Tudor Șt. Popa este un cunoscut arhitect sibian și Președintele AIOS (Asociația pentru Înfrumusețarea Orașului Sibiu).
Din calitatea de președinte al AIOS, Tudor Șt. Popa a inițiat pe pagina sa de Facebook un serial dedicat Sibiului și dezvoltării sale, intitulat simplu „Orașul”. Serial ajuns acum la episodul 8.
În acest episod, Tudor Șt. Popa se oprește mai ales asupra reconversiei vechilor zone industriale ale Sibiului în zone rezidențiale, mai ales că aceste proiecte au născut de-a lungul timpului vii dispute în Consiliul Local Sibiu, dar și în rândul populației, care de multe ori își dorește, și pe bună dreptate, mai multe zone verzi și de recreere.
Departe de a se opune reconversiei zonelor industriale în zone rezidențiale (locuințe și magazine) Tudor Șt. Popa crede însă că nici aglomerările mari, care nu mai lasă loc aproape deloc spațiilor verzi în favoarea parcărilor nu fac bine Sibiului.
„Ca să fie clar de la început: spațiile industriale nu au ce căuta în oraș. Sibiul s-a dezvoltat în ultimii zeci de ani, e foarte bine că vechile hale și clădiri industriale lasă locul altor construcții noi, moderne, cu funcțiuni de care este nevoie în zonele centrale ale orașelor. […]Cu toate astea, nu putem lăsa să apară aglomerări urbane cu mii de locuitori fără a construi și grădinițe și școli. Iar faptul că spațiile libere dintre blocuri sunt ocupate de parcări, nu de zone verzi, este o reală problemă ce cu toții o cunoaștem dar nu suntem suficient de tranșanți astfel încât să schimbăm lucrurile. Pentru că soluții există” scrie Tudor Șt. Popa.
La pas prin noile cartiere
Tudor șt. Popa a luat la pas toate cartierele construite, în proces de construcție ori în plan de a fi construite pe foste zone industriale. Despre fiecare în parte și-a spus părerea în serialul său.
Zona gării CFR
Periplul lui Tudor Șt. Popa a început în zona fostei fabrici de bere Trei Stejari. Aici, după cum se știe urmează să se construiască un magazin Lidl. Deja pe terenul fostei fabrici s-a ridicat o clădire de birouri, care trebuia însă să beneficieze și de o parcare supraetajată care să deservească și magazinul. Parcare la care însă investitorii au renunțat.
„Nu am fost eu client fidel al berăriei Trei Stejari și băutor de bere Bâlea cu atât mai puțin dar, totuși, fabrica face parte din istoria orașului și ar fi trebuit să avem mai mult respect pentru ea. Pare că, în ultima perioadă, toate merg ca pe roate pentru investitorii de aici deoarece tocmai ce s-a inaugurat clădirea de birouri de 9 etaje, s-a aprobat construcția magazinului Lidl (cu scandal și după mai multe încercări), iar acum s-a început și demolarea restaurantului pentru a face loc unor blocuri de locuințe și magazine.
Ce nu îmi place mie la toată afacerea asta este faptul că acea clădire de birouri ar fi trebuit să fie alipită unei parcări supraetajate, parcare ce, evident, nu a mai fost construită. Și nu înțeleg de ce Primăria acceptă construirea pe jumătate a proiectelor aprobate” scrie arhitectul.
O părere cu mult mai bună are Președintele AIOS despre ansamblurile rezidențiale noi de pe Calea Gușteriței, City Residence și Balanța Residence apărute pe locul fostelor hale industriale ale fabricii Balanța.
„Ceea ce nu demult era doar o zonă de care mai degrabă te fereai, cele două cartiere construite pe Calea Gușteriței au adus aici mai multe magazine (Penny, Mega Image, Pepco ș.a.), zona fiind revitalizată și cu ocazia redeschiderii hotelului de 4* și deschiderii în apropiere a mall-ului Promenada. Dacă cei de la City Residence ar reamenaja micul loc de joacă pentru copii (demontat cu totul la începutul pandemiei), aș putea spune că zonei îi lipsește doar parcul unde să-ți plimbi câinele. Sau iubita” notează Tudor Șt. Popa.
Zona Gării Turnișor
O zonă aflată în plin proces de reconversie, zona Gării Turnișor a atras deasemenea atenția lui Tudor Șt. Popa. Aici, pe locul fostei DPC se pun bazele unui cartier gigantic, care în viziunea arhitectului va crea mari probleme pe viitor.
