Aflat la a treia participare pe macadam la Raliul Sibiului într-o mașină de top, Simone Tempestini a făcut ce-a știut mai bine, câștigând etapa a V-a din Campionatul Național de Raliuri Betano, cu 8 victorii de probă specială din cele 9 desfășurate.
Ediția din acest an a Raliului Sibiului a programat 10 probe speciale ce au însumat 132,79 de kilometri cronometrați și un total de 489,60 de kilometri cu etapele de legătură.
Raliul a început cu Parada Echipajelor și Startul Festiv din Centrul Istoric al municipiului Sibiu, acolo unde Piața Mare, Piața Mică și Pietonala Nicoale Bălcescu au fost martorele evenimentelor desfășurate joi seara.
Într-un cadru festiv și înconjurate de mii de sibieni și nu numai, echipajele au primit startul oficial de la reprezentanții raliului și ai partenerilor.
Ziua de vineri a debutat cu testele oficiale de pe Dealul Gușteriței, începând cu orele 08:00 și până la ora 12:00. Cu câte 5 secunde treceri admise prin regulament, lui Simone Tempestini (Škoda Fabia R5 Evo) i-au fost suficiente 3 treceri pentru a stabili cel mai rapid timp al celor 1,8 kilometri.
Cu 1m07.4s tânărul pilot a fost urmat la numai 7 zecimi de veteranul său coleg de echipă Bogdan Marișca (Škoda Fabia Rally2 Evo) în timp ce eroul local Sebastian Barbu (Škoda Fabia R5 Evo) a oprit cronometrul la 1,1 secunde de campionul en-titre. După o pauză de aproximativ o oră și 45 de minute, echipajele au părăsit parcul de service din Piața Mare pentru PS1 „Gâtul Berbecului 1” și PS2 „Cheile Cibinului Sparco 1”, probele ce aveau să întregească prima buclă. Totuși, o breșă de securitate avea să anuleze prima probă, astfel că echipajele au parcurs cei 16,32 de kilometri în regim de etapă, adică fără viteza de concurs.
Cei 11,70 de kilometri ai primei probe propriu-zise au trecut pe nesimțite, îndeosebi pentru Simone Tempestini și Sergiu Itu, cei doi fiind mai rapizi cu 16,7 secunde decât Bogdan Marișca și Sebastian Itu, respectiv cu aproape 30 de secunde decât Sebastian Barbu și Bogdan Iancu.
Cele 30 de minute petrecute în parcul de service au fost resetarea de care aveau nevoie echipajele după o primă probă dură și solicitantă.
Totuși, Simone și Sergiu nu s-au resimțit după prima trecere pe „Cheile Cibinului Sparco”, astfel că n-au avut nicio problemă în a-și impune ritmul pe „Gâtul Berbecului 2”, fiind mai rapizi cu 10,3 secunde decât Barbu și cu alte 37,6 secunde decât Andrei Gîrtofan (Škoda Fabia R5), în timp ce Marișca și Sebastian au fost nevoiți să oprească pe probă pentru a schimba o pană de cauciuc, încheiând numai pe poziția a 10-a.
A doua buclă a zilei și cel mai mare procent al kilometrilor de probă de vineri s-au încheiat cu o nouă victorie de probă din partea campionilor en-titre, învingându-i pe Barbu și Marișca, în această ordine.
Doar că ziua nu se încheia acolo, întrucât echipajele aveau să revină din nou în parcul de service din Piața Mare, pentru o ultimă servisare a zilei și evident, montarea rampelor de lumini suplimentare pentru singura probă desfășurată pe noapte din actuala stagiune a Campionatului Național de Raliuri Betano – speciala „Șanta – Școala de Șoferi ELIT”.
Cu mii de fani aflați pe marginea probelor, Sebastian Barbu și Bogdan Iancu au turat la maxim motorul modelului Škoda Fabia, fiind mai rapizi cu o secundă decât Simone și Sergiu, în timp ce al treilea clasat echipaj a fost compus din frații Norbert și Francesca Maior cu modelul Peugeot 208 cu tracțiune față.
