Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a revenit, în această săptămână, cu o nouă informare în legătură cu tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu, în speță lotul 3 Săliște – Cunța. Astfel, antreprenorul lucrării, compania Salini-Impregilo SpA, a informat că realizează o serie de expertize tehnice în zonele cu probleme.
Totodată, a avut loc o şedinţă tehnică, în cadrul căreia antreprenorul a prezentat detalii pentru defectele din zona km 60+660 (conform proiectului), inclusiv soluţia tehnică de remediere, dat fiind faptul că şedinţa a fost solicitată de către antreprenor. CNADNR a constatat, în trecut, peste 300 de neajunsuri tehnice în legătură cu acest lot de autostradă, care măsoară puțin peste 22 km.
Vor mai apărea probleme
CNADNR SA s-a sesizat cu privire la defectele constatate, şi pentru cele majore, în momentul de faţă, în paralel cu antreprenorul, a contractat servicii de realizare a unor expertize tehnice, în baza cărora se vor stabili cauzele degradărilor şi care vor recomanda soluţiile tehnice necesare a fi executate de către antreprenor pentru remedierea degradărilor apărute. Raportul tehnic preliminar prezentat de către experţii tehnici independenţi prezintă cauze preliminare ale degradărilor constatate. „Zona km 59+900 – 59+950: se poate aprecia pe baza datelor din teren că degradările semnalate în această zonă, deşi superficiale, sunt cauzate de natura argiloasă şi starea de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare. Având în vedere posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare tasări ale terenului cu desfăşurare în timp, necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora. Zona km 60+600 – 60+700 (crăpătură): degradările semnalate în această zonă, sunt cauzate de nerespectarea la execuţie a soluţiei proiectate în corelare cu natura argiloasă şi starea de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare. Având în vedere posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare fisurări ale straturilor rutiere provenind din comportarea ansamblului rambleu/teren de fundare necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora. Se consideră că este necesară aplicarea integrală şi corectă a soluţiei proiectate“, se arată în comunicatul CNADNR.
CNDNR ia în calcul un nou constructor
Compania precizează faptul că, în conformitate cu prevederile contractului „Proiectare şi Execuţie Autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965”, antreprenorul italian are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuţie a lucrărilor, cât şi în perioada de garanţie (4 ani de la recepție). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala constructorului.
În cazul în care Salini-Impregilo nu va executa remedierea defecţiunilor constatate, CNADNR amenință că va angaja – şi va plăti – un alt antreprenor care să execute lucrarea de remediere a defecţiunilor, urmând ca, ulterior, costurile aferente lucrărilor de remediere să fie recuperate de la antreprenorul desemnat inițial.
Tocmai din acest considerent, expertizele demarate de către CNADNR SA vizează, pe lângă constatarea cauzelor ce au condus la situaţia actuală a lucrării, şi recomandarea unor măsuri de remediere, care să poată fi utilizate de către noul constructor, doar în cazul în care antreprenorul actual al lucrării nu îşi va respecta obligaţiile contractuale de a remedia aceste defecte.
De asemenea, responsabilii Companiei de Autostrăzi au dat asigurări că vor întreprinde demersurile necesare pentru a recupera orice daune generate de întârzierile produse ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor antreprenorului ce decurg din prevederile contractului. Până acum, CNADNR şi compania Salini – Impregilo SpA nu au încheiat niciun document care să modifice în vreun fel condiţiile din contract.
300
de defecte au fost constatate pe tronsonul Săliște – Cunța
raport tehnic preliminar
„Având în vedere posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare tasări ale terenului cu desfăşurare în timp, necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora.“