„Un cartier gigant cu locuințe, birouri și hipermarketuri, într-o zonă de tranzit care creează ambuteiaje de zeci de minute în fiecare zi pentru cei ce vin dinspre zona de Vest. Este probabil primul proiect din Sibiu cu așa multe derogări de la regulament. Doar ca să înțelegeți: PUG-ul cerea clădiri de maxim 4 nivele+1 etaj retras iar proiectul aprobat prevede trei zgârie-nori de 15 etaje + alte clădiri de locuințe, birouri și magazine ce însumează 170 de apartamente plus 5.000 de angajați în clădirile de birouri.
Nu sunt eu adeptul conspirațiilor dar parcă prea ușor a trecut un astfel de proiect megaloman chiar prin departamentul de la Primaria Sibiu unde șef era la momentul respectiv fix soțul proiectantei” scrie Tudor Șt. Popa.
Malurile Cibinului
În opinia lui Tudor Șt. Popa, cea mai mare problemă din zonă o reprezintă vechea zonă industrială a fabricii Independența. El crede că terenul de acolo nu va putea fi reconstruit prea curând, deoarece o parte dintre hale au fost declarate monument istoric, astfel încât nu pot fi demolate. Mai mult decât atât există un proces pe rol între Primărie și proprietarii terenului pentru redeschiderea străzii Ocnei până la Podul de Piatră de peste Cibin.
„Orice investiție pe platforma fostei fabrici este oprită deoarece, în anul 2014, opt din cele 18 clădiri aflate pe acest teren au fost clasate drept monumente istorice de importanță locală și regională, ceea ce înseamnă că acestea nu pot fi demolate, iar orice noi construcții propuse în jurul lor se supun unor restricții. Suprafața construită totală a clădirilor devenite monument este de peste 21.500 de mp, adică mai bine de 57% din suprafața totală construită pe toată platforma fostei uzine Independența. Proprietarii terenului au contestat decizia.
Problema cea mare a acestui teren, din cauza căreia sunt blocate investițiile din zonă, este vizibilatea foarte mare din Centrul Istoric, fiind chiar punct de perspectivă de pe Podul Minciunilor” scrie Tudor Șt. Popa.
Zona TURSIB
O altă viitoare zonă rezidențială asupra căreis se oprește Tudor Șt. Popa este cea a fostei autobaze TURSIB de pe Calea Dumbrăvii. Președintele AIOS se declară nemulțumit că aici Primăria nu dorește să își asume Planul Urbanistic Zonal lăsând la latitudinea viitorilor investitori ce și cum se va construi.
„Singurul teren aflat în proprietatea Primăriei este temă de controverse deoarece nici aici Primăria nu vrea să realizeze ea Planul Urbanistic Zonal, lăsând în grija viitorilor proprietari să decidă ce vor să construiască aici. Ceea ce, dacă e să mă întrebi pe mine, nu este în beneficiul cetățenilor.
Trecând peste orice calcul matematic ce aduce un profit în bani orașului, Primăria ar trebui să se gândească mai degrabă la creșterea gradului de confort ale cetățenilor” este de părere Tudor Șt. Popa.
Concluzionând, Tudor Șt. Popa spune că principala problemă a Sibiului o reprezintă în acest moment neimplicarea Primăriei în a-și asuma Planurile Urbanistice Zonale acolo unde se vor edifica noi cartiere de locuințe, și folosește ca și exemplu Calea șurii Mici, unde se va construi noul spital.
„Problema majoră a orașului este că Primăria nu își asumă Planurile Urbanistice Zonale acolo unde urmează să se dezvolte noi cartiere. De exemplu, pe Calea Șurii Mici va fi construit viitorul spital ce va aduce după el multe investiții private. Nici nu s-a băgat hârlețul pentru a săpa fundația spitalului și deja investitorii privați cer derogări peste derogări. Cel mai inteligent lucru ar fi fost ca Primăria Sibiu să își asume realizarea unui PUZ pe o zonă mult mai largă în jurul viitorului spital, tocmai pentru a reglementa toate aspectele de trafic și mobilare urbană. Altfel riscăm ca zona să devină o a doua Calea Cisnădiei”, conchide Tudor Șt. Popa.