Aflați la conducerea raliului după prima zi cu un avantaj de peste un minut, Tempestini și Itu și-au început ziua secundă de concurs cu victoria primei treceri pe cea mai lungă probă a raliului – „Rășinari Bucur Tuning 1”.
Pozițiile s-au păstrat și după a doua probă a zilei – „Șanta Școala de Șoferi ELIT 1”, acolo unde, pe cei 15,70 de kilometri, Simone și Sergiu au oprit cronometrul la 10m05.6s, cu aproape 30 de secunde mai rapizi decât localnicii Barbu și Iancu, respectiv cu exact 35 secunde decât Marișca și Itu.
Penultima vizită în parcul de service a fost bună pentru unii și mai puțin bună pentru ceilalți, întrucât, același Simone Tempestini s-a impus pentru a doua oară pe „Rășinari Bucur Tuning”, îmbunătățindu-și timpul de pe trecerea anterioară cu 12 secunde, fiind urmat la 38 de secunde de Andrei Gîrtofan, în timp ce pe poziția a treia s-au clasat bulgarii Miroslav Angelov și Georgi Gadzhev.
O schimbare a producătorului de anvelope nu a fost de bun augur pentru Barbu, acesta rămânând fără anvelopă pe probă, pierzând peste 3 minute. Power Stage-ul „Șanta Școala de Șoferi ELIT 2” avea să le aducă punctaj maxim lui Simone și Sergiu, aceștia învingându-i pe colegii de echipă Bogdan și Sebastian, dar și pe brașovenii Gîrtofan cu Vraja.
Simone nu a luat maxim de puncte doar pe Power Stage, ci și la final de raliu, după ce s-a impus și pe „Circuitul paralel Schade Berater”, cu un avantaj de 1,4 secunde în fața lui Barbu și Iancu. Astfel, pentru a treia oară pe macadamul sibian în noul format, Simone Tempestini și Sergiu-Sebastian Itu și-au adjudecat a treia victorie, pe un podium exclusiv Škoda Fabia Rally2, completat de Bogdan Marișca și Sebastian Itu, la prima participare cu această mașină, respectiv de Andrei Gîrtofan și Doru Vraja, la prima participare pe macadam cu modelul de TOP, aceștia din urmă redevenind lideri la zi în Campionatul Național de Raliuri.
Iar dacă la clasa RC2 podiumul a fost identic, în cadrul grupei N sau clasa RC2N, evoluția echipajelor participante a semănat mai mult cu un carusel de răsturnări de situație. Surpriza zilei a fost dată de echipajul Răzvan Trișnevschi și Traian Codruț Arsenescu (Mitsubishi Lancer Evo IX), cei doi reușind un timp mai bun cu 2,6 secunde decât Vali Porcișteanu și Dan Dobre (Mitsubishi Lancer Evo IX), aceștia din urmă întâmpinând și câteva probleme tehnice la mașină.
Liderii provizorii nu s-au putut bucura prea mult de poziția lor, întrucât prima și singura trecere pe „Gâtul Berbecului” avea să le aducă victoria lui Bogdan Talașman și Laurențiu Mandu (Mitsubishi Lancer Evo X). Doar că, și aceștia din urmă au fost nevoiți să cedeze prima poziție, la conducerea grupei N revenind Trișnevschi și Arsenescu, însă victoria penultimei probe de vineri a fost obținută de Raul Badiu și Rareș Fetean (Mitsubishi Lancer Evo IX), într-o proaspătă revenire pentru sibianul ce în sezoanele precedente a reprezentat România în Campionatul Mondial de Raliuri pentru Juniori.
Înainte de ultima probă specială a primei zilei, Trișnevschi era lider, urmat de Badiu și Mihuț, această înșiruire menținându-se și după „Șanta Școala de Șoferi ELIT” pe noapte, unde Răzvan cu Traian s-au impus în fața lui Raul și Rareș, iar Mihuț cu Mag (Mitsubishi Lancer Evo X) s-au clasat pe trei, în ciuda unui impact cu un amplasament de beton chiar înainte de celula de sosire. Situația clasamentului s-a schimbat însă rapid după prima probă de sâmbătă, acolo unde Raul Badiu s-a impus cu un avans ce l-a urcat pe poziția de lider, iar Mihuț a fost forțat să recurgă la abandon încă din parcul de service. Revenit în concurs după abandonul din prima zi, Porcișteanu și-a trecut numele pe lista câștigătorilor de probă, fiind cel mai rapid pe cei 15,70 de kilometri ai „Șanta Școala de Șoferi ELIT 1”.
