314 unități școlare de stat și 30 aparținând sistemului de învățământ privat din județul Sibiu își deschid, luni, porțile pentru aproape 61.000 de copii dornici să învețe să scrie sau să citească, ori să își perfecționeze cunoștințele despre Eminescu, Pitagora sau Einstein.
Fiecare dintre copii va avea la dispoziție condiții de igienă și sănătate aprobate de Direcția de Sănătate Publică Sibiu. Un raport al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Sibiu arată că toate unitățile școlare care urmează să susțină cursuri în anul școlar 2018/2109 dețin autorizații sanitare de funcționare. Situația nu este la fel de roz în cazul autorizațiilor de securitate la incendiu, 37 de școli din județul Sibiu așteptându-și elevii fără aceste documente. „37 de unităţi şcolare cu personalitate juridică nu posedă această autorizaţie, după cum urmează: 8 din municipiul Sibiu (printre care se numără colegiile „Brukenthal“ și „Terezianum“, grădinițele nr. 5, 15, 22 și 28 – n.red.), 2 din municipiul Mediaș, 2 din Rășinari şi câte o unitate şcolară din Agnita, Copşa Mică, Dumbrăveni, Sălişte, Ocna Sibiului, Miercurea Sibiului, Tălmaciu, Bazna, Dîrlos, Gura Râului, Laslea, Loamneș, Ludoş, Marpod, Mihăileni, Moşna, Orlat, Poiana Sibiului, Roşia, Şelimbăr, Șeica Mare, Şura Mică, Tilişca, Turnu Roșu şi Vurpăr (în total 56 de clădiri). De asemenea, șapte unități de învățământ privat nu posedă autorizaţia de securitate la incendiu. Conducerea IȘJ Sibiu a desfășurat o întâlnire cu directorii unităților de învățământ care nu posedă autorizaţia de securitate la incendiu, în luna iulie, urmând ca, până la sfârșitul acestui an, cel puțin jumătate dintre aceste unități de învățământ să obțină această autorizație“, precizează inspectorul școlar general Ștefan Firu.
Primăria nu și-a făcut temele
Rapoartele făcute de directorii de școli dovedesc că, pe lângă clasicele lucrări de igienizare care au avut loc într-o treime dintre unități, până în prezent s-au efectuat lucrări de reparații în 52 de școli sau grădinițe, reabilitări în alte opt și anvelopări termice în alte două.
Vezi aici situația lucrărilor în unitățile de învățământ!
Dacă în unele școli va mirosi a „proaspăt vopsit“, în altele, elevii se vor întâlni pe coridoare cu echipe de constructori. Așa se va întâmpla la Școala Gimnazială „Regina Maria“, în cazul căreia termenul de finalizare a lucrărilor de mansardare este 31 decembrie 2018, Școala Gimnazială nr. 25, Liceul Teoretic „Octavian Goga“, Colegiul Economic „Gheorghe Barițiu“, ori Școala Gimnazială din Hoghilag, unde au loc lucrări ample de reabilitare și modernizare.
Aprovizionarea, în lucru
Același raport al Inspectoratului Școlar Sibiu mai arată că, pentru perioada de iarnă, la unităţile şcolare unde încălzirea se realizează cu lemne, necesarul este acoperit în proporţie de aproximativ 88-90 la sută. În atenţia Ministerului Educației şi a Inspectoratului Şcolar se află monitorizarea rezolvării canalizării şi alimentărilor cu apă în unităţile de învăţământ, acolo unde nu există sisteme centralizate la nivel de localitate (fose septice sau microstaţii de epurare, respectiv puţuri forate), dar şi refacerea sau înlocuirea instalaţiilor electrice, sanitare şi dotarea cu sisteme de încălzire centralizată.
Achiziționarea, repartizarea și distribuirea manualelor școlare s-a efectuat și ea până la sfârșitul lunii august. Aproape 7.000 de elevi, începând cu cei de la clasa pregătitoare și terminând cu cei de clasa a VIII-a urmează să fie primiți în școli cu manualele pe bănci. În schimb, pachetele lapte-corn sunt în sarcina Consiliului Județean, care abia a lansat licitația pentru a angaja furnizori.
168 de zile de școală
Anul școlar 2018 – 2019 va începe luni, 10 septembrie 2018. Potrivit ordinului Ministerului Educației Naționale, acesta va însuma 168 de zile lucrătoare, adică 34 de săptămâni, și va fi structurat pe două semestre, 10 septembrie – 1 februarie 2019, respectiv 11 februarie – 14 iunie 2019.
Elevii din toate ciclurile de învățământ se vor putea bucura și de vacanțe programate astfel: vacanța de iarnă (22 decembrie – 13 ianuarie 2019), vacanța inter-semestrială (2 – 10 februarie 2019), vacanța de primăvară (20 aprilie – 5 mai 2019) și vacanța de vară (15 iunie – 15 septembrie 2019). Mai norocoși sunt cei din clasele din învățământul primar și grupele din învățământul preșcolar, care beneficiază de o săptămână suplimentară de vacanță, în perioada 27 octombrie – 4 noiembrie 2018.
Un regim aparte vor avea și elevii claselor terminale din învățământul liceal, pentru care anul școlar se încheie în data de 31 mai 2019. Tot mai repede vor spune adio ciclului gimnazial și elevii de clasa a VIII-a, care urmează să finalizeze cursurile la data de 7 iunie 2019.
Programul național Școala Altfel va avea, la fel ca în trecut, o durată de cinci zile consecutive lucrătoare și va putea fi derulat oricând în perioada 1 octombrie 2018 – 31 mai 2019, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia fiecărei unități școlare în parte. Este obligatoriu ca desfășurarea programului să nu coincidă cu perioada alocată susținerii tezelor semestriale. Acestea vor avea loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei școlare, cu cel puțin trei săptămâni înainte de finalul semestrului.
Ordinul ministerial privind structura noului an școlar mai prevede că etapele naționale ale tuturor olimpiadelor se vor organiza, în general, în perioada vacanței de primăvară, potrivit unui calendar specific.
În situații deosebite și foarte bine fundamentate (condiții climatice, specificul zonei), inspectoratele școlare județene pot aproba, la cererea conducerii unităților de învățământ, modificări ale structurii anului școlar. Acestea se pot aproba numai în măsura în care se asigură parcurgerea integrală a programelor școlare. Recuperarea cursurilor suspendate ca urmare a unor situații obiective de urgență, precum epidemii sau calamități naturale, nu se va putea realiza pe perioada vacanțelor școlare.
Viorica MAIER