Marius Emilian Novac: „Începe un nou capitol, cu provocări, oportunități și speranțe”

Începe un nou an școlar care aduce cu sine noi schimbări în sistemul de educație. Cu ce noutați vine anul școlar 2025-2026? Cât de pregătite sunt unitățile de învățământ pentru noul an școlar? Ce se va întâmpla cu elevii și cadrele didactice din unitățile de învățământ care au fost comasate? Sunt întrebări la care a răspuns, în exclusivitate pentru Mesagerul de Sibiu, inspectorul școlar general Marius Emilian Novac.

sursa foto: Mesagerul de Sibiu

Reporter: Ce schimbări aduce pentru elevi anul școlar 2025-2026?

Prof. Marius Emilian Novac: Anul școlar 2025–2026 vine cu o serie de schimbări importante pentru elevii din România, atât în ceea ce privește organizarea școlilor, cât și sistemul de burse și structura anului școlar. Iată cele mai relevante modificări:

  1. Reorganizarea unităților de învățământ: Un număr de 17 școli vor fi comasate din cauza numărului redus de elevi. Aceste unități își pierd personalitatea juridică, dar nu se închid fizic și elevii nu vor fi relocați. Scopul este optimizarea rețelei școlare și reducerea fragmentării, în contextul crizei fiscal-bugetare.

 

  1. Bursele școlare vor avea criterii și cuantumuri noi astfel:
  • Bursa de merit: 450 lei/lună, acordată pentru max. 15% dintre elevii unei clase cu medii ≥ 9.00.
  • Bursa socială: 300 lei/lună, pentru elevi din medii defavorizate, cu dizabilități sau afecțiuni medicale.
  • Bursa tehnologică: 300 lei/lună, pentru elevii din învățământul profesional, inclusiv dual.
  • Bursa pentru mamele minore: cumulabilă cu celelalte burse, pentru sprijinirea continuării studiilor.
  • Bursele se suspendă dacă elevul are ≥10 absențe nemotivate/lună sau media la purtare <10.
  1. Structura anului școlar:
  • Anul începe pe 8 septembrie 2025 și se încheie pe 19 iunie 2026, cu 36 de săptămâni de cursuri.
  • Este împărțit în 5 module, separate de vacanțe:
  • Vacanța de toamnă: 25 octombrie – 2 noiembrie 2025
  • Vacanța de iarnă: 20 decembrie 2025 – 7 ianuarie 2026
  • Vacanță mobilă: în februarie, stabilită local
  • Vacanța de Paște: 4 – 14 aprilie 2026
  • Vacanța de vară: din 20 iunie 2026
  1. Programele opționale:
  • Se păstrează „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, cu organizare flexibilă pe parcursul anului.

Pe scurt, anul școlar 2025–2026 aduce mai multă rigoare, dar și sprijin financiar mai bine direcționat. Elevii de liceu vor trebui să fie mai atenți la performanță, disciplină și implicare.

 

Reporter: Sunt pregătite școlile din județul Sibiu pentru începerea noului an școlar? Există școli care riscă să nu poată da startul noului an?

Prof. Marius Emilian Novac: Situația din județul Sibiu pentru anul școlar 2025–2026 arată un grad ridicat de pregătire, dar există și câteva provocări punctuale care pot afecta începutul de an în anumite unități.

Majoritatea școlilor sunt pregătite. Inspectoratul Școlar Județean Sibiu a transmis că toate școlile aplică Planul teritorial comun de acțiune pentru siguranța în școli. 61 de unități dispun de pază fizică, monitorizare video și împrejmuire completă. Alte 77 de școli au camere video și garduri, dar fără pază fizică. În total, peste 90% dintre școli au implementat măsuri de securitate și acces conform cerințelor legale.

Probleme punctuale se referă la școlile aflate în renovare. Astfel, 12 școli și licee, inclusiv Lazăr, Ghibu și I.L. Caragiale, continuă lucrările de renovare și după 8 septembrie, data începerii cursurilor. Deși nu se pune problema amânării anului școlar, aceste unități pot avea restricții temporare de acces, mutarea unor clase sau activități în spații alternative.

În plus, trebuie respectate și o serie de cerințe suplimentare până la 5 septembrie Astfel, toate școlile trebuie să îmbunătățească procedurile de acces în incintă, pentru părinți și vizitatori, conform noii legislații. Prin aceasta se urmărește creșterea gradului de siguranță și control în unitățile de învățământ.

Pe scurt, școlile din Sibiu sunt în mare parte pregătite, dar există câteva unități aflate în proces de modernizare care vor începe anul școlar în condiții speciale.

 

Reporter: S-a discutat mult despre reorganizarea câtorva instituții de învățământ din județul Sibiu. În total, câți elevi vor începe anul școlar la altă școală datorită acestei reorganizări?

Prof. Marius Emilian Novac: În județul Sibiu, reorganizarea unităților de învățământ pentru anul școlar 2025–2026 implică 17 instituții cu personalitate juridică care vor fi comasate prin absorbție. Acestea includ școli gimnaziale, licee și grădinițe din localități precum Sibiu, Mediaș, Avrig, Cisnădie, Agnita și Rășinari.

Numărul elevilor care vor fi relocați fizic este foarte mic.
Majoritatea comasărilor sunt administrative, ceea ce înseamnă că elevii vor continua să învețe în aceleași clădiri ca și până acum și NU sunt prevăzute transferuri de elevi între localități sau sedii, ci doar modificări în structura juridică și conducerea unităților.

Excepții pot apărea punctual, în cazurile unde clădirile sunt în renovare sau nu mai îndeplinesc condiții minime sau acolo unde se decide relocarea unor clase pentru eficientizarea spațiilor. Dar, în ceea ce privește elevii relocați fizic, estimările arată că sub 2% dintre elevii din județ ar putea fi afectați direct prin schimbarea sediului. Restul vor resimți doar schimbări administrative sau de organizare internă.

