Trăim într-o societate care are nevoie mai mult decât oricând de unitate în fața problemelor care ne afectează pe noi toți într-o oarecare măsură (pandemii, războaie, imigrație, dezastre naturale, etc.). Suntem cu toții conștienți că doar uniți și cooperând unii cu alții putem face față mai ușor acestor provocări. Pentru asta trebuie să fim dispuși să îi acceptăm pe cei din jurul nostru așa cum sunt, să învățăm să fim mai toleranți și mai deschiși în a înțelege alte culturi, stiluri de viață și diverse atitudini față de societate, să devenim cetățeni responsabili cărora le pasă de mediul înconjurător și de consecințele acțiunilor lor. Tocmai aceste lucruri își propune și proiectul Erasmus+ ”Our Life In Our Hands /Viața Noastră, În Mâinile Noastre” aflat în derulare în Colegiul Economic „George Barițiu” în parteneriat cu alte școli din Polonia (școala coordonatoare), Grecia, Macedonia de Nord și Italia.
Activitățile de proiect din cadrul celor două mobilități desfășurate în cea de-a doua parte a anului școlar au implicat 6 profesori și 14 elevi care au avut șansa să beneficieze de aceste programe și schimburi de experiență, cunoștințe și valori culturale în perioada 19- 25 martie 2023 și, respectiv, între 23 și 29 aprilie 2023.
Prima mobilitate, cea din martie 2023, s-a desfășurat în Partinico, Italia. Activitățile de proiect organizate de gazdele din Sicilia au creat cadrul perfect pentru îmbogățirea cunoștințelor culturale și profesionale ale participanților și au contribuit în mod consistent la dezvoltarea de abilități digitale, lingvistice, sociale și de comunicare precum și a spiritului civic. De asemenea, prin implicarea în activităților de proiect a elevilor cu dizabilități sau provenind din grupuri vulnerabile, participanții au învățat să empatizeze cu ceilalți, să fie mai toleranți, să lucreze în echipă oferind sprijin și cooperând, să accepte diferențele culturale ale partenerilor de proiect. Au înțeles că doar lucrând împreună putem să facem din lume un loc mai bun pentru noi toți.
Menționăm aici activitățile de proiect în care participanții au fost implicați: primirea la Liceul Santi Savarino cu un concert al elevilor italieni, atelierul de lucru Meditație asupra schimbărilor climatice concretizat în piesele de teatru ale elevilor (ziua 1); vizitarea Văii templelor în Agrigento, vizitarea Muzeului de arheologie și a rezervației Scala dei Turchi (ziua 2); vizitarea liceului “Santi Savarino” din Terrasini, activitatea concurs menită a-i învăța pe participanți cum să selecteze deșeurile reciclabile, completarea chestionarului online pe temele proiectului, întâlnirea cu primarul orașului Terrasini, campania de curățare a plajei din Terrasini în colaborare cu asociația non- profit Lega Ambiente, vizitarea muzeului din Terrasini și a rezervației naturale Campomarino (ziua 3); vizitarea cramei Borbonice și a atelierelor de păpușari locali, crearea de bloguri în vederea diseminării activităților de proiect, ceremonia de acordare a certificatelor de participare și degustarea de preparate specific bucătăriei siciliene (ziua 4); vizitarea orașului Palermo și a principalelor obiective turistice- Capela Palatină, Catedrala arabo- normandă, Biserica barocă Casa Professa, Quatro Canti, Piața Pretoria, Teatrul Massimo și Teatrul Politeama (ziua 5).
A doua mobilitate pe care 3 profesori și 7 elevi au desfășurat-o în cadrul proiectului în aprilie a avut loc în Skopje, capitala Macedoniei de Nord. Dintre activitățile organizate de gazde menționăm: turul colegiului SUGS Gimnazija “Josip Broz-Tito”, prezentările elevilor privind meșteșuguri locale în care se refolosesc materiale, degustare de produse culinare locale, turul orașului Skopje (ziua 1); vizitarea Muzeului de Științe Naturale, excursia la Ohrid- localitate declarată în 1980 parte a patrimoniului UNESCO- unde s-au vizitat bisericile din piatră Sf.Bogorodica Perivlepta, Sf. Panteleimon, Sf. Jovan Kaneo, Sf. Sophia și participanții au fost inițiați în procesul de cultivare a perlelor (ziua 2); vizitarea Canionului Matka și a lacului, prezentările elevilor de rețete tradiționale specific tărilor din care provin, atelierul de gătit produse culinare specific țării gazdă (ziua 3); vizitarea orașului Kratovo și implicarea participanților într-o varietate de ateliere organizate pe tematica ”Degetele bunicii mele- crearea a ceva din nimic”, bazarul de bijuterii, vizitarea rezervației geologice Kuklice (ziua 4); dezbaterea cu un expert în managementul resurselor, crearea de postere pe temele proiectului, completarea de chestionare pe subiectele discutate, evaluarea activităților de proiect, ceremonia de decernare a certificatelor de participare, cina festivă (ziua 5).
Este evident faptul că astfel de mobilități transfrontaliere în care elevii lucrează în echipe mixte pentru rezolvarea sarcinilor de proiect dezvoltă relații interpersonale de durată și ii ajută pe elevi să învețe să fie responsabili, toleranți și empatici față de cei din jur care provin din medii culturale și sociale diverse, aparțin unor etnii sau religii diferite de a lor sau prezintă dizabilități. În același timp, aceste activități oferă experiențe de neuitat care îi motivează pe elevi să își continue studiile și îi ajută pe participanți să dobândească informații profesionale și să își dezvolte abilități digitale, lingvistice și de comunicare. Beneficiile sunt nenumărate, de aceea invităm cât mai multe școli să acceseze proiectele Erasmus+ finanțate de Uniunea Europeană. Învățăm împreună să facem o lume mai bună! Viața noastră este în mâinile noastre!
Redactat de prof. Mihaela Răulea
Foto: Colegiul Economic ”George Barițiu” Sibiu