Sibienii de la CON-A nu se dezmint: lucrare futuristă în centrul Clujului

Modernizarea fostei policlinici studențești de pe strada Republicii din Cluj a adus o clădire demnă de secol XXI în centrul unui oraş aglomerat.

În luna octombrie 2018 au fost finalizate lucrările de reabilitare integrală şi modernizare, iar din noiembrie aici funcţionează o clinică de renume internaţional în domeniul cardiologiei.

Clădire reprezentativă

Lucrările au început în anul 2014, având ca obiectiv, în prima etapă, lucrări de intervenţie de primă necesitate asupra imobilului datând din a doua jumătate a secolului XIX.

În trecut, clădirea a fost deţinută de primul primar al Clujului de după Unire, Iulian Pop, iar ulterior a devenit policlinică studenţească.

Starea tehnică a imobilului era precară, existând fisuri în toate elementele de structură, fundaţii, pereţi, planşee, iar elementele de faţadă erau deteriorate.

Pentru consolidarea construcţiei şi aducerea ei la standardele actuale au fost realizate lucrări de subzidire, s-a consolidat structura întregii clădiri, a fost schimbată complet învelitoarea. Tot în aceasta etapă s-au reabilitat şi faţadele exterioare. Clădirea fiind în zona A de protecţie a monumentelor istorice, reabilitarea s-a realizat utilizând materiale speciale pentru restaurări pe bază de var, precum şi procedee de execuţie specifice secolului XIX, din dorinţa de a păstra în mare măsură aspectul original, inclusiv elementele decorative. Chiar şi tâmplăria existentă de lemn a fost recondiţionată şi remontată pe poziţie, iar sticla a fost înlocuită cu sticlă termopan pentru creşterea eficienţei energetice.

Reabilitare amplă

Începând cu luna iulie 2017, au început lucrările de extindere şi transformare a imobilului în spital. Clădirea a fost împărţită în trei zone principale, pe latura nordică funcţionând partea de spital, iar laturii sudice i-au fost alocate funcţiunile pentru zona de policlinică şi consultaţii. Mansarda este zona intervenţională destinată blocului operator, unde sunt instalate două angiografe şi alte aparaturi medicale complexe.

Suprafaţa clădirii s-a extins de la 1.200 mp la 2.000 mp prin utilizarea podului existent, unde s-a realizat actuala mansardare, prin extinderea clădirii înspre interiorul curţii, unde a fost creat un hol de circulaţie, şi prin realizarea unei parcări subterane automate.

Unic în România

Clădirea fiind în centrul istoric şi cu o curte interioară de doar 120 de metri pătrați, a fost luată decizia construirii unui sistem automat de parcare.

Parcarea este dispusă pe două niveluri subterane şi are capacitatea de 15 locuri. Accesul se face pe o platformă rotativă situată la cota terenului amenajat, de unde maşina este preluată şi trasportată cu ajutorul unui lift în parcarea subterană până la locul de parcare disponibil. Operaţiunea se realizează automat, în momentul în care utilizatorul părăseşte maşina şi îşi scanează cardul de acces în afara platformei, accesul fiind doar pentru autoturisme.

Atunci când maşina este preluată pentru a părăsi parcarea, platforma de la suprafaţă se roteşte astfel încât autoturismul să fie cu faţa spre ieşire.

„Acest tip de parcare este unic în România şi asigură un număr rezonabil de locuri pentru un spaţiu în care, în alte condiţii, nu ar fi putut fi realizate decât două, maxim trei locuri de parcare. Este o soluţie pe care am găsit o noi, ca investitori privaţi, pentru această locaţie, dar acest sistem este de mult folosit în lume şi în alte ţări europene. Ne-am bucura să vedem şi alte proiecte private, dar mai ales proiecte publice, care să implementeze acest sistem, pentru a decongestiona traficul tot mai aglomerat şi pentru a găsi soluţii pentru noi locuri de parcare”, spun proprietarii imobilului.

Cum a fost realizat parkingul?

Pentru a realiza săpătura la o adâncime de 8 metri într-un spaţiu atât de strâmt, au fost necesare pregătiri şi utilaje speciale. În prima fază au fost realizate sprijinirile speciale şi drenaje pentru apa subterană. Lucrările pentru realizarea piloţilor pentru sprijinirea săpăturii au fost realizate cu un utilaj unic în România, singurul capabil să poată intra în şantier prin gangul existent, unde gabaritul era limitat şi să realizeze lucrările date. De asemenea, din cauza spaţiului limitat, lucrările s-au desfăşurat cu mare dificultate, înghesuind pe 100 mp utilajul de forat, un buldoexcavator, o autobasculantă, patru coloane de forare, carcase de armătură, bazinul pentru bentonită şi alte echipamente necesare, muncitorii care au realizat lucrările, fiind necesară o coordonare extrem de precisă pentru buna desfăşurare a lucrărilor şi evitarea accidentelor. În plus, lucrările de turnare a betonului au fost realizate doar pe parcursul nopţii, deoarece nu se puteau realiza decât cu pompa staţionară, iar cifa de beton trebuia să staţioneze şi să blocheze o bandă de circulație în centrul orașului.

O altă provocare a fost realizarea şi amplasarea instalaţiilor necesare spitalului, având la dispoziţie un spaţiu limitat şi o clădire în zona de protecţie istorică. Au fost găsite soluţii ingenioase inginereşti pentru montarea staţiilor de tratare a aerului, a chiller-elor, a grupului electrogen şi a unui post de transformare suplimentar, care să asigure necesarul de energie electrică pentru toate echipamentele medicale.

„Am dorit să păstrăm funcţiunea iniţială medicală a clădirii şi să aducem un plus de servicii medicale de calitate pentru locuitorii Clujului, în contextul în care orașul este un centru universitar şi medical cunoscut. În această idee, am dorit să atragem o companie cu renume internaţional, care va practica aici medicină intervenţională. Investiţia a fost una considerabilă – peste 5 milioane de euro doar pentru clădire, lucrări, parkingul subteran şi instalaţii, fără a include echipamentele medicale de de vârf”, mai spun proprietarii imobilului.

Lucrările au fost realizate de compania sibiană CON-A şi au fost finalizate în luna octombrie 2018, iar spitalul şi-a început activitatea o lună mai târziu.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*