Conducerea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a constituit un grup de lucru pentru revizuirea și actualizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu – Pitești. „Autostrada Sibiu – Pitești este principalul proiect de infrastructură al nostru și am decis să înființez această unitate de implementare pentru a urgenta finalizarea studiului de fezabilitate și pentru a fi siguri că acesta corespunde cu realitățile din teren, astfel încât, odată finalizat, să putem demara licitațiile pentru lucrările de execuție“, a anunțat Cătălin Homor, directorul general al CNADNR.
Membrii unității de implementare, specialiști în domeniu, au responsabilități în rezolvarea problemelor de exproprieri, cerere de finanțare, lucrări de artă și consolidări, studii geotehnice, siguranță rutieră, analiză cost-beneficiu, arheologie. „Această echipă de proiect va urmări, în mod special, realizarea studiilor de specialitate la nivel de detalii, astfel încât studiul de fezabilitate să respecte standardele de calitate impuse de UE“, a mai precizat Homor.
Ce va urmări unitatea
Persoanele desemnate să facă parte din unitatea de implementare vor avea, în principal, următoarele atribuții: urmărirea procesului de prelevare și culegere de probe/informații din teren în conformitate cu graficele de timp stabilite, în vederea elaborării studiilor de specialitate; verificarea în teren a efectuării studiilor geotehnice, topografice și orice alte studii necesare realizării studiului de fezabilitate și prezentarea conducerii CNADNR a stadiului acestora; exercitarea atribuțiilor specifice și luarea măsurilor necesare, în vederea realizării studiului de fezabilitate, cu respectarea termenelor contractuale și la parametri de calitate minimă impusă de caietul de sarcini, propunerea tehnică anexă la contract, precum și de normele legale și celelalte reglementări aplicabile și susținerea cererii de finanțare, cu suportul proiectantului, în vederea aprobării acesteia de către entitățile abilitate.
Cioloș: „A trebuit ales răul cel mai mic“
Vinerea trecută, premierul Dacian Cioloș a făcut o vizită de lucru la Ministerul Transporturilor. Întrebat de ce s-a decis continuarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate pentru Sibiu – Piteşti, după ce se luase în calcul rezilierea şi re-licitarea acestuia, Cioloș a afirmat că ministerul își asumă această decizie. „Nici una din soluţii nu e foarte bună şi a trebuit ales răul cel mai mic, pentru a evita să întârziem încă şi mai mult proiectul de autostradă, dar şi pentru a ne asigura că acest studiu de fezabilitate nu va împiedica continuarea proiectului şi că nu o să ne creeze probleme mai târziu. Rezilierea ar fi presupus, într-un fel sau altul, un conflict cu compania care a realizat acest studiu de fezabilitate, pentru că, din câte am înţeles, nici ei nu au fost mulţumiţi de modul cum s-a derulat contractul, nici statul sau ministerul nu a fost mulţumit de modul cum ei au derulat contractul. Eu, din câte am înţeles, caietul de sarcini a fost destul de imperfect, ceea ce a dus la situaţia de fapt. Soluţia pe care a propus-o ministerul a fost aceea de a evita să pierdem aceşti bani sau, oricum, să mergem în justiţie ca să îi recuperăm, să folosim anumite clauze contractuale şi să cerem companiei sau societăţii care a câştigat contractul să mai lucreze încă un an pe aceiaşi bani, pentru a finaliza. Sigur că e un grad de întârziere, dar ar fi fost o întârziere şi mai mare dacă am fi reluat licitaţia“, a explicat șeful Executivului. Totodată, Cioloș a mai promis o monitorizare mult mai strictă şi mai precisă a continuării derulării programului de către CNADNR, care, în paralel, „are intenţia să-şi dezvolte şi propria capacitate de analiză şi de proiectare“.
„Ne-am asumat un portofoliu de proiecte prioritare. Evident că noi avem câteva sute în portofoliu, dar am ţinut să scoatem în faţă acest set de proiecte, pentru că pe ele ne vom concentra. Sunt proiecte importante pentru infrastructura României şi le vom urmări pe mai multe niveluri. E vorba aici de proiecte care se aflau deja în derulare, cum avem Autostrada Transilvania, avem Lugoj – Deva, avem Sebeş – Turda, unde se va mări, practic, viteza de implementare. Avem proiecte care erau blocate din diverse motive – şi aici vorbesc de cazul Orăştie – Sibiu, chiar şi de Autostrada Piteşti – Sibiu, pe care le vom debloca. S-au găsit măsuri concrete. Am şi anunţat, de exemplu, termenul din 2023 pentru Piteşti – Sibiu deja este dus la 2021 pentru toată autostrada, existând şansa ca tronsoanele de capăt să fie gata chiar mai devreme cu un an, în 2020, ceea ce ar permite conectarea lor cu drumuri naţionale, care deservesc, de exemplu, zona Vâlcea şi Gorj.“