Prefectul Sibiului promite sprijin. Revendicările taximetriștilor ajung pe masa Guvernului

Invitat special la ședința Comisiei de Dialog Social Sibiu, prezidată de prefectul Mircea Dorin Crețu și Paul Kuttesch, vicepreședinte al Consiliului Județean Sibiu, a fost, azi, Francisc Oscar Gal, subsecretar de stat în Ministerul Munci, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.

Foto: Prefectura Sibiu

La primul punct pe ordinea de zi a ședinței au figurat revendicările Asociației Taximetriștilor Independenți din județul Sibiu, prezentate de Lăcătar Nicolae – președinte.

Discuțiile s-au axat pe reglementarea legală defectuoasă a transportului alternativ de persoane cu autoturism, în detrimentul serviciului public de transport în regim de taxi la nivel național, ceea ce a condus la pierderea a zeci de mii de locuri de muncă, respectiv închiderea societăților care activau în domeniul taximetriei, nereglementarea în Codul Clasificarea Ocupațiilor din România a profesiei de taximetrist.

Mircea Crețu și Francisc Gal i-au asigurat pe reprezentanții taximetriștilor că solicitările lor vor fi transmise Guvernului României.

Totodată, reprezentanții asociațiilor de taximetriști prezenți i-au mulțumit domnilor, prefect al județului Sibiu și subsecretar de stat, pentru dialog, solicitudine și sprijin.

Al doilea punct pe ordinea de Zi a cuprins prezentarea, de către Georgel Petrache- președinte al Blocului Național Sindical-Filiala Sibiu, aspectelor negative generate de aplicarea OUG 156/2024, ordonanță care afectează grav relațiile de muncă prin imposibilitatea respectării contractelor colective de muncă încheiate la nivelul operatorilor economici la care statul sau unitățile administrativ – teritoriale sunt acționari majoritari sau unici acționari.

Astfel au fost redate câteva din efectele negative pe care aplicarea prevederilor art. XXXIV din Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 le are asupra dialogului social:

  • Fundamentarea cheltuielilor de natură salarială nu va conține sumele necesare achitării drepturilor cuprinse în contractele colective de muncă încheiate la societățile la care statul este acționar unic sau majoritar, contracte care au putere de lege între părțile semnatare. O astfel de decizie care să conducă la restrângerea drepturilor obținute de salariați ar avea un impact negativ în relația dintre angajator — lucrători și ar putea genera atât acțiuni în instanță ca urmare a nerespectării contractelor colective de muncă, cât și declanșarea unor conflicte de muncă majore cu impact semnificativ asupra modului de funcționare a acestor operatori economici;
  • prin limitările introduse de prevederile art. XXXIV din O.U.G. nr. 156/2024, care nu prevăd posibilitatea majorării bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 cu sumele reprezentând reîntregiri ale cheltuielilor de natură salarială pentru creșterile salariale acordate în anul 2024, deși Guvernul României a aprobat în anul anterior efectuarea acestor cheltuieli, aceste societăți se află în imposibilitatea executării contractelor colective de muncă încheiate.
  • prin raportarea la cheltuielile salariale ale lunii noiembrie a anului 2024 și la numărul de personal din luna noiembrie 2024 operatorii economici la care statul este acționar, deși au efectuat majorări și angajări anterior aprobării OUG 156/2024, se află în imposibilitatea de a întregi fondul de salarii cu cheltuielile aferente, aspect care va genera nerespectarea contractelor colective sau individuale de muncă și chiar programe de restructurare chiar la operatorii care au performat în anul 2024.

Din aceste motive s-a solicitat  Guvernului României modificarea din OUG 156/2024 a unei prevederi care să recunoască operatorilor economici care aplică prevederile art. 9 alin.(1) lit. b) și alin. (3) din O.G. nr. 26/2013 posibilitatea majorării bugetului de venituri și cheltuieli cu sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială datorate creșterii numărului de personal în anul 2024 ca urmare a diversificării/extinderii activității și ca urmare a acordării unor creșteri salariale în anul 2024, dar și raportarea cheltuielilor de natură salarială la bugetul aprobat pentru anul 2024 și nu la cheltuielile realizate în anul 2024.

Foto: Prefectura Sibiu

De asemenea, se impune exceptarea de la aplicarea prevederilor OUG 156/2026 a operatorilor economici care au realizat profit în anul 2024, aceștia aplicând deja o politică salarială responsabilă ținând cont și de necesitățile de atragere și retenție a personalului calificat pentru extinderea, modernizarea și implementarea proiectelor de investiții.

Comments are closed.

Descoperă mai multe la Ziarul Mesagerul de Sibiu

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura