Încă un pas spre introducerea Sistemului de Garanţie-Returnare, prin care consumatorii vor primi bani dacă înapoiază recipientele de plastic. A început înregistrarea în baza de date a sistemului.
Un nou pas spre implementarea sistemului de garanție-returnare în România. RetuRO Sistem Garanţie Returnare, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR), anunţă producătorii, importatorii şi comercianţii de băuturi că a început înregistrarea în baza de date a sistemului, etapa preliminară intrării în funcţiune a SGR. La fiecare băutură cumpărată din magazine se va reține o garanție, pe care românii o vor primi înapoi dacă returnează ambalajele, scrie Monitorul de Cluj.
Astfel, toate societăţile comerciale din România care au calitatea de producători, importatori sau comercianţi de produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosinţă din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 l şi 3 litri, precum şi companiile din industria ospitalităţii ce comercializează aceste produse au obligaţia legală să se înregistreze online, în baza de date a Sistemului de Garanţie-Returnare, pe site-ul www.returosgr.ro.
Mai multe ambalaje vor fi reciclate
Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) este conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosinţă pentru a fi reciclate, contribuind în acest fel la creşterea cantităţii şi a calităţii materialelor colectate pentru reciclare.
„Intrăm astăzi în faza preliminară intrării în funcţiune a Sistemului de Garanţie-Returnare în România şi facem apel la toţi producătorii, importatorii şi comercianţii de băuturi să demareze cât mai repede înregistrarea online, pe www.returosgr.ro, astfel încât să poată finaliza întregul proces până la data de 28 februarie, anul viitor. Începând de astăzi şi până la închiderea procesului de înregistrare, vom desfăşura o serie de activităţi de informare şi le vom oferi suport pentru finalizarea cu succes a acestei etape. Este foarte important ca toate companiile vizate să introducă în sistem toate datele solicitate cu o acurateţe cât mai mare. Reamintim faptul că datele culese în această etapă preliminară sunt esenţiale pentru configurarea sistemului în raport cu nevoile reale de colectare a ambalajelor la nivel teritorial. Sistemele de garanţie-returnare s-au dovedit un succes în ţări din întreaga lume, inclusiv în 12 ţări din Europa, iar în cazul României un astfel de model va contribui decisiv la atingerea ţintelor de reciclare stabilite la nivelul Uniunii Europene. Implementarea cu succes a unui astfel de sistem depinde de fiecare dintre noi, fie că suntem producători, importatori, comercianţi, operatori în domeniul HoReCa sau simpli consumatori. De noi toţi depinde să facem primul PAS spre o Românie mai curată, în care ambalajele devin resurse”, a declarat Gemma Webb, CEO şi preşedinte al Directoratului RetuRO Sistem Garanţie Returnare.
Producătorii, obligați să se înregistreze în sistemul de garanție-returnare
Producătorii de băuturi, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligaţi să realizeze obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, primul pas pentru atingerea acestor ţinte fiind înregistrarea în sistem şi încheierea contractului cu RetuRO. Aceştia nu vor mai putea să-şi vândă produsele consumatorilor din România dacă nu s-au înregistrat în prealabil în baza de date a SGR.
Producătorii, obligați să se înregistreze în sistemul de garanție-returnare
Producătorii de băuturi, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligaţi să realizeze obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, primul pas pentru atingerea acestor ţinte fiind înregistrarea în sistem şi încheierea contractului cu RetuRO. Aceştia nu vor mai putea să-şi vândă produsele consumatorilor din România dacă nu s-au înregistrat în prealabil în baza de date a SGR.
De asemenea, este considerat comerciant în scopul SGR orice persoană juridică ce desfăşoară activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali, inclusiv activităţi din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unităţi care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi.
Care este procedura de înregistrare în baza de date a sistemului?
Procedura de înregistrare este una simplă. Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei şi datele de contact ale persoanei desemnate în relaţia cu administratorul SGR. După activarea contului, persoana desemnată în relaţia cu administratorul SGR va completa toate informaţiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale.
După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR – completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată , tot prin intermediul portalului RetuRO.
Ulterior înregistrării, se va trece la următoarea etapă, semnarea contractului cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanţie Returnare, de asemenea pe site-ul returosgr.ro.
Amenzi piperate: până la 40.000 de lei
Neînregistrarea în baza de date operată de administratorul SGR atrage după sine o amendă între 20.000 şi 40.000 lei. Producătorii, importatorii şi comercianţii sunt aşteptaţi să se înregistreze până pe data de 28 februarie 2023.
RetuRO Sistem Garanţie Returnare oferă pe toată perioada înscrierii asistenţă prin call center, la numărul de telefon: 021 207 00 09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepţia sărbătorilor legale.
Sistemul Garanţie-Returnare va deveni funcţional începând cu 30 noiembrie 2023, iar consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi. SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanţie de 0,50 lei atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi în cadrul magazinelor. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.