Colegiul Prefectural al județului Sibiu s-a întrunit azi în ședință lunară, abordând teme de la impactul digitalizării asupra securității în muncă până la situația plăților către agricultori din campania 2025.

Foto: Prefectura Sibiu
Inspectorul de muncă Ciprian Telea a prezentat date conform cărora până în 2025, 50% dintre angajați vor avea nevoie de noi competențe, iar pentru 40% se va schimba setul de abilități de bază necesare în muncă.
Pe ordinea de zi a figurat și necesitatea intensificării colaborării cu autoritățile locale pentru susținerea activităților sportive, prezentată de directorul executiv al DJST Sibiu, Nicoleta Sonia David. Se urmărește crearea unui mecanism județean de coordonare între Consiliul Județean, autoritățile locale și structurile sportive pentru utilizarea eficientă a fondurilor publice conform Legii nr. 350/2005.
Comunicatul complet al Prefecturii Sibiu:
Azi, 28.10.2025 a avut loc ședința lunară a Colegiului Prefectural, prezidată de subprefectul Florian Giubega alături de secretarul general Marius Oltean, având următoarea ordine de zi:
- Influența digitalizării privind locurile de muncă sigure și sănătoase,
temă prezentată de Ciprian Telea, inspector de muncă în cadrul Serviciului Sănătate și Securitate în Muncă din ITM Sibiu.
Digitalizarea și transformarea digitală presupune ocazia unei revoluții, a unui moment în care putem să regândim birocrația și procesele administrative.

Foto: Prefectura Sibiu
Cu toate că digitalizarea joacă un rol major în mai toate domeniile noastre de viață și de muncă, ea reprezintă încă o mare necunoscută pentru mulți. Unul dintre motive este faptul că digitalizarea are multe fețe și arată diferit din diferite puncte de vedere.
Raportul comun al Secretariatului General al Consiliului Uniunii Europene privind ocuparea forței de muncă din 10 februarie 2023 susține ca până în 2025, 50% dintre angajați vor avea nevoie să dezvolte noi seturi de competențe, iar pentru 40% dintre angajați se va schimba setul de abilități de bază necesare în muncă, iar aceste fenomene reprezintă o revoluție digitală mai mare decât cea industrială.

Foto: Prefectura Sibiu
Digitalizarea, poate fi cea mai importantă transformare din lumea modernă a muncii, schimbă modul în care lucrăm, comunicăm și trăim. Aceste transformări implică o adaptare rapidă atât din partea lucrătorilor cât și a organizațiilor (companii, autorități etc.) pentru a-și păstra locul în ansamblul socio-economic actual și viitor.
Monitorizarea și gestionarea datelor sunt esențiale pentru identificarea și reducerea riscurilor, respectarea reglementărilor și promovarea bunăstării angajaților.
Aspecte importante legate de monitorizarea și gestionarea datelor în acest domeniu:
Colectarea datelor: Pentru a monitoriza și gestiona eficient securitatea și sănătatea în muncă, este necesară colectarea datelor relevante. Acestea pot include informații despre incidente și accidente de muncă, evaluări ale riscurilor, rezultatele examinărilor medicale și alte date legate de sănătatea și siguranța angajaților.
Utilizarea sistemelor informatice: Pentru a gestiona eficient datele, se recomandă utilizarea sistemelor informatice dedicate. Acestea pot include programe de gestionare a securității și sănătății în muncă, baze de date și alte instrumente specializate. Sistemele informatice pot ajuta la colectarea, stocarea, analizarea și raportarea datelor relevante.
Protecția datelor personale este extrem de importantă pentru a asigura confidențialitatea și securitatea informațiilor sensibile despre sănătatea angajaților și a altor persoane implicate. Există multe reglementări specifice care guvernează protecția datelor cu caracter personal în aceste domenii.
Consimțământul informat: Organizațiile trebuie să obțină consimțământul informat al persoanelor pentru colectarea, prelucrarea și stocarea datelor lor personale. Persoanele trebuie să fie informate cu privire la scopul prelucrării datelor, tipurile de date colectate, modul în care vor fi utilizate și perioada pentru care vor fi păstrate.

