Proiectul ASTRA VR la finalul perioadei de implementare

Muzeul ASTRA derulează în perioada 1 februarie 2020 – 31 ianuarie 2022 proiectul Utilizarea tehnologiei multimedia de ultimă generaţie în accesibilizarea patrimoniului etnografic din Muzeul ASTRA (CALL01-3), finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA, apelul Susținerea expozițiilor inovative cu bunuri culturale mobile restaurate.

În cadrul proiectului, 13 obiecte etnografice au fost restaurate, clasate și expuse într-un nou circuit expozițional (ASTRA VR), care cuprinde trei monumente din Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului: Gospodăria de boștinar din Sebeșul de jos, Staulul și Gospodăria de oier din Rășinari. În expoziție sunt utilizate tehnologii multimedia de ultimă generație, poveștile obiectelor putând fi descoperite cu ajutorul a 20 de perechi de căști VR, a unor sisteme audio și de iluminat și a unor secvențe de benzi desenate. În perioada de implementare, aceasta a fost vizitată de aproximativ 9.000 de persoane.

Expoziția a fost pusă în valoare și prin derularea unui program cultural constituit din 21 de ateliere meșteșugărești și gastronomice, reconstituiri și târguri tematice, în care au fost implicați specialişti muzeali, meşteșugari şi producători locali. Programul a adus împreună 236 de actanți și 1.559 participanți.

Proiectul a fost implementat în parteneriat cu Muzeul din Sør Trøndelag, Norvegia (MiST), care a avut un rol consultativ în ceea ce privește managementul patrimoniului și oportunitatea utilizării tehnologiilor multimedia de ultimă generație în interpretarea patrimoniului etnografic.

,,Proiectul ASTRA VR ne-a ajutat să obținem niște rezultate importante. Am readus în atenția publicului patrimoniul din Muzeul ASTRA, expus într-un design regândit, cu metode de actualitate, care se adresează tuturor generațiilor, în special celei tinere. Este vorba despre tehnologia VR, care a început să fie folosită în zona muzeală. Muzeul ASTRA este astfel un deschizător de drumuri în România, în această privință și nu numai. Rezultatele pe care le-am anticipat, au fost atinse, sunt la dispoziția publicului și așa vor rămâne. Nu avem restanțe din nici un punct de vedere.”, a declarat Ovidiu Baron, director general-adjunct Muzeul ASTRA

,,Obiectivul general al acestui proiect a fost de dezvoltare de metode inovative, valorizare și comunicare a patrimoniului Muzeului ASTRA și al județului Sibiu. Pentru realizarea acestui obiectiv am dezvoltat câteva activități care să ne ajute la îndeplinirea acestuia. Am avut de restaurat obiecte din patrimoniul Muzeului ASTRA, am organizat o expoziție   în trei locații diferite din muzeu, care a fost vizitată de public din vara anului trecut. După vernisajul expoziției, am organizat aici ateliere gastronomice, ateliere meșteșugărești, târguri tematice și reconstituirea unor obiceiuri.”, a declarat Diana Roman, Manager de proiect

,,ASTRA VR este într-adevăr o premieră absolută în România, într-un muzeu în aer liber. De cele mai multe ori vizitatorii nu au cum să ajungă la lucrurile pe care generații întregi de cercetători și muzeografi le-au colecționat. Este vorba despre detalii, impresii, povești de viață de la cei care le-au făurit și utilizat până când au ajuns în muzeu. Noi am încercat să folosim toate acestea ca un canal nou de comunicare a acestor povești. ASTRA VR este o expoziție caldă, umanizată. Un obiect expus aici devine un personaj real, care vorbește vizitatorilor prin tot bagajul, conținutul cultural pe care îl are, pe voci diferite, pe culori diferite ca narațiune. Realitatea virtuală oferă ocazia oricărui vizitator să fie o parte a trecutului și să înțeleagă ce înseamnă pentru noi, specialiștii muzeului, aceste obiecte de patrimoniu.”, a declarat Mirela Iancu, coordonator expoziție

,,Am reușit ca prin prezența antreprenorilor din Sibiu și a actanților din comunitate, prezenți în statisticile proiectului, să ne implicăm în dezvoltarea comunităților din județul Sibiu. Le-am adus aici și le-am reconstituit în premieră obiceiurile. Am reușit prin ASTRA VR să învățăm, practic, meșteșugari și practicanți de îndeletniciri arhaice cum să înțeleagă spiritul antreprenorial. A fost o experiență care a determinat și implicarea mai multor tipuri de resurse, în momente de provocare, dar și de mare bucurie. Acest tip de program poate genera abordări noi, viitoare.”, a declarat Lucian Robu, Coordonator program cultural de valorificare a expoziției.

Rata de absorbție a fondurilor a fost de 98,64%. Proiectul Utilizarea tehnologiei multimedia de ultimă generaţie în accesibilizarea patrimoniului etnografic din Muzeul ASTRA (CALL01-3) beneficiază de un sprijin financiar nerambursabil de 606.977,60 lei, din care 515.930,96 lei (85%) reprezintă valoarea eligibilă nerambursabilă din Granturi SEE, iar 91.046,64 lei (15%) reprezintă valoarea eligibilă nerambursabilă din cofinanţare naţională, valoarea totală a proiectului fiind de 786.977,60 lei.

Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul și sudul Europei și statele baltice. Aceste mecanisme de finanțare sunt stabilite în baza Acordului privind Spațiul Economic European, ce reunește statele membre UE și Islanda, Liechtenstein și Norvegia ca parteneri egali pe piața internă. În total, cele trei state au contribuit cu €3,3 miliarde între 1994 și 2014 și €1,55 miliarde pentru perioada de finanțare 2014 – 2021.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*