Patiserii vor scoate pe piaţă aproximativ 6,6 milioane de cozonaci în perioada Sărbătorilor de Iarnă, oferta industriei autohtone fiind cu circa 3-5% mai mică faţă de anul trecut.
„Preţurile au crescut doar cu rata inflaţiei, însă, din punct de vedere cantitativ, producţia de cozonaci va fi în scădere cu 3-5% în perioada Sărbătorilor de Iarnă. Avem motive de bucurie în ceea ce priveşte exportul de cozonaci, care a crescut cu 30% faţă de anul trecut, scrie Monitorul de Cluj. Exportăm în Anglia, Statele Unite, Canada, în toate ţările unde sunt comunităţi mari de români. Însă, cea mai mare creştere o avem în Anglia, unde cozonacii româneşti se vând peste tot, nu doar în magazinele preferate de români. Oferta este una foarte bogată: avem cozonaci cu merişoare, cu portocale, ciocolată, fistic şi, bineînţeles, cozonacii clasici cu nucă, stafide şi rahat”, a declarat, pentru Agerpres preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu.
Potrivit acestuia, în prezent, industria se confruntă cu probleme legate de plafonarea adaosului la anumite produse în zona de retail, dar şi de lipsa forţei de muncă.
„Noi avem o problemă legată de plafonarea adaosului comercial, pentru că unii retaileri au această practică: pentru produsele din import pun adaos comercial mic, iar pentru produsele româneşti, ca să le aducă la acelaşi nivel de preţ, pun adaos comercial mare, iar românii preferă astfel să cumpere produsele din import”, a explicat Aurel Popescu.
2024, un an „destul de prost”
În opinia sa, anul 2024 a fost pentru industria de morărit şi panificaţie unul „destul de prost” din punct de vedere financiar, cu multe falimente şi vânzări de firme.
„Am stat destul de prost în 2024 şi profitul nostru a fost sub supraveghere, pentru că n-aveai voie să ai profit mai mare la un produs de 20% şi de multe ori trebuie să faci nişte exhibiţii ca să rezişti în piaţă. Ne-am confruntat cu vânzări de firme şi cu falimente mai multe decât în alţi ani”, a afirmat preşedintele ROMPAN.
În schimb, covrigăriile, afacerile cu simigerii şi patiserii sunt cele care merg în continuare „de nu se poate”.
„Gândiţi-vă că înainte de pandemie era 50 de bani un covrig, iar acum a ajuns la 2,5 lei, de cinci ori creştere. Este un business care merge şi unde evaziunea e la ea acasă”, a atras atenţia Popescu.
Frica de impozite
Pentru anul 2025, acesta a apus că se aşteaptă la o majorare a impozitelor şi taxelor, având în vedere împrumuturile masive făcute de stat.
„Avem o frică de impozite şi taxe, de nu se poate. E o teamă, pentru că s-au făcut împrumuturi masive. Pe de alte parte, eu salut ce se întâmplă în infrastructură, pe calea ferată şi pe şosele, în primul rând pentru că se lucrează şi se face infrastructură”, a susţinut Aurel Popescu.