Proba „Rășinari Bucur Tuning” a fost specialitatea lui Badiu, tânărul sibian obținând victoria cu un timp mai slab decât pe prima trecere, acest lucru datorându-se și suprafeței răvășită de trecerea zecilor de mașini. Trișnevschi a mai forțat odată și a ieșit victorios cu aproape 50 de secunde față de Badiu pe Power Stage, însă insuficient cât să-l surclaseze pe rivalul său.
Campion absolut în 2011, Porcișteanu a oferit spectacol pe „Circuitul paralel Schade Berater” câștigând în aceași timp proba, terminând însă pe poziția a patra la grupă N, câștigată de Raul Badiu și Rareș Fetean, în timp ce luptătorii etapei Răzvan Trișnevschi și Traian Codruț Arsenescu au încheiat pe poziția secundă.
9 din 9 și un echipaj cu un parcurs de nota 10.
Norbert Maior și sora sa, Francesca Maior (Peugeot 208 R2), i-au copiat perfect pe colegii lor câștigători de etapă, reușind victoria tuturor celor 9 probe speciale desfășurate la clasa RC4. Niciun alt echipaj nu a putut să le facă față tinerilor brașoveni, aceștia fiind mai rapizi de fiecare dată cu zeci de secunde. După 3 victorii din tot atâtea posibile la Cupa 208 R2, Cristi Sugár spera la o nouă figură frumoasă în prima etapă de macadam a sezonului, însă ghinionul nu i-a permis acest lucru, timișoreanul având parte de abandon în ambele zile.
Pentru prima oară la volanul unei mașini cu adevărat competitive la vârf, Paul Popa și Tudor Mârza au gustat din plin din ghinion, abandonând din cauza problemelor tehnice la modelul 208 Rally4. Probele dificile nu i-au lăsat să răsufle ușurați nici el Vlad Cosma și Carmen Poenaru (Peugeot 208 R2), echipajul având parte de un accident pe proba de noapte „Șanta Școala de Șoferi ELIT”. La final, frații Maior au fost urmați pe podium de Marius Sîncrăianu și Alina Bianca Pop (Peugeot 208 R2), respectiv de aceeași Cosma și Poenaru, totul după ce maghiarii Ádám Bardóczy și Péter Gondos au abandonat pe PS8 – „Rășinari Bucur Tuning 2”, după ce modelul 208 Rally4 începuse să se supraîncălzească.
Nu doar frații Maior au fost de 10 la Raliul Sibiului ci și Costi Tudose cu Teodor Gabriel Găină (Renault Clio Rally5), cei doi obținând victoria clasei RC5 cu maxim de victorii pe cele 9 probe speciale desfășurate. Cei doi au fost urmați pe podium de Mihai Dumitrescu cu Adi Iliescu (Renault Clio Rally5), respectiv de singura femeie pilot de la această etapă, Catherine Rădulescu cu experimentatul Bogdan Minea cu al treilea model Clio Rally5. Cu adversarul principal „plecat” să joace într-o ligă mai mare, David Tarța (Suzuki Swift Sport) a profitat dominând lupta clasei RC5N, reușind 6 victorii de probă specială din totalul de 9 desfășurate.
