România are mai puţine ore de predare şi mai puţine săptămâni de predare într-un an şcolar decât media ţărilor Organizaţiei pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
România are și mai puține ore de predare, și mai puține săptămâni de predare într-un an școlar decât media țărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), la care este în proces de aderare, potrivit unei noi analize OCDE pe această temă, scrie edupedu.ro, citat de Monitorul de Cluj.
Raportul intitulat „Cum este organizat anul școlar în țările OCDE?”, arată că timpul de predare, luat separate, nu se reflectă în performanţa academică a elevilor. Raportul precizează că pentru o performanţă academică trebuie luaţi în considerare mai mulţi factori, precum calitatea predării, participarea la învăţare în privat şi la activităţi extracuriculare.
OCDE arată că unele ţări optează pentru mai multe săptămâni de şcoală, dar cu mai puţine ore, iar altele preferă ore mai multe, în mai puţine săptămâni.
Analiza plasează România în categoria ţărilor care, la nivelul şcolii primare, au mai puţine ore şi mai puține săptămâni de școală într-un an.
Şcolile din România depăşesc, ca număr de ore în învăţământul primar, şcolile din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, iar ca număr de săptămâni şcolile din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Grecia.În raportul OCDE, Education at a Glance 2023, România se află la mijloc, la nivelul învățământului obligatoriu, în ore, la nivelul școală primară+gimnaziu, cu 3.600 ore în învățământul primar și 4.002 ore în gimnaziu, dar printre țările cu cele mai puține ore în învățământul primar.
Analiza mai arată şi că România are printre cele mai lungi săptămâni de vacanţă, fiind depăşită doar de Letonia, Grecia şi Lituania.
În cazul acestor perioade, OCDE notează că „cercetările au dovedit că vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale, deoarece elevilor din medii dezavantajate le-ar putea lipsi accesul la activități și la sprijin academic în aceste perioade.
România se află printre ţările cu un număr peste medie al orelor de matematică predate elevilor de până la 14 ani, dar mult sub media OCDE la punctajul mediu obţinut la testul PISA 2022, la matematică.
Raportul precizează totuşi că nu se poate afirma că elevii cu cele mai multe ore de matematică, la şcoala, au şi cele mai bune rezultate.
Care ar putea fi explicaţiile?
– timpul de predare la şcoală acoperă doar parţial timpul de învăţare. În Coreea de Sud elevii au un număr mare de ore de învăţare în privat;
– mai multe ore de matematică nu înseamnă rezultate mai bune, dacă nu există o calitate de predare;
– prezenţa altor factori, precum calitatea profesorilor, implicarea părinţilor, mediul şcolar şi motivaţia.
La nivelul Organizaţiei pentru Cooperare și Dezvoltare Economică elevii de şcoală primară învaţă, în medie, 805 ore la clasă, iar cei de gimnaziu sau echivalent – 916 ore, pe parcursul a 38 de zile.
În ţări precum Australia, Columbia, Croaţia sau Olanda, anul şcolar durează cel puţin 40 de săptămâni.
În Bulgaria, Estonia, Letonia şi Lituania, anul şcolar durează mai puţin de 36 de săptămâni.
Franţa, Canada şi SUA au mai multe ore de predare în mai puţine săptămâni, iar în Cehia sau Japonia există mai puţine ore de predate organizate pe parcursul a mai multor săptămâni.