Robert Piloiu, povestea profesorului care s-a întors să predea în școala unde a învățat

Robert Piloiu este un tânăr profesor de matematică din Tălmaciu. Predă acum la liceul Tehnologic „Johannes Lebel” din Tălmaciu, școală al cărei absolvent este și el.

Foto: Robert Piloiu, arhiva personală

Potrivit aspireteachers.ro, pasiunea pentru matematică a lui Robert Piloiu a fost observată și cultivată de profesori și membri ai familiei sale încă din copilărie. Dar interesul pentru activitatea profesorală s-a dezvoltat în timpul liceului și apoi în facultate, în activitățile de voluntariat.

A acceptat invitațiile profesorilor lui de a lucra cu elevii mai mici care aveau nevoie de ajutor suplimentar la matematică și apoi de a merge să asiste la ore. A susținut secvențe din timpul orelor și în cele din urmă chiar a suplinit colegi atunci când aceștia aveau probleme medicale.

Robert a terminat Facultatea de Matematică în anul 2020, având deja o experiență relevantă în predarea acestei discipline. La titularizare a obținut a doua notă pe țară, iar acum este profesor pentru elevii a patru clase de gimnaziu de la Liceul Tehnologic „Johanes Lebel” din Tălmaciu.

Potrivit aspireteachers.ro, Robert Piloiu este implicat în foarte multe activități legate de școală. Este în echipa de dezvoltare și implementare de proiecte cu finanțare externă, este liderul de sindicat al școlii și urmărește cu interes programele de dezvoltare profesională care i-ar putea aduce perspective și instrumente noi în bagajul de profesor. De aceea este inclus și în programul Aspire Teachers, DataMathLab.

Datorită diferenței nu foarte mari de vârstă dintre el și elevi, Robert Piloiu reușește să construiască relații mai speciale cu aceștia, colaborând însă și învățând constant de la mentorii săi.

„Am găsit calea de mijloc, nu sunt neapărat prietenos cu ei, nu sunt indulgent, dar îi încurajez, le dau multe exemple cât mai pe înțelesul lor și avem momente când vorbesc cu ei dincolo de matematică, despre preocupările lor, despre viitorul pe care și-l pot face de pe acum” a spus Robert Piloiu într-un interviu acordat pentru aspireteachers.ro.

Potrivit sursei citate, Învățarea matematicii este influențată de cunoștințele și contextul comunităților din care provin elevii; când conectăm conținutul matematic la aspecte din viața lor de zi cu zi sau la subiecte care îi pasionează, putem îmbunătăți semnificativ înțelegerea lui. Robert nu este numai apropiat de vârsta generației prezente acum în școală, ci a crescut și învățat în exact aceeași școală și localitate ca și elevii săi. Școala încă păstrează machete și planșe realizate de el de când era elev.

Foto: Robert Piloiu, arhiva personală

Robert folosește aceste atuuri și creează un mediu în care matematica devine mai accesibilă și mai relevantă pentru elevii săi.

De la programul DataMathLab, a înțeles că este esențial să proiecteze lecția cu finalitatea în minte, să își definească obiectivele și competențele finale pe care dorește să le atingă cu elevii săi. În ciuda presiunii dată de Evaluarea Națională sau poate tocmai datorită ei, Robert a reluat unitățile de la clasa a VIII-a.

„Am plecat de la ce competențe au nevoie elevii la finalul anului și m-am întors și mi-am refăcut conținuturile. Înainte mă bazam pe manual și pe auxiliar, dar acum, pe baza acestor competențe prioritare, mi-am refăcut toate fișele pentru a le ținti mult mai bine: să reprezinte grafic o funcție, să identifice variația graficului în funcției de domeniu etc. Vreau ca ei să treacă de nivelul acela de cunoaștere – că funcția este intersecția cu axele; nu vreau să meargă la liceu cu impresia că funcția este o linie pe un grafic, ci să fie pregătiți cu adevărat pentru următorul nivel”, spune Robert Piloiu în același interviu.

Este nevoie de un sat întreg ca să crești un profesor bun de matematică

Robert s-a format având în jur modele, sprijin și colaborare. A avut parte de un mediu care l-a stimulat și l-a încurajat constant. El vorbește cu admirație și recunoștință despre diriginta din gimnaziu și despre sora ei, care i-au descoperit și i-au cultivat pasiunea pentru matematică, despre nașele lui, profesoare de matematică și ele, care i-au ghidat parcursul în carieră. A fost influențat pozitiv și de profesorii din facultate care i-au oferit oportunități de practică, de inspectorii de matematică care i-au apreciat și încurajat abordările inovative sau de colegele de catedră care l-au primit și l-au ghidat în primii ani de profesorat și cu care se consultă și acum.

A învățat să aprecieze și să integreze celelalte discipline datorită profesoarelor de istorie din gimnaziu și liceu, iar acum i se pare natural să comunice și să colaboreze cu colegii din școală pentru a construi împreună experiențe de învățare mai bune pentru elevi: să abordeze teme despre Grecia antică, sincron cu colega de istorie, exerciții despre Pitagora, sincron cu colega de fizică, activități de învățare în aer liber alături de profesoara de sport și să abordeze frontal, alături de colega de română, provocarea cititului – dând și insistând ca elevii să citească enunțuri mai lungi pentru problemele de matematică.

Pe viitor, Robert își dorește ca aceste colaborări să fie mai dese, între toți profesorii din școală. Se implică pentru ca școala să atragă și să gestioneze fonduri pentru infrastructură de calitate, modernă și proiectează momentul în care niciun părinte din Tălmaciu nu își va mai duce copilul la 15 km distanță, pentru că Liceul Tehnologic „Johannes Lebel” va fi competitiv cu școlile din Sibiu. Și se uită de pe acum cu atenție la elevii săi, pentru a descoperi și a cultiva, la rândul lui, un viitor bun profesor de matematică, mai spun despre Robert Piloiu cei de la aspireteachers.ro.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*