Pe lista câștigătorilor de probă specială și-au trecut numele și Reis Suliman (Suzuki Swift Sport) cu două victorii, respectiv Victor Supuran (Dacia Sandero) cu o victorie. În final, David și Mihai au fost urmați de același Suliman secondat de Rareș Badea, respectiv de localnicii George Marcu și Adrian Mihai (Suzuki Swift Sport). Practic, acesta a fost și podiumul general al Swift Cup, în timp ce la Cupa Dacia, victoria i-a revenit în premieră lui Răzvan Ungureanu secondat de Raluca Magdaș (Dacia Sandero), după ce Victor Supuran a abandonat lupta primei zile iar Sebastian Scîrlet (Dacia Sandero) a fost nevoit la rândul său să se retragă în a doua zi, din postura de lider, după o problemă tehnică. În spatele lui Răzvan și a Ralucăi s-au clasat Radu cu Dorina Luca (Dacia Sandero), respectiv Supuran cu Andrei Mitrașcă, în timp ce victoria la debutanți a mers către Mircea Crișan și Florin Vălenaș (Dacia Logan). Revenit la start după o absență de două etape, Marius Sîncrăianu a obținut prima sa victorie, impunându-și ritmul la 208 R2 Cup, alături de Alina Bianca Pop. Pe locul secund au fost urmați de Rareș Tomiță și Levente Csegzy, respectiv de Bogdan Gheorghiu cu Adrian Temeș, în timp ce victoria celei de-a treia etape a Clio Rally5 Challenge a fost adjudecată de același echipaje Tudose-Găină, podiumul fiind identic cu cel al clasei RC5.
A fost din nou o etapă remarcabilă pentru Costi Tudose și Teodor Gabriel Găină, cei doi obținând 3 victorii din tot atâtea posibile odată cu cea de la Juniori, fiind urmați acolo de Jean Tatu Jr cu Gabriel Lazăr și Răzvan Ungureanu cu aceeași Raluca Magdaș. Etapa de casă a fost un adevărat succes pentru George Marcu și Adrian Mihai, cei doi obținând victoria atât la Debutanți în CNR Betano, acolo unde au fost urmați de Rădulescu cu Minea și Vlad Pieptu cu Alex Șimon, cât și la Debutanți în Swift Cup, acolo unde cei din urmă au încheiat pe poziția secundă iar locul 3 le-a revenit lui Paul Retegan și Adrian Mărieș, cei doi devenind lideri în această ierarhie.
În cadrul grupei H dedicată automobilelor cu tracțiune integrală, soții Bogdan și Delia Năstase (Mitsubishi Lancer Evo VIII) și-au adjudecat victoria cu 8 victorii de probă specială, fiind urmați de câștigătorii „Circuitului paralel Schade Berater”, Dragoș Popa cu Emilia Olteanu (Subaru Impreza). De cealaltă parte, în ierarhia automobilelor cu două roți motrice ale aceleiași grupe, singurul echipaj care a trecut linia de sosire a fost Samuil Mircea și Călin Maier (Audi A3 TDI), lideri autoritari al clasei NAT12.
Câștigătorii etapei a V-a în Campionatul Național de Rally2 nu mai au nevoie de nicio descriere. La numai 17 ani, Alexandru Cazacu și-a făcut debutul la raliuri pe un Suzuki Swift Sport alături de Aurelian Măluțan și nu a făcut-o orișicum, ci cu victoria etapei, cu maximum de victorii pe probele desfășurate pentru aceștia. Locul secund, pe un alt Swift Sport le-a revenit lui Eduard Crintoiu și Alin Cosman, în timp ce locul trei a fost ocupat de Matei Ghiban cu Octavian Bostan (Dacia Logan), aceștia din urmă câștigând în clasamentul clasei A1, urmați acolo de Attila Jakab și Hunor Sipos (Citroën C2 R2), respectiv de sibienii Ioan Rogoz și Alin Troancă pe un alt Dacia Logan. La bordul unui Seat Ibiza, sibianul Cristian Toader și clujeanul Adrian Rusu s-au impus la A2, urmați de Eduard Georgescu și Călin Paraschiv (Volkswagen Golf V) respectiv de Mihai Popa și Florian Nițurad, reveniți pe modelul Ford Fiesta, în timp ce la A3, Alex Cazacu și Aurelian Măluțan au obținut a doua victorie, pe locul secund clasându-se același Crintoiu cu Cosman, podiumul fiind completat de Tudor Pătruțoiu și Andrei Pădure (Dacia Logan).
Raliul Sibiului 2022 a însemnat și debutul primului sezon al Campionatului Național de Raliuri pe Macadam, victoria mergând la aceeași Simone Tempestini cu Sergiu Itu, urmați de Bogdan Marișca cu Sebastian Itu, ultima poziție pe podium fiind completată de Sebastian Barbu și Bogdan Iancu.