Foto: Prefectura Sibiu
Securitatea cibernetică se referă la protejarea datelor și sistemelor informatice din instituțiile medicale, precum spitale, clinici și alte organizații de sănătate. Având în vedere creșterea utilizării tehnologiei în furnizarea serviciilor medicale, este crucial să se asigure confidențialitatea și integritatea datelor pacienților, precum și disponibilitatea continuă a sistemelor și serviciilor medicale. Amenințările cibernetice pot include atacuri asupra rețelelor și sistemelor informatice, furtul sau compromiterea datelor pacienților sau șantajul electronic.
Pentru a securiza domeniul sănătății, sunt necesare măsuri precum criptarea datelor sensibile, autentificarea puternică a utilizatorilor, monitorizarea și detecția amenințărilor cibernetice, actualizarea constantă a software-ului și sistemelor, implementarea politicilor de securitate și formarea angajaților în privința practicilor de securitate cibernetică.
Sistemele de avertizare și alarmare au rolul de a notifica și avertiza personalul asupra potențialelor pericole sau situații de urgență pentru a preveni accidentele și a asigura un mediu de lucru sigur. Aceste sisteme pot fi implementate în diferite contexte, cum ar fi spitale, clinici, laboratoare, fabrici sau birouri. Câteva exemple de sisteme de avertizare și alarmare utilizate în acest domeniu: sisteme de alarmă de incendiu, sisteme de avertizare medicală, sisteme de avertizare pentru substanțe chimice periculoase.

Foto: Prefectura Sibiu
În domeniul sănătății și securității în muncă există diverse opțiuni de formare și pregătire pentru a obține cunoștințe și competențe în acest domeniu.
Cursuri de instruire: Există numeroase organizații și instituții care oferă cursuri de instruire în domeniul sănătății și securității în muncă. Acestea pot acoperi diferite aspecte, cum ar fi gestionarea riscurilor, legislația în vigoare, evaluarea și controlul riscurilor, primul ajutor etc. Cursurile sunt organizate de organizații specializate, precum instituții de învățământ, institute de cercetare sau furnizori de servicii de sănătate și securitate în muncă.Instruirea este esențială pentru angajați.
În domeniul securității și sănătății în muncă comunicarea eficientă joacă un rol crucial în informarea și implicarea angajaților în aspectele legate de securitatea și sănătatea la locul de muncă.
Sistemele de gestionare a sănătății și securității în muncă reprezintă abordări structurate și integrate pentru promovarea și menținerea unui mediu de lucru sigur pentru angajați. Aceste sisteme sunt concepute pentru a identifica și gestiona riscurile asociate cu activitățile și condițiile de muncă, astfel încât să se reducă accidentele și bolile profesionale.
În concluzie, digitalizarea privind locurile de muncă sigure și sănătoase a adus beneficii semnificative în domeniul securității și sănătății în muncă, prin îmbunătățirea monitorizării și gestionării datelor, implementarea sistemelor de avertizare și alarmare, accesul la instruire online și îmbunătățirea comunicării și colaborării.
Digitalizarea are un impact semnificativ asupra securității și sănătății în muncă, aducând atât beneficii, cât și provocări. Prin implementarea tehnologiilor digitale în mediul de lucru, se pot obține îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește siguranța angajaților și gestionarea riscurilor asociate.

