Proiectele Erasmus+ ne învață să conservăm și să gestionăm resursele locale

Este bine cunoscut deja faptul că proiectele educative cu finanțare europeană Erasmus+ au un impact pozitiv asupra școlilor implicate și asupra comunităților în care sunt aceste școli, ele având rolul de a aduce un plus de valoare procesului educativ prin schimbul de bune practici care are loc în cadrul activităților organizate pe parcursul mobilităților. In lunile mai-iunie 2023 elevi și profesori ai Colegiului Economic „George Barițiu” din Sibiu au mai fost implicați în 3 mobilități de proiect, oportunitate pentru participanții la activități să asimileze cunoștințe pe temele proiectelor și să își dezvolte competențele lingvistice, digitale, practice și de comunicare.
Proiectul „Preservation De La Biodiversite Et Des Resources Naturelles Locales: Le Developpement Durable Sur Deux Territoires Particuliers (Monbazillac Et Sibiu)”/„ Conservarea biodiversității și a resurselor naturale locale: dezvoltarea durabilă pe două teritorii particulare (Monbazillac și Sibiu)” a avut două schimburi de experiență. Primul a fost ocazionat de cea de-a doua mobilitate în Monbazillac, Franța a 3 profesori și 10 elevi ai colegiului în perioada 21- 27 mai 2023. Participanții au lucrat în echipe mixte fiind implicați în următoarele activități de proiect: vizitarea orașului Bordeaux și primirea la Liceul agricol și viticol La Brie (ziua 1); vizitarea Castelului din Monbazillac și a Muzeului vinului găzduit de acesta, atelierul de lucru de descoperire a faunei locale prin joc sub îndrumarea unui specialist (ziua 2); vizitarea orașului Sarlat, o bijuterie a zonei unde participanții au putut gusta diverse produse culinare franțuzești pregătite din resurse oferite de fauna și flora locală comercializate în piața stradală a orașului (ziua 3); participarea la cursuri, vizitarea fabricii de vin a colegiului, prezentările elevilor referitoare la rețetele tradiționale specifice țărilor lor care folosesc resurse naturale locale și la importanța conservării biodiversității, prezentările specialiștilor de la Muzeul de științe ale naturii din Bergerac legate de diversitatea păsărilor locale, vizitarea expoziției de păsări, vizionarea filmului realizat de elevii francezi Si j’etais un oiseau…, (ziua 4); concursul pe echipe mixte cu întrebări despre fauna locală, atelierul de construire de adăposturi pentru lilieci și amplasarea lor în grădina liceului, vizitarea Muzeului tabacului și a orașului Bergerac (ziua 5).

Foto: Colegiul Economic „George Barițiu” din Sibiu

Tot în cadrul acestui proiect, în perioada 5-9 iunie 2023, Colegiul Economic „George Barițiu” a fost gazda partenerilor francezi. Cei 2 profesori și 18 elevi veniți din Monbazillac au luat parte alături de elevii și profesorii colegiului la activitățile organizate pe temele proiectului în Sibiu și în împrejurimi. Activitățile au vizat familiarizarea participanților cu flora și fauna locală și conștientizarea de către aceștia a importanței conservării mediului înconjurător și a biodiversității locale care joacă un rol esențial în dezvoltarea comunităților.

Iată câteva dintre activitățile în care participanții au fost implicați: vizitarea colegiului, vizitarea orașului Sibiu sub ghidajul elevilor colegiului (ziua1); vizitarea Muzeului Civilizației Populare Astra, atelier de olărit, ateliere de lucru pe temele proiectului, concurs pe echipe mixte, vizitarea Grădinii zoologice (ziua 2); vizitarea Bisericii fortificate Sf. Mihail din Cisnădioara, concurs de postere care promovează conservarea biodiversității, drumeție pe Valea argintului, crearea de fișe de documentare despre flora și fauna locală (ziua 3); ateliere de lucru în echipe mixte în Complexul Albota, crearea de postere care să reflecte efectele turismului asupra biodiversității și soluțile elevilor pentru reducerea acestora, vizita ghidată a păstrăvăriei Albota, degustarea de produse culinare tradiționale românești (ziua 4); prezentările elevilor legate de flora și fauna locală specifică țării lor, campania de plantare de flori în grădina colegiului, evaluarea activităților, degustare de deserturi tradiționale românești, ceremonia de acordare a Certificatelor de participare și a Documentelor Europass (ziua 5).

Un alt proiect Erasmu+, și anume proiectul „It’s Time For Recovery- Vocational Education Connects Young Europeans In Their Diversity” -What’s Cooking?/„Este timpul pentru revenire- Educația vocațională conectează tineri europeni în diversitatea lor”- Ce se pregătește?, a oferit oportunitatea de a face un schimb de experiență a 2 profesori și 12 elevi care au desfășurat în Polonia în perioada 6-12 mai 2023 activități de proiect interesante alături de partenerii din Germania și Polonia. În cadrul activităților elevii au învățat să folosească resurse locale în produse culinare sănătoase și să fie responsabili prin adoptarea unei atitudini înclinate spre respectarea mediului înconjurător, a durabilității și a unui stil de viață sănătos și și-au dezvoltat abilitățile profesionale, lingvistice și de comunicare. Activitățile au inclus: prezentarea localității Krzyzowa și a programului, activități de cunoaștere a participanților (ziua 1); activități de consolidare a echipei și de relaționare (ziua 2); ateliere de lucru: Atelier creativ, Grădina sustenabilă, Gastronomie sustenabilă, Mâncare sănătoasă (ziua 3); atelier de gastronomie la focul pe lemne (ziua 4); atelier de gastronomie în cadrul căruia s-au gătit preparate tradiționale specifice țărilor implicate (ziua 5); excursia la Swidnica, atelier de preparat brânză la ferma din Lutomierz (ziua 6); atelier de gătit falafel, evaluarea activităților de proiect, ceremonia de acordare a Certificatelor de prezență (ziua 7).

 

Având în vedere diversitatea activităților derulate în cadrul mobilităților, se poate concluziona că astfel de proiecte europene nu pot decât să fie în beneficiul elevilor și al cadrelor didactice implicate, dar și al colegilor din alte școli de pe plan local sau regional care vor beneficia de informațiile obținute în cadrul activităților de proiect, aceste proiecte de parteneriat multinațional cu sprijin financiar de la Uniunea Europeană fiind o excelentă sursă de bune practici menite a da învățământului românesc o nouă direcție și o dimensiune europeană prin metodele inovative de predare- învățare și prin digitalizarea sistemului educațional.

Redactat de prof. Mihaela Răulea

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*