Lăsata Secului de Paști. Semnificații și obiceiuri

Duminica din 17 martie 2024, ziua care precede intrarea în Postul Sfintelor Paști, este numită Duminica izgonirii lui Adam din rai, dar și Duminica iertării. Sfinții Părinți i-au dat acestei duminici și acest nume, pentru a ne arăta că nimeni nu poate intra în post dacă nu este în pace cu semenii, scrie crestin-ortodox.ro.

Foto: Captură video Facebook Comuna Sadu

 

Dumnezeu nu poate fi trăit de cel ce este în ceartă cu aproapele. Căci El fiind iubire, este și iertare. Asa că numai cel ce iartă se poate împărtăși de această iubire dumnezeiască. Și pe cât de mult iartă, pe atât de mult se împărtășește de Dumnezeu.

Obiceiuri de Lăsata Secului

În lumea satului, Lăsata Secului de Paști păstrează acte rituale specifice unui început de An Agrar celebrat la echinocțiul de primăvară.

Lăsata Secului este momentul de cumpănă dintre vechiul și noul An Agrar, un scenariu ritual de îmbătrânire și înnoire a timpului, în care ritualurile și datinile pregătesc evenimentul și-l consfințesc – adică sunt împărțite simetric într-un ciclu de sărbători care au loc de-a lungul a două săptămâni, o parte dintre ele fiind celebrate înaintea Lăsatului Secului în „Săptămâna Nebunilor”, altele după, in săptămâna „Caii lui Santoader”.

Sărbătorile tradiționale desfășurate pe parcursul acestor două săptămâni sunt despărțite simetric de sărbătoarea nocturnă a Lăsatului de Sec, cunoscută sub diferite denumiri zonale: Strigătul peste sat, Priveghiul cel Mare, Alimori, Hodăițe etc. și păstrează anumite elemente care sunt specifice nopții dintre ani.

În satele din jurul Sibiului se practică așa numitul obicei al „Hodăițelor” sau „Mătăuzelor”.

În sera de duminică, în ziua Lăsatului de Sec. tinerii se urcă pe un deal din apropierea satului și dau drumul la vale uor „roți de foc”, în fapt cauciucuri aprinse care simbolizează purificarea și arderea duhurilor rele.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*