În perioada 20-22 septembrie, la Mediaș, vechea metropolă de vin a Transilvaniei, a avut loc un eveniment marcant pentru istoria și industria viticolă din România: Weinfest 2019, eveniment aflat la cea de-a doua ediție și desfășurat sub egida Regiunii Gastronomice Europene Sibiu 2019, ca parte a unui concept mai larg, de refacere a adevărului istoric și de promovare a istoriei viticole locale și zonale.
Trei organizații neguvernamentale din Mediaș, cu sprijinul câtorva zeci de companii locale și naționale și în parteneriat cu Primăria municipiului Mediaș, și-au unit eforturile în realizarea unui eveniment de excepție, care a adunat profesioniști, pasionați și interesați de zona de vin și gastronomie. Sponsorul principal al evenimentului a fost compania Romgaz.
Mascota Turrepitz
Punctul principal de atracție al ediției din acest an a Weinfest a fost mascota Turrepitz (Petrică din turn), „coborâtă”, timp de trei zile, printre participanții la eveniment. Imaginea sa a fost întipărită pe toate materialele publicitare, iar prin amabilitatea celui care i-a dat viață, sute de oameni și-au făcut fotografii cu veselul și coloratul Turrepitz, realizat și conceput de către Daniela Tulai-Depner.
Surprize plăcute
Dincolo de toate surprizele pe care organizatorii le-au inclus în program, ei înșiși au fost destinatarii celei mai mari dintre ele: folkistul Walter Ghicolescu a pus pe note textul lui Teodor Morar și astfel a luat naștere ceea ce ei au numit „Imnul de vin al Mediașului”.
Pe scena amenajată în Piața Regele Ferdinand I au urcat, pe rând, JazzyBit și Amalia Gaiță, Mircea Baniciu & Band și Proconsul.
În programul Weinfest 2019 au fost incluse și alte evenimente culturale, subsumate aceleiași tematici: o expoziție de pictură, vernisată la Galeria Cirus de pictorul Vasile Popescu; o ștampilă, realizată de colecționarul filatelist Liviu Pintican, utilizată de Poșta Română în ziua de 20 septembrie la Oficiul Poștal nr. 1 din Mediaș; scenete interpretate de trupa de teatru „Noi și atât“; desemnarea Reginei Vinului 2019, în persoana Juliei Batioha, cea care a preluat ștafeta de la Szidonia Noémi Elekes, regina din 2018 a evenimentului.
23 de crame
În spațiile special amenajate în zonă și-au prezentat produsele vinicole 23 de crame din țară și din Republica Moldova, printre acestea numărându-se cele din orașul Cricova, oraș înfrățit cu Mediașul, cu ocazia Centenarului Marii Uniri. Adevărate spectacole de artă gastronomică au susținut: Cosmin Tudoran – Profu’ de vin și jurat Master Chef; Radu Zărnescu – câștigătorul locului 3 mondial la concursul profesional „First World King Chefs Competition“ și președinte al Euro-Toques România; chef Marius Rafa, proprietar al vestitului restaurant „Pardon“ din Sibiu; echipa „Master of Flames“.
Evenimente cu ștaif
Cei interesați au putut participa, de asemenea, la trei Masterclass-uri: „Wine, food and pairing“, susținut de Wine Ambasador Diana Pavelescu, secretarul general al Asociației Degustătorilor Autorizați din România și jurat pentru cele mai importante concursuri internaționale de vin; Masterclass-ul de pahare al ambasadorului Riedel în România, Valentin Ceafalău; Tiberiu Onuțu, fondatorul conceptului viesivin.ro, a susținut Masterclass-ul de Fetească Regală, soi originar de la Daneș și denumit astfel de Ambrosi de la Mediaș, într-o expunere complexă despre ce înseamnă reconstrucția istorică viticolă a Mediașului, oraș care, între 1500 și 1800, stabilea impozitele în funcție de prețul unei găleți de vin, iar prețurile în piață, în funcție de prețul unei găleți de must. Onorantă a fost și prezența baronului austriac Jakob von Kripp și a soției sale, Ileana, proprietarii istoricului domeniu viticol Știrbey.
Organizatorii Weinfest 2019 – Asociația Locului Natal Mediaș, Asociația Ardealul Mediaș și Asociația Pusteblume Mediaș – mulțumesc tuturor celor implicați: sponsori, parteneri, parteneri media, între care trebuie amintiți Regiunea Gastronomică Europeană Sibiu 2019, Primăria municipiului Mediaș și sponsorul principal, Romgaz.