Foto: Prefectura Sibiu
- Necesitatea intensificării relației de colaborare cu autoritățile publice locale pentru susținerea și dezvoltarea activităților sportive la nivelul județului Sibiu. Acordarea sprijinului logistic privind regimul finanțărilor nerambusabile din fonduri publice pentru activități sportive desfășurate de către structurile sportive de drept privat care funcționează pe raza județului Sibiu, în conformitate cu prevederile Legii nr. 350/02.12.2005. Tema a fost prezentată de Nicoleta Sonia David, director executiv al Direcției Județene pentru Sport și Tineret Sibiu.
În contextul promovării unui stil de viață activ și al dezvoltării durabile a activităților sportive la nivel județean, se impune intensificarea relației de colaborare între instituțiile publice cu atribuții în domeniul sportului și autoritățile administrației publice locale din județul Sibiu.
Această colaborare are ca obiectiv principal crearea unui cadru coerent și eficient de sprijin pentru structurile sportive constituite legal care își desfășoară activitatea pe raza județului și alte instituții de profil.
Prin consolidarea parteneriatului cu autoritățile locale se urmărește:
- identificarea nevoilor reale ale comunităților în ceea ce privește infrastructura și activitățile sportive;
- susținerea inițiativelor locale prin programe de finanțare nerambursabilă conform prevederilor Legii nr.350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice;
- acordarea de sprijin logistic și administrativ structurilor sportive în vederea elaborării și implementării proiectelor cu finanțare publică;
- stimularea participării tinerilor și a cetățenilor la activități sportive, prin diversificarea și extinderea ofertelor existente.
În acest sens, se consideră necesară dezvoltarea unui mecanism județean de coordonare și consultare între Consiliul Județean Sibiu, autoritățile locale și structurile sportive, care să permită o utilizare eficientă și transparentă a fondurilor publice, asigurând totodată o distribuție echitabilă a sprijinului financiar în funcție de performanțele, proiectele și impactul social al activităților sportive.
Prin aceste măsuri se urmărește creșterea calității și vizibilității sportului sibian, precum și consolidarea rolului sportului ca factor de coeziune socială, educațională și de sănătate publică.
- Situația cererilor de plată depuse în campania 2025 și a controalelor efectuate pe teren precum și monitorizarea acestora, temă prezentată de către Liviu- Ștefan Mihai, director executiv al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură – Centrul Județean Sibiu.
Campania de primire cereri 2025 s-a desfășurat în perioada 1 martie – 13 iunie 2025. În paralel cu campania de primire cereri s-au acordat adeverințe de credit în avans tuturor solicitanților care au depus cererea și au dorit să beneficieze mai repede de plata cuvenită, într-un cuantum de până la 80% din suma cuvenită beneficiarilor. S-a dorit astfel sprijinirea celor care lucrează în sectorul agricol, pentru ca activitatea acestora să nu fie periclitată.
În campania de control 2025 dintr-un număr total de 11420 cereri depuse cu o suprafață totală de 171246,01 ha au fost eșantionate pentru verificări în teren un număr de 259 cereri cu scopuri diferite de control:
- DR 01-Agro-mediu și climă pe pajiști permanente ;DR04- Agricultură ecologică conversie;
- DR05- Agricultură ecologică – menținerea certificării, condiționalitate, eco-scheme in sector vegetal,
- PD 04 – Practici benefice pentru mediu aplicabile în teren arabil,
- PD 05 – Practicarea unei agriculturi prietenoase cu mediul în fermele mici, respectiv gospodării tradiționale,
- PD 06 – Înierbarea intervalului dintre rînduri în plantațiile pomicole, viticole, pepiniere și hameiști),
- PD-28 Ecoschema privind – menținerea de zone neproductive și/sau înființarea de elemente noi de peisaj pe terenurile arabile, plăți directe cuplate pentru venit în sectorul vegetal.
Controale realizate în baza acordurilor de delegare.
Pe lângă controalele efectuate de APIA, în baza unor acorduri de delegare, se mai efectuează și alte controale de specialitate (din aria lor de competență) de către instituții precum:
- Autoritatea Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA)
- Agenția Națională pentru Zootehnie (ANZ)
- Agenția Domeniilor Statului (ADS)
- Agenția Națională Fitosanitară (ANF)
Începând cu 15 octombrie s-a început campania de plăți în avans pe următoarele
scheme de plată:
- Sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității – BISS
- Sprijinul redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilității – CRISS
- Sprijinul complementar pentru venit pentru tinerii fermieri – CIF-YF
- Sprijin cuplat sector zootehnic.
Până la data realizării materialului din totalul de 11.420 fermieri s-au autorizat la plată un număr de 5.453 într-un cuantum de 26.640.807,33 lei.
Avansul reprezintă un procent de 70% din cuantumul intervențiilor enumerate mai sus.
Din data de 1 decembrie se vor începe plata finală care se va finaliza la data de 30 iunie 2026.










