Unul din 3 elevi care era în clasa a VIII-a, în 2021, nu a absolvit gimnaziul, potrivit Ministerului Educației. Este cea mai amplă prăbușire a numărului de absolvenți din ultimii 17 ani.
În 2021, rata de absolvire a gimnaziului a fost de doar 66%, fiind cea mai mică rată din ultimii 17 ani, potrivit Raportului privind starea învățământului preuniversitar 2021-2022, document publicat de Ministerul Educației și citat de Monitorul de Cluj
Acest lucru înseamnă că doar doi din trei elevi au absolvit gimnaziul în anul școlar menționat anterior. În perioada 2004-2021, rata de absolvire a gimnaziului a înregistrat variații de la un an școlar la altul. Cu toate acestea, indicatorul a avut, în perioada 2020-2021, o valoare mult mai mică față de ceilalți ani școlari.
Rata de absolvire este un indicator ce vizează momentul de final al unui an școlar și se calculează ca raport între numărul total de absolvenți ai clasei a VIII-a și numărul populației de vârstă corespunzătoare finalului de gimnaziu.
„La nivelul anului 2020/2021, indicatorul înregistrează o valoare cu mult inferioară celei din anul școlar precedent, ajungând la 66%. Această valoare a indicatorului trebuie analizată în contextul modificărilor de structură ale sistemului de învățământ (introducerea clasei pregătitoare din anul școlar 2012/2013)”, se arată în raportul citat de edupedu.ro.
În raport se arată că absolvenții de gimnaziu din anul școlar 2020-2021 sunt, preponderent, elevi care au avut debutul școlar la 6 ani, în anul școlar 2012-2013, în clasa pregătitoare. „O pondere consistentă a copiilor din această cohortă (17,8%) a avut debutul școlar întârziat, cu efecte negative asupra valorii indicatorului.”
Se remarcă faptul că rata de absolvire a învățământului gimnazial este mai mare în mediul urban decât în cel rural. În 2020-2021, rata în mediul urban a fost de 78.5%, iar în mediul rural de 53.8%, diferența fiind de peste 24 de procente.
„Acest fapt este determinat în primul rând de situațiile de abandon școlar mai frecvente în rural, dar și de alte pierderi școlare sau aspecte precum migrarea unora dintre elevii din rural la școli din urban, către finalul gimnaziului (ca o opțiune pentru o educație de o calitate mai ridicată, care oferă șanse mai mari pentru continuarea studiilor în învățământul liceal)”, conform documentului.
Cu toate acestea, scăderea valorii indicatorului în mediul urban este mai consistentă decât în mediul rural. Concret, în 2019-2020, 100% din elevii din urban au absolvit gimnaziul, iar procentul lor a scăzut până la 78.5% în 2020-2021. În mediul rural, în 2019-2020, 67.4% au absolvit gimnaziul, în timp ce, în anul școlar 2020-2021, rata a scăzut până la 53.8%.
Tot în anul 2020-2021, puțin peste 67% dintre băieți au absolvit gimnaziul, în timp ce procentul fetelor a fost mai mic cu peste 2 procente, adică 64.8%. În ultimii 17 ani, este pentru prima dată când procentul fetelor este mai mic decât procentul băieților.