2021 va fi un an al surprizelor plăcute pentru sibieni, dar și pentru turiști, dezvăluie ing. Dan Căprariu, directorul general al companiei TURSIB, într-un interviu acordat Mesagerului de Sibiu.
Compania care pune orașul în mișcare
Compania de transport public local Sibiu (TURSIB) deține o flotă de 105 autobuze, dintre care 65 sunt noi. Pentru confortul tuturor sibienilor, deservește nu mai puțin de 23 de linii de autobuz, organizate într-o rețea care acoperă întregul oraș, precum și stațiunea montană Pătiniș. Pe liniile principale se circulă cu o frecvență de 5-10 minute la orele de vârf, iar pe celelalte, la o frecvență de aproximativ 15-20 de minute. Într-o zi obișnuită, autovehiculele companiei locale de transport realizează aproape 13.000 km, iar într-un an, aproximativ 5 milioane km, transportând 106.000 de pasageri zilnic, respectiv 38 de milioane de pasageri pe an.
Care au fost cele mai mari provocări pentru compania pe care o conduceți, în anul care a trecut?
În martie, când a fost implementată starea de urgență, s-a diminuat numărul de utilizatori ai transportului public. Acesta a fost, constant, mai scăzut. Media pe cele patru trimestre este de -13,8 % călători față de anul precedent, cu un grad de încărcare pe fiecare mijloc de transport de aproximativ 40%. Pe de o parte, deoarece elevii și studenții nu au mai fost prezenți la cursuri, iar pe de altă parte pentru că toate companiile și-au redus numărul angajaților. Mai mult, s-a restricționat și deplasarea persoanelor între anumite ore. Au existat temeri legate și de posibilele îmbolnăviri ale colegilor noștri și neîndeplinirea planului de transport.
Cum v-ați asigurat că respectați măsurile de igienă și aveți grijă de sănătatea și siguranța călătorilor?
Încă din 2019, TURSIB face igienizarea autobuzelor la standard europene, cu o firmă externă. Acest proces se desfășoară pe timpul nopții și presupune o curățenie generală, de la podele până la tapiserii de scaune și geamuri. Pe lângă igienizarea sau spălatul exterior, s-au introdus și igienizările cu soluții special recomandate mijloacelor de transport în comun. După începerea pandemiei, aparte de tot ceea ce se făcea înainte, tot în fiecare noapte, cu personalul nostru de această dată, se dezinfectează fiecare autobuz în parte. Acest proces constă în pulverizarea de soluții bactericide și viruscide pe toate suprafețele, în interiorul mijlocului de transport. La începutul verii s-au montat și dozatoare cu soluție de igienizat pe mâini în absolut toate autobuzele. Avem și un afișaj corespunzător și o informare clară a călătorilor, atât în mijloacele de transport, cât și în stațiile de autobuze. Se menționează cu acuratețe măsurile de siguranță și obligativitatea purtării măștii de protecție. Angajații nostri sunt și ei verificați și testați în permanență. Din punctul de vedere al gestionării pandemiei în interiorul Tursib-ului, pot să vă spun că suntem extrem de mulțumiți. Ne-am administrat foarte bine.
Ce măsuri ați pus în aplicare în 2020, care s-au dovedit eficiente și v-au adus satisfacție și mândrie?
Sunt bucuros că am reușit să ne desfășurăm activitatea fără să fim afectați de pandemie. Mă gândeam cu groază la un posibil scenariu cu mulți angajați bolnavi și lipsa unui personal suplinitor, la întârzieri în stații și nerespectarea orarului călătorilor. E o bucurie pentru mine că, în final, puțini angajați au fost afectați, iar noi am deservit orașul onorabil, exact așa cum ne-am propus. De asemenea, suntem mândri că am reușit să păstrăm toate măsurile de igienă, iar călătorii noștri să se simtă în deplină siguranță în momentul folosirii transportului în comun.
În cursul anului 2020, conform noii legislații, s-a acordat acea gratuitate elevilor și studenților. Cu multă muncă, am reușit să tranferăm on-line procesul de prelungire și încărcare al legitimațiilor elevilor, de colectare de date și realizare de abonamente noi pentru cei mici. Am fost una dintre puținele companii din țară care a reușit să conceapă și să susțină un sistem on-line pentru obținerea acestor facilități. Acesta este un alt motiv de mândrie pentru mine.
