Legea RCA 2017, pe românește

Noua lege a RCA-urilor va intra în vigoare în curând, după ce va fi promulgată de președintele Iohannis. Mesagerul de Sibiu vă prezintă cele mai importante aspecte ale actului normativ, detaliate de Zacharie Benedek, deputat UDMR de Sibiu, membru în Comisia pentru transporturi și infrastructură.

Printre noutățile legii se numără posibilitatea negocierii discount-ului de către asigurat cu brokerul, stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a unui preț de referință la fiecare 6 luni, posibilitatea suspendării RCA-ului, liberalizarea prețurilor, precum și sancțiuni în cazul în care nu sunt folosite piese de schimb originale în timpul reparațiilor de după accident. Ca urmare a prevederilor noului act administrativ, prețurile pentru RCA au scăzut ușor, urmând să se regleze în lunile decembrie și ianuarie.

Poziție tranșantă

Benedek a votat în favoarea unui sistem de asigurări obligatorii auto care are în vedere liberalizarea pieței și interesele cetățenilor. „Până în prezent, în cazul producerii unui accident rutier, daunele erau compensate de compania de asigurări de care aparținea vinovatul. Știm bine că virarea banilor dura mult, iar asiguratorul găsea mai mereu un motiv să nu suporte costurile. În aceste cazuri, asiguratul se găsea față în față cu o companie-mamut, contra căreia îi era greu să își susțină adevărul. Conform prevederilor actului normativ adoptat, dacă cineva e implicat într-un accident rutier, dar nu e vina lui, poate opta pentru ca daunele să îi fie compensate de compania unde este el asigurat, aceasta urmând să își recupereze banii de la compania vinovatului. Dacă acesta din urmă nu vrea să plătească, cele două companii pot discuta între ele, dar asiguratorul își primește banii și nu este pus într-o situație defavorabilă, asta e important“, susține deputatul sibian. În Camera Deputaților, s-a votat proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Camera inferioară a Parlamentul a avut rolul decisiv în dezbatere acestui proiect de lege. Apoi, legea a fost trimisă spre promulgare președintelui Iohannis, iar dacă va fi semnată, ea va fi publicată în Monitorul Oficial. În aceste condiții, în aproape o lună legea va intra în vigoare.

Decontare mai rapidă

Deputatul sibian afirmă, de asemenea, că modificarea legislativă va prevede un termen legal de cel mult 30 de zile pentu decontarea daunelor și că asigurarea RCA poate fi suspendată în cazul autovehiculelor care sunt scoase temporar din circulație. Cu alte cuvinte, poți să înterupi RCA, dacă se defectează mașina și nu o folosești un timp. Astfel, pe perioada de reparație poate fi suspendată polița de asigurare, dar cu condiția ca autovehiculul să fie parcat pe zonă privată și nu publică, deoarece poate fi lovit. După revenirea în circulație, beneficiarul poate prelungi in condițiile legii polița de asigurare. O altă modificare, care vine în sprijinul sibienilor, este că repararea autovehiculului se poate face la orice service autorizat, firma de asigurare nu mai poate impune atelierul de reparații.

Tarif de referință

Totodată, legea  instituie un preț de referință al acestor asigurări, dar modificarea adoptată are în vedere principiile pieței libere a prețurilor asigurărilor. Astfel, ASF stabilește periodic un tarif de referință fundamentat pe datele statistice din ultimii 5 ani, iar asiguratorii vor fi obligați să divulge acest preț de referință asiguraților. Nu este de așteptat ca prețurile asigurărilor să crească din cauza liberalizării pieței. De altfel, proiectul legislativ adoptat prevede și plafonarea cheltuielilor administrative și de vânzare la 25 la sută din tariful final al asigurărilor. Au existat, în trecut, unele cazuri excepționale unde brokerul a oferit un discount de 50 la sută. Aceste practici vor fi ținute sub control de acum înainte.

Siguranță în circulație

O altă noutate importantă se referă la piesele de schimb folosite în timpul reparațiilor de după accident. Acestea trebuie să fie piese originale, provenite de la agenți economici autorizați, fapt care era prevăzut și de legislația în vigoare. Însă nu erau prevăzute și sancțiuni pentru nerespectarea prevederii, conform Codului Penal.

Șoferii așa numiți „de risc“, adică cei care produc mai frecvent accidente rutiere, mai au o șansă în plus. Dacă nici un asigurator nu vrea să le mai facă RCA, atunci acești șoferi pot să se adreseze la Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR), iar reprezentanții biroului le oferă un asigurator, care va avea obligativitatea să încheie o poliță de asigurare.

În concluzie, prețul RCA-ului a scăzut cu 3 – 5 la sută, potrivit deputatului sibian, dar piața va „așeza“ nivelul prețurilor la finele lui decembrie și la începutul lunii ianuarie. Practic, în iarnă se va vedea efectul acestei legi.

Cerință europeană

Noua lege este rezultatul necesitării liberalizării prețurilor, așa cum cere Uniunea Europeană. În momentul dezbaterii legii au existat peste 400 de amendamente, din care au trecut aproximativ 20. Dezbaterea proiectului s-a făcut împreună cu reprezentanții ASF, parlamentari, brokeri de asigurări și reprezentanții societăților de transport.

 

ZACHARIE BENEDEK | deputat

„Dacă cineva își ține mașina în garaj, pentru că e plecat în străinătate, de exemplu, poate suspenda RCA – ul. Nu poate provoca accidente oricum, dacă nu iese cu mașina în stradă.“

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*