Consiliul Național al IMM din România (CNIPMMR) în parteneriat cu Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu au organizat, ieri, Târgul întreprinderilor simulate.
Agenda evenimentului a inclus discursuri despre antreprenoriat, prezentarea standurilor și a întreprinderilor simulate realizate de către studenți, precum și o ceremonie de premiere a acestora. La Sibiu s-a aflat preşedintele Consiliului Naţional pentru Întreprinderi Private Mici şi Mijlocii (CNIPMMR), Florin Jianu. Prefectura a fost reprezentată de subprefectul Horațiu Marin, iar ULBS, de către prorectorul Livia Ilie.
Până în 2020
Târgul s-a defășurat în cadrul proiectului „Practica în întreprinderi simulate – SIMPRACT 2“, care este finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020. Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creșterea angajabilității studenților printr-o serie de activități de consiliere, orientare profesională și acțiuni cu caracter inovator care vor conduce la dezvoltarea de competențe antreprenoriale și de aptitudini de muncă necesare inserției acestora pe piața muncii. Termenul de finalizare este 24 iunie 2020. Rezultatele așteptate în urma implementării proiectului sunt: 250 de studenți implicați în stagii de practică în întreprinderile simulate, 15 parteneriate tripartite semnate între CNIPMMR, ULBS și agenți economici, trei târguri ale întreprinderilor simulate organizate și premierea tinerilor antreprenori.
Situația actuală
Florin Jianu a declarat că 60% din tinerii români îşi doresc să fie antreprenori, iar 98% din cei care au propria afacere, beneficiind de Legea întreprinzătorului debutant, reuşesc să se menţină pe piaţă. „În 2006 s-a făcut o lege care este cunoscută ca Legea Student şi, timp de ani de zile, pentru cei care îşi deschideau o firmă erau câteva scutiri. Au fost fost înregistrate în jur de 30.000 de firme, după care în anul 2011 am făcut acea lege a întreprinzătorului debutant, acolo erau mai multe facilităţi. Anual s-au format 30.000 de companii. Există o oarecare continuitate în ceea ce priveşte sprijinul elevilor, studenţilor şi tinerilor debutanţi în afaceri. România are un potenţial extraordinar în această zonă. Dacă e un pariu pe care să spunem că l-am câştigat în această perioadă, acesta e pariul privind susţinerea tinerilor antreprenori“, a spus Jianu.
FLORIN JIANU | președinte CNIPMMR: „Dacă e să avem ceva, noi ca români, avem foarte multe idei şi acestea trebuie puse în practică. Avem potenţial, dar trebuie să avem grijă de el.“
Anual, în România, studenţii şi absolvenţii de universităţi pun bazele a 15.000 – 20.000 de firme, majoritatea în domeniul serviciilor, IT, mass-media, curierat sau catering. „În jur de 15.000-20.000 de firme sunt pornite (anual n.r.), probabil jumătate sunt pornite de către studenţi, restul de către absolvenţi. Media întreprinzătorului debutant este undeva la 27 de ani, deci practic vorbim de oameni care au terminat facultatea, undeva la 23-24 de ani, facultatea şi master, capătă o experienţă scurtă de doi-trei ani de zile, după care decid să devină antreprenori“, a apreciat Jianu. Preşedintele CNIPMMR spune că majoritatea companiilor deţinute de tineri români se regăsesc pe piaţă şi după trei ani de activitate.
Programe pentru antreprenoriat
„Generaţia de astăzi este destul de dinamică. Noi trebuie să oprim această dramă naţională, această hemoragie la care asistăm, prin plecarea foarte multor tineri din ţară, pentru că îţi pleacă resursa cea mai importantă, cea mai dinamică, foarte activă a societăţii. Şi atunci, prin programe de tipul România Start-up Nation, România Start-up Plus, România Start-up Diaspora, prin aceste programe antreprenoriale încercăm să creăm o nouă paradigmă, aceea în care practic, prin deschiderea unei companii, să te simţi mai legat, dar în acelaşi timp să ai independenţa de a lucra cu străinătatea, de a călători, acesta este pariul pe care ar trebui să-l câştige România, aceasta este şi principala problemă a românilor“, a încheiat Florin Jianu.
Cosmin PAL