Județul Sibiu ocupă primul loc în regiunea Centru în ceea ce privește atragerea fondurilor europene pentru reabilitarea drumurilor județene. Din cele 34 de proiecte de mare infrastructură județeană finanțate de Agenția de Dezvoltare Regională Centru, Sibiul a reușit să atragă fonduri pentru 10 proiecte majore.
S-au reabilitat drumurile județene Sibiu – Agnita, Jina – Șugag, strada principală din Agnita, DJ Sadu – Sădurel și Rășinari – Poplaca, iar celelalte tronsoane se află în derulare: DJ Ocna – Țapu, Agnita – Sighișoara, Dârlos – Hoghilag, Mediaș – Bârghiș și intrastructura rutieră din Ocna Sibiului. ADR Centru a făcut bilanțul investițiilor în infrastructură rutieră din 2004 până în prezent.
Bilanț pe regiune
Per total, peste 700 de kilometri din infrastructura rutieră de interes local și regional a fost modernizată prin fonduri europene. Prin trei programe europene, PHARE 2004-2006, POR 2007-2013, POR 2014-2020, primăriile și consiliile județene din cele 6 județe ale Regiunii Centru au primit fonduri nerambursabile. Județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu au derulat, din 2004 și până în prezent, un număr de 34 de proiecte prin care s-au construit, respectiv modernizat, peste 700 de kilometri de infrastructură rutieră. Valoarea totală a celor 34 de proiecte contractate din 2004 și până în prezent, este de peste 2 miliarde lei, din care 1,78 miliarde lei reprezintă finanțarea nerambursabilă alocată unităților administrativ teritoriale pentru finalizarea lucrărilor. Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru este entitatea care a gestionat aceste cereri de finanțare, pe parcursul unei perioade de aproape 15 ani, monitorizând implementarea acestor proiecte. Fie că e vorba de străzile și drumurile din orașe și municipii, sau de drumurile județene, obiectivul vizat de aceste proiecte este cel de a stimula mobilitatea persoanelor și mărfurilor în Regiunea Centru, prin conectarea infrastructurii rutiere de interes local și regional la rețeaua europeană de drumuri. Fondurile alocate prin cele 34 de proiecte au asigurat finanțarea pentru cheltuielile cu pregătirea terenurilor, respectiv obținerea, amenajarea terenului și a utilitățile necesare, studii tehnice, avize, proiectare, consultanță, asfaltări propriu-zise, realizarea de poduri, podețe, a elementelor de siguranță pentru pietoni și vehicule, tot ce înseamnă lucrări de construcții și organizări de șantier.
După aproape 15 ani
”ADR Centru și Consiliile Județene au avut pe parcursul acestor ani o suită de întâlniri tehnice în care au discutat despre proiectele prioritare pe infrastructura de transport, luând în considerare utilizarea cât mai eficientă a sumelor alocate Regiunii Centru și o distribuire eficientă a sumelor între județe astfel încât să se asigure o dezvoltare echilibrată a regiunii. Viteza medie de deplasare pe sectoarele de drumuri județene prezentată de administratorii arterelor rutiere, în cadrul cererilor de finanțare și a documentelor suport, are o medie de 30 km/oră. Se înregistrează viteze medii mai mari pe sectoarele de drum care se găsesc în zone plate, de șes, dar și scăderi semnificative pentru sectoarele de drum din zonele de deal înalt sau munte. În urma reabilitării structurii rutiere și a introducerii elementelor de siguranță rutieră, inclusiv racordările curbelor cu aliniamentele, supraînălțări și supralărgiri, acolo unde este tehnic posibil, vitezele medii vor crește cu peste 30%, chiar mai mult în unele cazuri. Demn de reținut este faptul că există drumuri județene cu suprafața carosabilului extrem de degradată, drumuri de balast, drumuri cu burdușiri ale asfaltului, unde viteza în prezent este extrem de scăzută, de circa 10-20km/h, iar prin reconstruirea structurii rutiere și încadrarea sa în clasa tehnică IV, vom avea pe unele porțiuni chiar și viteze de 90 km/h”, susține Simion Crețu, director general ADR Centru.
Cosmin PAL