 

Reporter:  Câți directori și câți profesori au rămas fără post datorită acestei reorganizări?

Prof. Marius Emilian Novac: Reorganizarea rețelei școlare din județul Sibiu pentru anul școlar 2025–2026 a avut un impact limitat, dar vizibil asupra cadrelor didactice, în special în ceea ce privește orele disponibile și normele de predare.

Astfel, 6 profesori s-au aflat în restrângere de activitate, adică au rămas fără suficiente ore pentru a-și păstra catedra și alți 46 de profesori au trebuit să își completeze norma didactică prin ore suplimentare în alte școli sau la alte discipline. Acești profesori sunt titulari, iar situațiile lor au fost analizate în ședințe publice organizate de Inspectoratul Școlar Județean Sibiu și le-am găsit o rezolvare.

În ceea ce privește directorii afectați, reorganizarea rețelei școlare a dus la comasarea a 17 unități de învățământ, ceea ce implică desființarea posturilor de conducere din unitățile absorbite, adică redistribuirea sau încetarea mandatului unor directori și directori adjuncți. În multe cazuri, directorii din școlile comasate pot fi repartizați în alte funcții sau pot participa la concursuri pentru posturi vacante.

Aceste măsuri au fost impuse prin Legea nr. 141/2025 privind măsurile fiscal-bugetare și Ordinul Ministerului Educației nr. 5.197/2025, care obligă inspectoratele să finalizeze reorganizarea până la sfârșitul lunii august.

 

Reporter:  Care dintre programele și proiectele desfășurate de ISJ vor continua și în anul școlar 2025-2026?

Prof. Marius Emilian Novac: Pentru anul școlar 2025–2026, Inspectoratul Școlar Județean Sibiu (ISJ Sibiu) va continua o serie de programe și proiecte educaționale care au avut impact pozitiv în anii anteriori.

„Săptămâna verde” – Programul național care promovează educația ecologică și sustenabilitatea. Elevii participă la activități în natură, proiecte de reciclare, plantări și ateliere despre schimbările climatice. Se va desfășura într-unul dintre modulele anului școlar, la alegerea fiecărei școli

„Școala altfel” rămâne activ și în 2025–2026, oferind o săptămână dedicată activităților non-formale. Elevii pot participa la excursii, vizite la muzee, ateliere creative, simulări de carieră etc. Fiecare unitate de învățământ își stabilește perioada și tematica.

Continuă și programele de remediere școlară pentru elevii cu dificultăți de învățare, în special în ciclul gimnazial și se mențin parteneriatele cu ONG-uri și autorități locale pentru consiliere psihologică și orientare vocațională.

STEM și digitalizare – proiectele care promovează educația digitală, robotică și științele exacte vor fi extinse în licee și școli gimnaziale. Se urmărește dotarea cu laboratoare inteligente și formarea profesorilor în utilizarea tehnologiei în clasă.

Continuă și programele de incluziune și echitate: se continuă inițiativele pentru integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) și proiectele de combatere a abandonului școlar și sprijin pentru elevii din medii defavorizate rămân prioritare. (PNRAS).

 

Reporter: Mesajul dvs pentru elevi, părinți cadrele didactice, pentru noul an școlar?

Prof. Marius Emilian Novac:  Dragi elevi, stimați părinți,

Începe un nou capitol, cu provocări, oportunități și speranțe. Anul școlar 2025–2026 vine cu schimbări importante, dar și cu promisiunea unei educații mai echitabile, mai sigure și mai conectate la nevoile reale ale societății.

Pentru elevi:

Fiecare zi de școală este o șansă de a descoperi cine sunteți și cine puteți deveni. Indiferent de materia preferată, de nota obținută sau de obstacolele întâlnite, curiozitatea, perseverența și respectul vor fi cele mai valoroase instrumente ale voastre.
Nu vă temeți de schimbări – ele sunt semne că lumea evoluează, iar voi sunteți parte din această transformare.

Pentru părinți:

Sprijinul vostru este fundamentul reușitei copiilor. Într-un sistem aflat în reorganizare, dialogul cu școala, încrederea în profesori și implicarea activă vor face diferența.
Educația nu se întâmplă doar în clasă, ci și acasă, în felul în care ascultați, încurajați și învățați împreună cu copiii voștri.

Pentru colegii cadre didactice:

Cu ocazia începutului de an școlar, vă transmit cele mai sincere gânduri de apreciere și încurajare. Reîntoarcerea în spațiul educațional marchează nu doar reluarea activităților didactice, ci și reafirmarea angajamentului nostru față de formarea generațiilor viitoare.

Într-un context educațional aflat în continuă schimbare, profesionalismul, dedicarea și solidaritatea noastră rămân pilonii esențiali ai unei școli de calitate. Vă doresc un an plin de realizări, inspirație și echilibru, în care fiecare provocare să devină o oportunitate de creștere și fiecare reușită să fie o confirmare a valorii muncii noastre.

Să pășim împreună cu încredere, responsabilitate și demnitate în acest nou capitol, având convingerea că prin efortul comun putem construi un mediu educațional autentic, incluziv și performant.

Împreună:

Să transformăm acest an într-un spațiu al învățării autentice, al colaborării și al bucuriei de a crește.
Fiecare elev merită să fie văzut, ascultat și încurajat. Fiecare profesor merită respectul și sprijinul comunității. Fiecare părinte merită să simtă că nu e singur în acest drum.

Mult succes tuturor!
Să fie un an plin de învățare, descoperiri și împliniri.
Cu încredere, curaj și deschidere, putem construi împreună o școală mai bună.

 

A consemnat Margareta LUPU