Muzeul Național Brukenthal a fost invitat să participe cu două piese din colecția Muzeului de Istorie „Casa Altemberger“ la organizarea expoziţiei „Le Mystère Mithra. Plongée au cœur d’un culte romain“, găzduită de Muzeul Regal din Mariemont, Belgia, până pe 17 aprilie.
Prof. univ. dr. Sabin Adrian Luca, managerul Muzeului Național Brukenthal, a vorbit despre cultul lui Mithras. „Una din caracteristicile colonizării provinciei Dacia este venirea cu diverse credințe și obiceiuri a populaților de diverse etnii de pe cuprinsul Imperiului Roman. Aceștia aduc cu ei nu numai bunăstarea locului, apărarea acestuia, ci și cultele religioase din zonele de proveniență. Sistemul cultural și religios roman este deschis acestora, dar trebuie specificat până la un punct, și anume respectarea panteonului clasic al Imperiului. Între cultele ajunse în Imperiu, nu numai în Dacia, este și cel al lui Mithras, desfășurat în spații închise, subterane, peșteri sau construcții adâncite în care credincioșii își desfășurau activitățile în semi-întuneric, dar după ornamentarea acestor spații adorau și spațiul deschis datorită faptului că tavanul era de fapt un cer de noapte cu stele strălucind. De obicei Mythras călătorește cu un taur în acțiunea sa războinică, de luptă și de jertfă. În provincia Dacia există descoperiri de temple mitraice în special în castrele de dimensiuni mari și în orașele de aceleași dimensiuni. Această realitate ne arată că exista o înțelegere în Imperiu pentru promovarea până la un punct a unor culte regionale fără ca oficiul, în cazul cultului imperiului, să fie recunoscut. Cultul mitraic este și o filtrare a elementelor cultului creștin aflat la început în Orient“, a precizat Luca.
Multe teorii
Într-o lume plină de o mulțime de zei, acest cult din est a avut un succes orbitor care a durat mai mult de trei secole, de la un capăt la altul al vastului Imperiu Roman, susține Raluca Teodorescu, șeful secției Muzeului de Istorie „Casa Altemberger“ din Sibiu. „Deși de origine persană, deci dintr-un teritoriu cucerit de romani, cultul mithraic s-a răspândit de la Oceanul Atlantic până la Eufrat și din Marea Britanie, până în Deșertul Sahara. Cu toate că, prin săpăturile arheologice efectuate anual, sunt dezvăluite mărturii despre acest cult revoluționar, Mithras rămâne o enigmă care a stârnit multe teorii. Adepții săi, uniți în comunități discrete, chiar secrete, reconstituiau povestea mitică a zeului, în timp ce realizau o serie de ritualuri care au rămas misterioase. Ce a reprezentat exact Mithras pentru adepții săi? De ce cultul său s-a organizat în cel mai mare secret? De ce a avut atât de mult succes?“, afirmă Raluca Teodorescu.
Companie selectă
Alexandru Constantin Chituță, şeful secției Marketing la Muzeul Național Brukenthal ne-a vorbit despre partenerii acestei expoziții realizate în Belgia: „Cu puțin timp în urmă vă informam despre participarea Muzeului Național Brukenthal la Paris la o extraordinară expoziție dedicată marelui artist Boticelli. De această data, iată că muzeul nostru a fost invitat să participe cu două lucrări din colecție în Belgia la o expoziție inedită dedicată zeului Mithras în cadrul cultului roman. Misterul lui Mithras e un proiect complex, iar expoziția organizată acum în Belgia e un prim eveniment. Sunt peste 30 de instituții și muzee din peste 15 țări ale Europei invitate. De exemplu: Muzeul Luvru, Muzeul Hermitage din Sankt Petersburg, Muzeul Național de Arheologie din Lisabona, Muzeul de arheologie din Nisa, Muzeul Național de Arheologie din München, Muzeul de Arheologie din Frankfurt, Verulamium Museum din Londra, Muzeul de Istorie din Budapesta, Muzeul Universității din Ghent, Universitatea din Amsterdam etc. Din țara noastră au fost invitate Muzeul Național Brukenthal, Muzeul Civilizației Dacice din Deva și Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca.“