În următoarele două săptămâni medicii de familie şi farmaciştii ar trebui să înveţe cum să folosească sistemul de prescriere prin reţetă electronică. Cu toate acestea la Sibiu nu s-a implementat nimic legat de noul soft, singurele informaţii oferite fiind la nivel teoretic.
Farmaciştii sibieni nu ştiu încă cum şi mai ales când va fi introdusă noua reţetă electronică. În urmă cu câteva zile ministrul Sănătăţii, Vasile Cepoi, a anunţat că termenul de implemnetare experimentală rămâne data de 1 iulie. Între timp, reprezentanţilor caselor de asigurări de sănătate şi cei din cadrul direcţiile de sănătate publică trebuie să organizeze, şedinţe de pregătire şi informare pentru medicii prescriptori şi famaciştii care vor fi implicaţi în prescrierea reţetei electronice. „Pentru implementarea acestui proces, cunoaşterea sistemului şi a modului său de funcţionare este esenţială. Aveţi la dispoziţie două săptămâni pentru a organiza aceste întâlniri. În tot acest timp, vom continua evaluarea sistemului din punct de vedere tehnic şi al dotărilor necesare pentru o bună funcţionare, astfel încât de la 1 iulie să putem începe implementarea” , a declarat Vasile Cepoi în cadrul videoconferinţei desfăşurate în această săptămână. De asemenea, fiecare judeţ trebuie să transmită Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate o situaţie privind farmaciile care nu au acces la internet. „Urmează să avem o întâlnire cu reprezentanţii Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Sibiu. Practic ei se vor ocupa de organizarea cursurilor pentru farmacişti şi medici, Direcţia de Sănătate Publică doar va monitoriza modul de instruire al acestora“, a precizat Simona Berariu, purtător de cuvânt în cadrul Direcţiei de Sănătate Publică Sibiu.
Reţeta electronică în farmaciile sibiene, doar la nivel teoretic
Teoretic, noul sistem electronic de prescriere a reţetelor ar trebui să intre în funcţiune de la 1 iulie, urmând să funcţioneze în paralel cu cel actual, până la sfârşitul anului 2012. „Deocamdată n-am primit nimic legat de aplicarea practică. Am fost la întâlniri cu reprezentanţii Casei Naţionale de Sănătate, o dată la Târgu Mureş, că s-au făcut pe zone, pentru discuţii legate de partea teoretică a acestui demers, dar despre partea practică nu. Sigur că cei care se ocupă, noi avem softul de care răspund anumite firme agreate de la care am cumpărat softul şi ei se vor ocupa, însă deocamdată nu s-a implementat nimic. Cu medicii de familie deocamdată noi nu avem întâlniri, ci doar casele de asigurări. Există şi posibilitatea de a achiziţiona acele cititoare de coduri de bare, însă deocamdată reţetele vor merge în paralele şi reţete vechi şi noi şi în măsura posibilităţilor şi a nevoii vor fi achiziţionate de către farmacii şi aceste cititoare de cod bar“, declară Felicia Gligor, preşedintele Colegiului Farmaciştilor Sibiu. În prezent, softul este funcţional şi au fost făcute demostraţii doar că reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nu ştiu să-l folosească şi să dea acces medicilor de familie în sistem.
Cum funcţionează?
Reteţa electronică ar fi trebuit să intre în funcţiune cu titlu experimental încă din data de 1 iunie, însă atunci nu erau făcute modificările la soft necesare pentru ca medicii să poată utiliza aplicaţia de eliberare. Pentru a prescrie o reţetă electronică medicul trebuie să identifice pacientul pe baza CNP-ului, să verifice dacă acesta este asigurat şi de ce drepturi beneficiază, după care alege codul boli şi prescrie medicaţia online. După vizita la medic, pacientul se prezintă la farmacie, unde va fi identificat pe baza codului de bare care este trecut pe reţeta primită de la medic sau pe baza CNP-ului. Farmacistul verifică şi confirmă reţeta, o completează cu medicamentul ales şi costul acestuia după care o validează. De asemenea, farmacistul mai are datoria de a face o copie după reţeta pacientului pe care o va înmâna acestuia, iar originalul se va reţine. Potrivit datelor din Sistemul Informatic Unic Integrat, în România se eliberează, lunar, între 3 şi 3,5 milioane de reţete.