Dan Căprariu l director general TURSIB: „Sunt bucuros că am reușit să ne desfășurăm activitatea fără să fim afectați de pandemie. Mă gândeam cu groază la un posibil scenariu cu mulți angajați bolnavi și lipsa unui personal suplinitor, la întârzieri în stații și nerespectarea orarului călătorilor. E o bucurie pentru mine că, în final, puțini angajați au fost afectați, iar noi am deservit orașul onorabil, exact așa cum ne-am propus“
Care sunt surprizele pe care le pregătiți pentru 2021? Urmează să faceți achiziții noi de autobuze? Va spori confortul călătorului sibian?
În 2020, flota a rămas aceeași, după achiziția majoră de autobuze făcută în 2019. Atunci, au fost puse în circulație, în total, 65 de autobuze noi. Astăzi, flota Tursib are 105 autobuze din care 65 sunt noi. În cursul acestui an sunt deja în desfășurare două proiecte mari ale Primăriei, cu finanțare europeană, nerambursabilă. Cele două licitații sunt deja în faza de evaluare a ofertelor. În final, se vor achiziționa 5 minibus-uri electrice, cu care se va face un traseu în zona istorică a orașului. E extraordinar că vor putea circula și strecura, pe străduțe precum Tribunei sau Mitropoliei, mijloace de transport în comun. În plus, vorbim de cumpărarea a încă 40 de autobuze pe gaz natural comprimat. Totodată se vor achiziționa și sisteme conexe, respectiv siteme de ticketing, 30 de automate de vânzare a titlurilor de călătorie, care se vor plasa în stații, precum și 36 de panouri electronice care vor afișa, în timp real, ora de sosire a autobuzelor. În momentul de față există doar trei astfel de panouri.
Vor exista trasee noi?
O dată cu introducerea în circuit a noilor achiziții, bineînțeles că vom introduce trasee noi. Vom putea face îmbunătățiri. Ar fi traseul în zona istorică și un nou traseu profesional, care să asigură legătura cu o zonă industrială. Ne-am gândit și la cartierul Tineretului, Țiglari, Calea Șurii Mici și legătura lor cu Zona de Vest. Ar avea o legătură directă. În momentul de față acest traseu este posibil doar după schimbarea de trasee și folosirea a două linii de transport.
Pentru traseele deja existente și extrem de solicitate, ne gândim la supliniri de vehicule, astfel încât frecvența de sosire în stație să scadă de la 20 de minute la doar câteva minute.
Suntem deschiși și solicitărilor venite din partea cetățenilor sau a unor posibile noi obiective turistice, precum parcuri de distracție sau parcuri acvatice. Nu excludem prelungirile de trasee.
Se păstrează, pe perioada anului 2021, facilitățile și gratuitățile oferite elevilor, pensionarilor și donatorilor?
Aceste facilități sunt prevăzute de actuala legislație. Asta înseamnă că, atâta timp cât ele sunt prevăzute, vor fi păstrate cu strictețe de către noi. Elevii sunt mereu o prioritate pentru noi. Atunci când merg fizic la școală, au mereu parte de supliniri de mijloace de transport la orele de vârf, în special dimineața și în jurul prânzului. Acesta a fost unul dintre principiile pe care am mers. Să fim în contact cu cerințele călătorilor și să încercăm să le rezolvăm. Serviciile on-line le stau mereu la dispoziție pentru activările de abonamente sau prelungirile de abonamente deja existente.
Se vor scumpi biletele în acest an?
Vă pot confirma că, pe perioada anului în curs, nu există dorința sau propunerea noastră de modificare a tarifelor biletelor de călătorie. Acestea se vor menține la valorile actuale.
Cum apreciați munca angajaților Tursib?
Ținem foarte mult la respectarea programelor de transport, dar și la confortul călătorilor și siguranța lor. Doar traficul îngreunat ar trebui să decaleze cu câteva minute orarul de sosire în stație. Altfel, nu există scuze pentru nimeni. Toți cei 207 dintre șoferii noștri sunt în permanență monitorizați, dar și instruiți. Fiecare cunoaște politica companiei și respectul pe care îl purtăm călătorilor. Mașinile de transport sunt dotate cu GPS, iar orice reclamație poate să fie verificată. Greșelile sunt sancționate.