Prima generaţie care a crescut într-un mediu dominat de Internet, comunicaţii mobile şi reţele globale nutreşte dorinţa de a avea un loc de muncă sigur, dar confortabil
Acestea sunt concluziile desprinse din sondajul referitor la carieră realizat în 2015 de compania Continental. Proiectul a cercetat la nivelul studenţilor şi tinerilor, al absolvenţilor angajaţi la Continental aflaţi în primii ani de exercitare a profesiei, aşteptările acestora referitoare la lumea muncii, la dezvoltarea personală a carierei şi la perspectivele de dezvoltare socială.
Peste 1.000 de studenți intervievați
Institutul pentru Ştiinţe Sociale Aplicate (INFAS) a intervievat circa 1.000 de studenţi din domeniile ingineriei, ştiinţelor naturii şi ştiinţelor economice și cam tot atâția tineri profesioniști angajați ai Continental din România, Germania şi China. Dacă îi întrebi pe studenţi, mulți dintre ei îşi pot imagina să lucreze din când în când, la sfârşit de săptămână, în cadrul unui program cu un număr flexibil de ore de lucru săptămânal (România 60 %, Germania 72 % şi China 88 %). Pentru fiecare al cincilea student român, munca la sfârşit de săptămână nu reprezintă o dificultate.
Mobilitate şi internaţionalitate
În cazul în care se încearcă motivarea unor studenţi sau tineri nu numai pentru stagii virtuale, ci pentru stagii reale în străinătate, o remuneraţie situată deasupra mediei constituie un stimulent pentru majoritatea tinerilor. În afară de aceasta, multe talente sunt gata să lucreze timp de câţiva ani în străinătate dacă locul de staţionare face parte din planul carierei sau sarcinile sunt deosebit de interesante. În cazul în care sunt întrebaţi studenţii care sunt ţările care pot fi luate în considerare pentru un stagiu în străinătate, studenţii români menţionează Statele Unite (52 %) şi Germania (50 %), 38 % îşi pot imagina un stagiu în Elveţia. Grupul tinerilor profesioniști din România preferă, de asemenea, un stagiu de muncă într-una din aceste trei ţări, Germania aflându-se însă în fruntea preferinţelor cu 65 %, urmată de SUA (42 %) şi de Elveţia (35 %). Pentru persoanele intervievate din România şi China, Germania a devenit între timp la fel de atractivă ca şi SUA.
„Tinerii văd într-o lumină pozitivă evoluţia României: circa jumătate prevăd o dezvoltare economică pozitivă pentru următorii 5 ani. Starea de aşteptare pozitivă îşi găseşte expresia şi în evaluarea competitivităţii personale pe plan internaţional pentru ocuparea unor locuri de muncă: 62 % din studenţii români îşi evaluează competitivitatea ca (foarte) bună. După obţinerea primelor experienţe profesionale, acest tablou se schimbă însă: membrii grupului «young professionals» din România îşi evaluează cu 78 % într-o lumină oarecum mai pozitivă competitivitatea proprie.“