22% dintre români au citit cel mult 5 cărți pe an. A crescut interesul pentru vizionarea de filme.

22% dintre românii de peste 18 ani au citit între una și cinci cărți în 2023, arată Barometrul de Consum Cultural 2023.

foto: pexels.com

Barometrul de Consum Cultural 2023 prezintă, pentru prima dată, analiza și clasificarea extinsă a grupurilor de consum cultural active în spațiul public din România, din perspectiva efectelor pe care cultura, ca bun public, le are asupra societății în ansamblu, scrie Monitorul de Cluj.

De asemenea, studiul măsoară schimbările înregistrate în activitățile culturale non-publice, cu accent pe profilurile de consum de muzică și lectură și evidențiază caracteristicile consumului de film în sistem de difuzare clasică și „în afara rețelei” („streaming”).

În 2023, frecvența vizitării obiectivelor cu relevanță culturală a crescut accelerat: 67% dintre respondenți au vizitat monumente istorice și situri arheologice cel puțin o dată pe an, față de 59% în 2022, iar 45% au vizitat un muzeu, o expoziție sau o galerie de artă cel puțin o dată pe an, față de 30% în 2022. Acest fapt se datorează și creșterii turismului, au remarcat autorii studiului.

22% dintre români au citit o carte într-un an

În 2023, 59% dintre respondenți au citit cărți în format tipărit și digital, iar dintre aceștia: 22% au citit între 1 și 5 cărți, 13% între 6 și 10 cărți, iar 10% au avut o medie de o carte în fiecare lună, citind 12 cărți sau mai multe.

Potrivit studiului, cititorii fideli, care citesc cel puțin o carte pe lună, sunt bărbați din mediul urban, cu venituri medii și peste medie. Principalele motive pentru care cei mai mulți oameni citesc sunt legate de relaxare sau de plăcere.

20% dintre români au mers cel puțin o dată pe an la bibliotecă pentru a împrumuta cărți, iar 16% au participat cel puțin o dată pe an la un târg de carte.

A crescut interesul pentru vizionarea de filme

A crescut interesul românilor pentru vizionarea de filme. 34% dintre respondenți au mers la cinematograf cel puțin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei. Dar doar 10 procente reprezintă public fidel.

În ceea ce privește vizionarea filmelor românești, 33% dintre respondenți au declarat că preferă în egală măsură producțiile noi și producțiile vechi, iar 13% preferă producțiile mai vechi de 5 ani.

53% dintre respondenţi accesează platforme de streaming pentru a viziona filme şi sub 50% din gospodăriile de la nivel naţional sunt abonate la diferite platforme.

27% au vizionat filme săptămânal pe aceste platforme, în timp ce 29% dintre respondenți au vizionat filme în serie, timp de mai multe ore pe zi, practicând „binging”.

Românii nu se mai duc la teatru

Participarea la evenimentele specifice artelor spectacolului, în afara festivalurilor, rămâne scăzută. Doar 25% dintre respondenți au mers la cel puțin un spectacol de teatru, iar 24% la cel puțin un spectacol de muzici culte în 2023.

Peste 50% dintre tinerii cu vârste între 18 și 35 de ani au participat cel puțin o dată în 2023 la festivaluri de muzică, iar 40% au participat la festivaluri gastronomice.

Aproximativ 20% dintre tineri au participat în 2023 la festivaluri de filme și de teatru, iar 15% la festivaluri de literatură.

Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eşantion reprezentativ naţional pentru populaţia de 18 ani şi peste. Volumul aproximativ al eşantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Descoperă mai multe la Ziarul Mesagerul de Sibiu

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura