Asociația Filantropia Ortodoxă Sibiu (AFOS) în parteneriat cu Fundația HEKS/EPER Elveția și Inspectoratul Județean Școlar Sibiu (IJSS), desfășoră, cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, din 1 iulie 2021, Proiectul „Prin educație spre locuri de muncă decente!”. Proiectul, la care au participat elevi de la școli din tot județul, se apropie de final.
Școlile gimnaziale din localitățile Cristian, Orlat, Gura Râului, Rășinari și Săcel, precum și șase licee tehnologice/școli pofesionale sibiene (Liceul Ioan Lupaș Săliște, Colegiul Tehnologic Independența, Colegiul Tehnic Cibinium, Liceul Tehnologic de Industrie Alimentara Terezianum, Liceul Agricol și Liceul Economic George Barițiu) au beneficiat de serviciile proiectului, având între obiectivele principale, pe lângă angajarea absolvenților în câmpul muncii, și descoperirea timpurie a vocației profesionale, precum și reducerea abandonului școlar în mediul rural, îndeosebi în rândul fetelor.
„Deodată cu sumarizarea unora dintre cele mai recente și de impact activități desfășurate de către consilierii echipei AFOS în școli, anunțăm și organizarea, în data de 6 iunie, la Sibiu, a evenimentului de diseminare a rezultatelor și bunelor practici din cadrul proiectului, prilej de a devoala și dorința tuturor partenerilor implicați de a extinde perioada de implementare și în anii școlari următori”, au transmis reprezentanții Mitropoliei Ardealului.
În aceste ultime luni ale primei faze a proiectului, pe baza experienței deja acumulate, dorind să răspundă cât mai complet nevoilor și dorințelor elevilor înscriși în proiect, mediatorii, psihologii și consilierii în carieră au parcurs un maraton de evenimente atractive și folositoare.
De mare răsunet a fost jucarea la Teatrul Gong a piesei de teatru „Examen”, compusă de personalul teatrului la cererea și cu finanțarea AFOS, prin intermediul Proiectului, ocazie cu care cateva sute de elevi din zonele Sibiu și Mediaș, au luat contact cu realități cotidiene ale vieților lor, exprimate într-un limbaj familiar, într-un mediu cunoscut, cu accent pe păstrarea integrității și a încrederii că există soluții la cele mai delicate probleme prin comunicare și comuniune, prin evitarea izolării și a deznădejdii.
Concomitent, consilierii în carieră organizau pentru elevi vizite de cunoaștere la mai multe companii și licee sibiene, îmbinând utilul descoperirii condițiilor de lucru și de studiu cu plăcutul unor ieșiri în grup, a unor gustări servite în oraș, schimbând impresii și meditând asupra deciziilor viitoare de orientare profesională.
Mediatorii pentru locuri de muncă au susținut munca asiduă de a sprijinire a tinerilor absolvenți de școli profesionale în redactarea de CV-uri, pregătirea pentru interviuri de angajare, medierea angajării lor și păstrarea legăturii post angajare pentru creșterea procentului de retenție la locul de muncă. Implicarea sufletească, discuțiile de la om la om, pentru cunoașterea unora dintre dificultățile cu care tinerii se confruntă (lipsa mijloacelor pentru a face naveta, împotrivirea părinților, salariile nemotivante, visul plecării în stăinătate etc), au fost elementele cheie pentru reușită și atingerea obiectivelor proiectului. Nu mai puțin de 500 de elevi au fost consiliați și 75 au fost angajați prin mediere directă în acești trei ani de implementare, mulți alții alegându-și locul de muncă singuri în urma consilierii din cadrul proiectului.
„Cele mai gingașe suflete sunt însă, cele ale elevelor și elevilor care fac tranziția de la ciclul primar la cel gimnazial. În mod deosebit lor li s-au adresat în cadrul unor cluburi de fete și de băieți, mediatorii pentru reducerea abandonului școlar, sintagmă în spatele căreia se află serioase probleme, greu de purtat pe umeri celor mici: familii dezorganizate, lipsa mijoacelor financiare, discriminarea pe baza etniei, bullyingul tot mai prezent și agresiv. Sub atenta supraveghere a coordonatorului de proiect, cu o bogată expeiență în interacțiunea de succes cu copii speciali, mediatorii AFOS au aplicat metode nonformale de a atinge și trata aceste chestiuni dificile. Prin joc, prin muzică, prin participarea împreună cu un membru al familiei la o activitate școlară, copiii de clasele a IV-a și a V-a au prins curaj și voce, au mărturisit diferite provocări cu care se confruntă și au explorat căi de abordare și de soluționare a lor”, au mai transmis reprezentanții Mitropoliei.