Stagiunea 2014 – 2015 a Teatrului de Balet Sibiu se apropie de final.
Ultimele patru spectacole programate, pentru fiecare miercuri, începând din 24 iunie, sunt: “Trilogie Ionesco”, 24 iunie, “Don Quijote”, 1 iulie, o gală de balet, ce prezintă momente din cele mai cunoscute balete din repertoriul internațional, dar și din repertoriul propriu, 8 iulie, și spectacolul “Geneza” ce va avea loc în Piața Mare, în data de 15 iulie.
“Trilogie Ionesco“, o coregrafie despre condiția omului plasat între tragic și comic
Spectacolul „Trilogie Ionesco“ a avut premiera la Teatrul de Balet Sibiu în anul 2009, Teatrul de Balet Sibiu fiind singura companie de dans din România ce are în repertoriu un spectacol de dans inspirat de cele trei piese de teatru absurd ale lui Eugen Ionesco: Lecția, Scaunele și Rinocerii. Regia și coregrafia spectacolului sunt realizate de Monica Fotescu Uță, pe muzica lui Edith Piaf, Antonio Vivaldi, Thomas Tallis și Art Blakey, dramaturgia fiind semnată de Christian Baier.
Monica Fotescu Uță
Monica Fotescu Uță a absolvit Liceul de Coregrafie „Floria Capsali“ din București și s-a perfecționat la Academia de Dans Clasic „Princesse Grace“ din Monte Carlo. A fost angajată a Operei Naționale din București, dar și a teatrelor de balet Nancy și Dusseldorf, iar ca prim solistă în Meiningen. A participat la renumite festivaluri internaționale de balet din Hong Kong, Irlanda, Italia sau Cehia, a fost artist invitat al Baletului Național Rus și a luat premiul întâi la concursul “Oleg Danovski“ în anul 1996. Debutul coregrafic îl face, în 2005, cu “Tricornul“, la Teatrul Dortmund, în 2006 creează “Casanova“ pentru Opera Națională București, iar în 2009 “Trilogie Ionesco“ pentru Teatrul de Balet Sibiu. De atunci semnează coregrafii pentru numeroase spectacole de dans clasic sau contemporan în teatre din România sau din străinătate.
Repunerea în scenă a spectacolului este realizată de Alexandru Fotescu, cunoscut publicului sibian din spectacolul de balet „La fille mal gardée“, în care a interpretat rolul “Madame Simone“. Reprezentația de miercuri, 24 iunie 2015, a spectacolului „Trilogie Ionesco“ îi va avea în distribuție în roluri solistice pe Ovidiu Matei Iancu, Ayaka Nagai și Yvonne Slingerland în „Lecția”, Aina Sanxo și Russell Hewey în „Scaunele“ și Ada Gonzalez, Elliot Bourke, Claudiu Buldan și Russell Hewey în “Rinocerii“.
Eugen Ionesco, primul scriitor român membru al Academiei Franceze
Eugen Ionesco s-a născut în 26 noiembrie 1909 la Slatina și a murit la Paris, în 28 martie 1994, rămânând până astăzi unul dintre cei mai cunoscuți dramaturgi români la nivel internațional, primul scriitor român membru al Academiei Franceze. Încă din copilărie, pe care o petrece atât în România cât și în Franța, Ionesco este urmărit de drama destrămării familiei sale, traumă ce a marcat definitoriu parcursul artistic al scriitorului de origine română.
După primele sale apariții literare, poezii publicate în revista lui Tudor Arghezi “Bilete de papagal”, articole de critică literară sau încercarea de epică umoristică “Hugoliada: Viața grotescă și tragică a lui Victor Hugo”, debutează cu volumul de versuri “Elegii pentru ființe mici”. Cea mai importantă scriere a sa în limba română rămâne volumul de eseuri critice “Nu!”, volum ce uimește, derutează și vine cu un comic irezistibil, atacând în paginile sale numele cele mai importante ale literaturii românești ale acelor vremuri: Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, etc.
Ionesco, apostolul român al teatrului absurd
În 1966, “Setea și Foamea” și mai apoi “Regele moare” sunt primele piese de teatru care îi sunt puse în scenă de cel mai important teatru din Franța “La Comédie Française”, iar patru ani mai târziu, în 1970, primește cea mai importantă distincție fiind ales membru al Academiei Franceze. Întreaga operă a lui Ionesco este și astăzi obiectul a sute de cărți, studii, teze de doctorat, colocvii internaționale, simpozioane sau festivaluri. Criticii disting două perioade ale teatrului ionescian: prima, în care sunt cuprinse piese scurte, în care predomină comicul situațiilor elementare: Cântăreața cheală, Lecția, Scaunele, etc., și a doua perioadă, care cuprinde piese ca Ucigaș fără simbrie, Rinocerii, Regele moare, etc., în care decorurile și acțiunea pieselor încep să prindă importanță, limbajul devine mai puțin confuz și derutant pentru public, iar tragicul situațiilor ia progresiv locul comicului. Singurătatea, absurdul, izolarea, falsitatea sunt temele predominante ale teatrului ionescian, scena pieselor lui împletind necontenit comedia și tragedia.
Biletele pentru toate spectacolele Teatrului de Balet Sibiu pot fi cumpărate de la sediul Casei de Cultură a municipiului Sibiu (Parcul Tineretului, nr. 1) de luni până joi în intervalul 8:00 – 16:00, respectiv vinerea în intervalul orar 8:00 – 13:30. Biletele pot fi cumpărate și online pe siteul bilet.ro sau pot fi rezervate pe siteul oficial al TBS: www.sibiuballet.ro/bilete. Costul unui bilet este de zece lei. Elevii, studenții și pensionarii beneficiază de 50% reducere.