvoltând unele abilități concrete, cum ar fi organizarea de activități outdoor, tehnici de relaxare în natură, mindfulness și exerciții fizice adaptate mediului natural, pentru elevi, meditând conștient pentru sănătatea mintală (la ocean, în grădină, plimbare în natură), dezvoltând inteligența emoțională și mindfulness-ul în natură, utilizând resurse naturale pentru exerciții fizice, jocuri, relaxare, însușindu-ne cunoștințe despre ecopsihologie, învățarea socială și emoțională, designul biofilic, desfășurând „vânătoarea de comori” și îndeplinind misiuni digitale interactive, ghidați fiind de platforma online și aplicația mobilă- Goosechase, iar în cele din urmă explorând ,,Școala în pădure”- un concept inovativ și antrenant pentru copii.

Un alt aspect important al cursului a fost schimbul de bune practici între participanți. Am avut ocazia să învățăm din experiențele altor cadre didactice din Italia, Spania, Finlanda și Slovacia. Am discutat despre provocările comune ale sistemelor educaționale, despre metode de motivare a elevilor și despre modul în care fiecare dintre noi răspunde nevoilor diverse ale claselor noastre.

Foto: Școala Gimnazială Avrig

Participarea la cursul Erasmus+ a fost, fără îndoială, una dintre cele mai memorabile experiențe din parcursul nostru academic. Ceea ce a transformat această oportunitate într-o experiență unică a fost combinația dintre diversitatea culturală, metodele inovatoare de predare și interacțiunile profunde cu profesori din Europa.

Participarea la acest curs ne-a oferit o perspectivă nouă asupra modului în care predăm. Ne-a inspirat să introducem mai multă interactivitate în lecțiile noastre, să explorăm noi modalități de a învăța în aer liber, să planificăm și să organizăm activități educative în natură, creând astfel un mediu de învățare mai atractiv pentru copii.

Foto: Școala Gimnazială Avrig

Profesori participanți la acest curs:

Farcaș Maria (profesor pentru educație timpurie)

Ioniță Doina (profesor pentru educație timpurie)

Schiopu Anamaria Larisa (profesor pentru educație timpurie)

,, Copiii învață mai bine atunci când se mișcă mai mult și se conectează cu medii din viața reală”. (Plymouth University)