”Primăvară” și ”Vară”, două lucrări de pictură semnate de Gustav Klimt, ce fac parte din patrimoniul Muzeului Național Peleș vor fi restaurate în cadrul Laboratorului de restaurare al Muzeului Național Brukenthal.
Foto: Muzeul Național Brukenthal
Trei lucrări de artă valoroase pentru patrimoniul național vor fi restaurate de o echipă formată din cinci specialiști ai Muzeului Național Brukenthal.
Național Peleș a încheiat un contract cu Muzeul Național Brukenthal care prevede restaurarea celor două lucrări de pictură realizate de celebrul artist vienez Gustav Klimt și a unui tablou cu Regele Carol I realizat de artistul roman Theodor Aman.
”Este o onoare ca să avem la Sibiu în custodie doua lucrări în ulei realizate de Gustav Klimt iar Laboratorul de restaurare a Muzeului Național Brukenthal să înceapă restaurarea a acestor piese importante din Muzeul Național Peleș, singura instituție de la noi care adăpostește câteva lucrări semnate de artistul și decoratorul austriac Gustav Klimt. Artă acestuia a contribuit la izbucnirea unei< <<revoluții>> artistice în Europa. Una din cele mai renumite picturi ale lui Klimt este <<Sărutul>> (1907-1908). Ea datează din așa-numită perioadă <<de aur>> a artistului. Acest lucru este ilustrat cel mai bine de petalele aurii ce luminează fosforescent scena intimă a sărutului”, a declarat Alexandru Constantin Chituță, managerul interimar al Muzeului Național Brukenthal.
Lucrări clasate la atergoria tezaur
De la Muzeul Național Peleș au ajuns la Sibiu două lucrări: ”Primăvara” și ”Vară”. ”Lucrările sunt clasate la categoria tezaur și conform legislației în vigoare, trebuiesc restaurate de către restauratori cu titlul de expert într-un laborator atestat de Ministerul Culturii, în acest sens menționez faptul că toți cei cinci restauratori pictură au titlul de expert iar Laboratorul Muzeului Național Brukenthal este atestat încă din 2011.
Acest debut de colaborare subliniază bunele relații pe care le avem cu dl. Manager dr. Narcis Dorin Ion și echipei sale. Le mulțumesc pentru colaborare și prietenie. Sper ca la sfârșitul restaurării să putem împreună să vă arătăm rezultatele finale. Multumesc doamnei ministru Raluca Turcan, Ministrul Culturii pentru sprijin pentru că aceste importante lucrări sunt restaurate cu sprijinul Ministerului Culturii. Pentru noi este o mare onoare. Gândiți- vă avem acum o expozitie extraordinară Albertina&Brukenthal realizată în colaborare cu celebrul Muzeu Albertina din Viena, iar în Laboratorul de restaurare avem două lucrări realizate de Gustav Klimt. Este încă o dovadă prin care subliniem importanța colaborării, a profesionalismului și a echipei celor două instituții muzeale din România. Muzeul Național Peleș și Muzeul Național Brukenthal sunt printre cele mai mari instituții muzeale din România cu un patrimoniu extrem de valoros, fiind apreciate și vizitate de un număr numeros de vizitatori”, a mai declarat Constantin Chituță.
Și potretul Lui Carol I, realizat de Aman, va fi restaurat
În anul 2023 Muzeul Național Peleș și Muzeul Național „Brukenthal” au lansat un parteneriat, pentru restaurarea unor lucrări de tezaur din colecția regală de pictură de la Sinaia. Unul dintre primele portete ale regelui Carol I, după urcarea pe tronul României, a fost realizat în anul 1868 de marele pictor național Theodor Aman. Lucrarea, portet de aparat al domnitorului ce provenea din dinastia de Hohenzollern, îl arată pe tânărul suveran la începutul domniei, în uniformă militară, având în mâna dreaptă ruloul cu decretul de promulgare a tinerei Constituții a României. ”Lucrare emblematică pentru seria de portrete regale, cea a lui Aman constituie singurul portet realizat de un mare pictor român. Păstrată în depozitele Muzeului Național Peleș timp de decenii, într-o stare de conservare precară, anul acesta lucrarea lui Aman va reveni la viață”, a declarat dr. Narcis Dorin Ion, directorul general al Muzeului Național Peleș.
Program multianual
”Unul dintre cele mai importante ansambluri decorative datorate lui Gustav Klimt se află, din anii 1884-1885, în Sala de Teatru a Castelului Peleș. Comandă a ctitorului reședinței regale de la Sinaia, ansamblul decorativ „Muze, măști, alegorii, embleme” este revelator pentru talentul părintelui Secesiunii vieneze. Deși tributare academismului târziu de nunață simbolistă, lucrările anunță spiritul novator al picturii lui Klimt. Amplele operațiuni de restaurare ale ansamblului încep anul acesta, în cadrul unui program multianual, prin redarea prospețimii pânzelor „Primăvara” și „Vara”, lucrări amplasate pe peretele de vest al Sălii de Teatru, lângă loja regală.
Proiectul este realizat de specialiștii restauratori de la Muzeul Național Brukenthal, cu finanțarea Ministerului Culturii”, a mai spus dr. Narcis Dorin Ion.
Analize complexe
Operele de artă au trecut prin proceduri complexe de analiză înainte de a se trece la restaurarea lor propriu-zisă. ”Cele două lucrări sunt pandante, au aceiași dimensiune (100 x 50 cm) și tehnică de execuție ulei pe pânză iar starea lor de conservare este asemănătoare. Într-o primă fază de lucru, doi restauratori au făcut o deplasare la Muzeul Național Peleș și au demontat picturile, acestea erau prinse pe perete, direct cu ajutorul unor cuie metalice, fapt ce a determinat ample deformări ale suportului. După ce picturile au ajuns în laborator, au fost realizate o serie de analize fizice cu ajutorul razelor X, precum și analize chimice XRF prin care au fost identificați pigmenții folosiți de pictor în realizarea lucrărilor. Pe baza acestor analize dar și după ce picturile au fost studiate în lumină UV au fost făcute o serie de propuneri de restaurare, pe etape de lucru ce urmează a fi executate”, a explicat Ioan Muntean, restaurator al Muzeului Național Brukenthal.
Operațiuni delicate
Lucrările de artă vor trece apoi prin lucrări de restaurare. ”În etapa următoare restauratorii muzeului urmează să efectueze operațiuni specifice de: redare a planeității suportului textil; operațiuni de consolidare a marginilor suportului textil prin aplicarea de benzi de pânză cu gren similar cu cel original, aceste benzi vor ajuta la fixarea picturii pe șasiul de lemn; confecționarea unui șasiu profesional care să poată fi tensionat ulterior; operațiuni de curățare a stratului de culoare original, aceasta este o etapă deosebit de importantă și care trebuie efectuată cu maximă atenție pentru ca stratul de culoare original să nu fie pus în pericol; operațiuni de chituire și șlefuire; integrare cromatică a zonelor cu lacune stratigrafice ce au fost chituite și vernisarea finală a lucrării. În etapa finală picturile vor fi transportate la Muzeul Național Peleș unde vor fi montate pe perete”, mai explică Ioan Muntean.
Echipa de restauratori pictură ai Muzeului Național Brukenthal este compusă din Ioan Muntean, Cristina Fău, Andrei Popa, Ilie Mitrea și Celestina Albișor.