Am participat de curând la Brasov, la dezbaterea internă PNL a legilor educației din proiectul „România Educată”: Legea învățământului preuniversitar și Legea învățământului superior, dezbatere care a pus accent pe schimbările avute în vedere în procesul de reformă a educației.
La întâlnire au fost prezenți Ministrul Educației- Sorin Mihai Cîmpeanu, Europarlamentatul – Dan Motreanu, Primvicepreședinte PNL, Președintele Consiliului Județean Brasov- Adrian Veștea, colegele din echipa PNL Sibiu, membre ale Comisiei Naționale de Educație a PNL, dna Monica Munteanu și Diana Zaharescu, expertele liberale sibiene în materia reformei educaționale.
Proiectele dezbătute aduc în atenția tuturor schimbări importante prin care, Ministerul Educației, își propune să sprijine la fiecare etapă tranziția școlilor către un sistem pedagogic performant, cu accent atât pe personalizarea strategiei pedagogice în funcție de nevoile elevului, cât și pe formarea cadrelor didactice specializate pentru desfășurarea activităților didactice cu copiii cu cerințe educaționale speciale.
Cele două proiecte inovatoare propuse de Ministerul Educației prevăd următoarele:
☑introducerea portofoliului personal educațional, instrument care va cuprinde catalogul electronic, evaluări, recomandări, diplome/certificări și va monitoriza eficient evoluția fiecărui elev de la grupa mijlocie până la finalizarea învățământului preuniversitar
☑organizarea programului „Școala din spital ” pentru copiii, preșcolarii și elevii cu boli cronice sau cu alte boli/afecțiuni, spitalizați pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni în cadrul unităţii sanitare în care sunt internaţi.
☑stabilirea cuantumul minim al burselor: bursa de excelență olimpică I/internațională – 1.000 lei/lună; bursa de excelență olimpică II/națională – 700 lei/lună; bursă de performanță școlară – 500 lei/lună; bursă profesională – 300 lei/lună; bursă socială – 300 lei/lună.
☑ obligativitatea parcurgerii unui program de formare inițială pentru managerul școlar, în prima săptămână de la preluarea mandatului educațional
☑înființarea programul național de formare inițială a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor
☑înființarea Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar
☑ înființarea Registrului Unic Național Integrat al Diplomelor și Actelor de Studii (RUNIDAS)
☑înființarea Programului Național pentru Internaționalizare Universitară “Study in Romania” (PNIU) pentru a conferi suport procesului de internaționalizare a instituțiilor românești de învățământ superior
☑înființarea în subordinea Ministerului Educatiei a următoarele centre: Centrul Național pentru Formare și Dezoltare în Cariera Didactică; Centrul Național pentru Educație Incluzivă; Centrul Naţional pentru Învățământ Profesional și Profesional Dual; Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și Institutul pentru Științele Educației; Unitatea Executivă pentru Suport, Mentenanță și Asistență Tehnică pentru Digitalizare; Autoritatea Naţională pentru Inspecție Școlară și Asigurarea Calității; Corpul Managerilor Educaționali, format din mentorii pentru management educațional; Direcțiile Județene de Învățământ Preuniversitar/ale Municipiului Bucureşti,
Prin toate aceste reforme sistemul educațional românesc face pași extrem de importanți spre un sistem de învățământ adaptat nevoilor educaționale și solicitărilor din piața muncii, cu programe pilot și modele alternative de educație care să ofere copiilor șansa reală la un altfel de viitor.
Senator PNL SIBIU
Neagu Nicolae