Primarul Astrid Fodor și directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională Centru, Simion Crețu, au semnat joi la sediul Primăriei Sibiu contractul de finanțare din fonduri europene pentru proiectul de crearea unei linii “verzi” de transport public în centrul istoric al Sibiului.
Proiectul este o necesitate identificată atât în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, cât și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă ale municipiului Sibiu.
Valoarea investiției este estimată la 11,45 milioane lei, din care 10,04 milioane lei vor proveni din finanțarea nerambursabilă din fonduri europene, restul finanțării fiind asigurată de la bugetul local, de către Primăria Sibiu.
“Centrul istoric al orașului este un ansamblu foarte valoros pe care îl punem în valoare și pe care trebuie să îl protejăm. În plus față de investițiile în reabilitarea imobilelor de patrimoniu aflate în proprietatea municipiului, extinderea zonelor pietonale și construcția de parcări de mare capacitate la periferia centrului istoric, o altă modalitate de a proteja frumusețea și valoarea centrului istoric este crearea unei linii “verzi” de transport public. Scopul este acela de a reduce numărul de autovehicule care circulă în centrul istoric, oferind prin această linie de transport cu minibuze electrice o alternativă celor care se deplasează în centru cu autovehiculul personal.” (Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu)
Concret, pentru crearea acestei linii de transport public, Primăria Sibiu va achiziționa cinci minibuze electrice care vor asigura transportul public pe străzile înguste ale centrului istoric pe rutaGară (capăt de linie) – str. Gen. Magheru – str. Constituției – bd. Corneliu Coposu – Piața Unirii – str. Tribunei – str. Mitropoliei – str. Al. Odobescu – str. Măsarilor – Piața Cibin – str. Malului – str. Turnului – str. Faurului – str. Ocnei – str. Nicolae Teclu – str. Regele Ferdinand – Gară.
Proiectul presupune următoarele achiziții și amenajări:
· achiziția a 5 vehicule electrice cu o lungime de maxim 7 metri și 24 de locuri, dotate cu camere de supraveghere video, computer de bord, afișaje interioare și exterioare pentru informarea călătorilor și validatoare de bilete la bord
· amenajarea a șase stații de transport public și dotarea acestora
· achiziționarea a 5 stații de încărcare lentă a vehiculelor care vor fi amplasate în autobaza Tursib și a unei stații de încărcare rapidă care va funcționa în stația de la Gară (capăt de linie)
· achiziționarea a 6 automate de eliberare a biletelor de călătorie și a unui terminal de control care stochează datele privind biletele emise și include și echipamente portabile care vor fi utilizate pe această linie de către controlori.
Obiectivul este în primul rând acela de a reduce poluarea aerului și poluarea fonică din centrul istoric. Prin introducerea transportului public în zona centrului istoric se dorește reducerea numărului de autovehicule personale care tranzitează și parchează aici, rezultând și o creștere a atractivității acestei zone istorice și turistice, imaginea acestuia îmbunătățindu-se.
Stadiul implementării proiectului
Până în prezent, Primăria Sibiu a realizat studiul de oportunitate pentru această investiție, precum și studiul de trafic. De asemenea, Tursib a elaborat studiul de fezabilitate pentru amplasarea stațiilor de încărcare a minibuzelor electrice, componentă a acestui proiect. Indicatorii tehnico-economici pentru realizarea investiției au fost aprobați de Consiliul Local Sibiu în decembrie 2018.
În perioada imediat următoare, Primăria va iniția procedura de achiziție a mijloacelor de transport electrice și a sistemelor conexe, precum și achiziția de servicii de proiectare tehnică, asistență tehnică și execuția lucrărilor pentru stațiile de încărcare a minibuzelor electrice.
Acest proiect primește finanțare din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile“, Prioritatea de Investiții 4.1 „Promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritoriu, în particular zone urbane, inclusiv promovarea planurilor sustenabile de mobilitate urbană și a unor măsuri relevante pentru atenuarea adaptărilor“.