Reprezentanții ULBS au participat la reuniunea Consorțiului Universitaria

În perioada 14-17 noiembrie 2024, la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați s-a desfășurat reuniunea Consorțiului Universitaria, în cadrul căreia au fost analizate ultimele tendințe din învățământul universitar și au fost discutate unele dintre cele mai relevante aspecte legate de starea actuală a învățământului superior românesc și nu numai.

Foto: ULBS

La eveniment au participat reprezentanții tuturor celor nouă universități membre ale Consorțiului Universitaria: Universitatea din București, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Academia de Studii Economice din București, Universitatea din Craiova, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu și Universitatea Ovidius din Constanța, precum și cei ai Universității de Stat din Moldova (Chișinău), instituție de învățământ superior care are statut de membru asociat în cadrul Consorțiului.

După momentul festiv al deschiderii, dezbaterile s-au derulat în cadrul unor grupuri de lucru, specializate pe anumite teme, după cum urmează: finanțare, resurse umane și administrație, activitate studențească, cercetare și studii doctorale, activitate didactică și managementul calității, activitate sindicală etc.

Unul dintre cele mai importante aspecte analizate a fost reprezentat de metodologia de finanțare a învățământului superior, fiind subliniate o serie de probleme legate de insuficienta fundamentare a unora dintre coeficienții de cost utilizați pentru repartizarea finanțării de bază, dar și a principiului conform căruia aceiași coeficienți de cost sunt utilizați pentru repartizarea finanțării suplimentare între diferite ramuri de știință.

Se impune o regândire a filosofiei care stă la baza alocării acesteia din urmă, prin luarea în considerare a numărului fizic de studenți și cadre didactice, precum și prin accentuarea dimensiunii legate de excelența academică și utilizarea unor metode obiective și a unor indicatori relevanți de măsurare a calității.

Dintre celelalte propuneri rezultate în urma dezbaterilor din cadrul grupurilor de lucru mai pot fi menționate următoarele:

Adoptarea reglementărilor subsecvente noii legi a învățământului superior în termenele prevăzute și clarificarea de îndată a problemelor apărute din cauza lipsei unor reglementări pe fondul schimbărilor legislative;

Revizuirea standardelor specifice pentru domeniile/programele de studii universitare, printr-o abordare strategică, la nivel național, cu implicarea specialiștilor din fiecare domeniu și cu mecanisme de consultare a părților interesate corelate cu amploarea schimbărilor vizate;

Creșterea rolului angajatorilor în procesul de elaborare și revizuire a standardelor specifice pentru domeniile/programele de studii universitare;

Clarificarea și completarea cadrului de reglementare și operaționalizare a programelor de studii integrate și a celor organizate în învățământul dual;

O mai bună corelare între Ministerul Educației și Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior în ceea ce privește modul de abordare a unor probleme și situații specifice;

Aplicarea de măsuri concrete pentru conturarea unei viziuni privind crearea unui ecosistem financiar integrat în ceea ce privește cercetarea științifică, care să sprijine atât cercetătorii și organizațiile de cercetare, cât și antreprenorii din domeniul tehnologic și întreg mediul de afaceri;

Corelarea numărului de studenți luați în considerare pentru alocarea bugetului cu categoriile de studenți care pot beneficia de burse, conform legislației în vigoare, precum și suplimentarea fondurilor destinate finanțării burselor sociale;

Completarea cadrului legal și instituțional în sensul sprijinirii efective a tranziției către tehnologii mai curate și mai eficiente, fără a compromite creșterea economică;

Intensificarea dialogului dintre Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și instituțiile de învățământ superior pe tema nevoilor reale din punctul de vedere al digitalizării proceselor derulate la nivelul universităților;

Stabilirea cadrului legislativ pentru utilizarea inteligenței artificiale în sistemul de învățământ, prin alinierea la reglementările din domeniu aplicabile la nivelul Uniunii Europene;

Creșterea transparenței în ceea ce privește analiza cheltuielilor publice din domeniul educației, ca premisă pentru fundamentarea proiectului de buget alocat acestui domeniu în anul 2025.

Consorțiul Universitaria este cea mai complexă structură academică de profil din România sub aspectul tradiției academice, al mărimii (include peste 42% din studenții și peste 40% din cadrele didactice din învățământul superior din țară), al distribuției regionale (fiecare regiune de dezvoltare a țării este reprezentată), al diversității programelor de studiu (majoritatea lor sunt universități comprehensive) și al performanțelor în clasamentele internaționale.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*