Miercuri seara, la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din Cluj-Napoca s-a desfășurat ultimul act al programului de mentorat și educație practică „Descoperă-ți pasiunea în IT”, program realizat de asoviația cu același nume.
Ajuns la cea de a cincea ediție, programul a reunit 170 de liceeni din județele Cluj, Bihor, Sibiu, Mureș, Brașov și Maramureș care, alături de mentorii lor, au muncit efectiv la realizarea unor produse informatice de la stadiul de idee și până la realizarea efectivă a prototipului.
Proiectul a durat șapte luni și i-a pus pe elevii participanți în situația de a-și asuma responsabilități reale într-un mediu de lucru efectiv, într-o companie. Ei au avut astfel posibilitatea de a se dezvolta în spiritul unor valori precum inovația, antreprenoriatul, munca în echipă, responsabilitatea sau leadershipul.
Elevii doritori să fie inițiați în tehnologiile moderne au avut acces în firmele de IT partenere, unde, grupați în echipe și sub îndrumarea unor developeri cu rol de mentori, au muncit efectiv la realizarea apicațiilor.
„Participanții la această ediție au dezvoltat aplicații și din medicină, din administrație, pentru iubitorii de animale și pentru siguranța cotidiană. Aceste aplicații sunt, fără nicio exagerare, destul de complexe, conținând părți de inteligență artificială, precum și părți de IoT (internetul lucrurilor), tehnologii noi. Iar realizările sunt cu atât mai impresionante cu cât, acum șapte luni, când am început programul, nici nu știau să lucreze în echipă. Practic, noi i-am scos din școli și i-am adus cât mai aproape de viața reală, învățând de la mentorii lor – developeri în firmele de IT – cum să lucreze în echipă, cum să colaboreze în realizarea unui proiect. Ei au învățat elementele de project management de care au avut nevoie, partea de tehnică și au lucrat în mod exclusiv la realizarea acestor aplicații”, ne-a declarat Liliana Cazacu, fondator și președinte al Asociației „Descoperă-ți pasiunea în IT”.
Astfel, miercuri după-amiaza, echipele de tineri IT-iști și-au prezentat publicului aplicațiile realizate de ei, stârnind interesul și entuziasmul celor prezenți. Cum poți să previi suprizele neplăcute atunci când ți-ai pierdut animalul de companie, de ce acte ai nevoie atunci când viața te duce la ghișeele administrației locale, sau cum să donezi sânge chiar atunci când cineva are nevoie de el și, în același timp, să beneficieze de toate facilitățile la care ai dreptul prin gestul tău generos, la acest gen de provocări dar și la altele asemănătoare sau nu au încercat să răspundă aplicațiile elevilor din programul Academiei „Descoperă-ți pasiunea în IT”.
Evenimentul de miercuri s-a încheiat cu Festivitatea de premiere a celor mai inspirate aplicații.
Ce premii s-au acordat
Cei mai buni dintre ei au fost recompensați cu premii în valoare totală de 7.500 de euro. Clasamentul final a fost stabilit în funcție de mai multe criterii, precum complexitatea, impactul social sau utilitatea aplicațiilor, dar și de planul de business și munca în echipă.
Premiul I, în valoare de 4.100 lei, a fost câștigat de echipa Reboot (Todoran Carla, Heghes Antonia, Rus Bogdan Alexandru, Buiga Andreea-Diana, Baciu Andrei și Ignat Alex Matei, de la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca), mentorată la Bosch România de Florin Cotofan și Adrian Grigore, pentru aplicația Clair. Este un senzor „low-cost, no compromises” care măsoară cantitățile de dioxid de carbon, de compus organic volatil din atmosferă precum și indicele de calitate al aerului dintr-un spațiu, la un preț accesibil pentru oricine. Senzorul are forma unui norișor și vine cu o aplicație mobilă în care sunt prezentate diverse grafice cu modificările care apar în aer, actualizate permanent, recomandări și notificări despre starea calității aerului.
Premiul II, în valoare de 3.500 lei, a fost câștigat de echipa Synergy (Ursu Teodora, Ploscar Andreea-Alina, Ciont Patricia-Daniela, Cătineanu Andrei, Modure Rareș și Chirica Andrei de la Liceul Teoretic ,,Avram Iancu” din Cluj-Napoca) mentorată la Fortech de Vlad Mureșan, pentru aplicația Grabble. Cu ajutorul acestei aplicații, îți poți scana produsele pe loc, le poți adăuga în coș, iar la final le poți plăti, toate acestea fără a mai sta la cozile infernale din magazine!
Premiul III, în valoare de 2.900 lei, a revenit echipei bihorene Bond Coders (Zaha Diana, Gherghel Vlad, Sasu Daniel Vlad, Baciu Ioana, Tomoiagă Dragoș Andrei și Horvath Paul de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea), mentorată la Fortech de Daniel Bran, pentru aplicația Citizen Assistant. Ar putea fi numit Asistentul Cetățeanului, pentru că răspunde la apelurile cetățenilor, având o conversație naturală și relevantă cu utilizatorii. Îi ajută să identifice și să completeze documentele de care au nevoie, în timp record.
Alte premii au fost acordate după cum urmează:
Premii Fortech
– Echipa Evergreen (Eremia Vlad, Ghilea Dan Lucian, Rotar Mircea Raul, Stan Darius Iulian, Telescu Clarissa Ana și Tușa Laurențiu de la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” Cluj-Napoca), mentorată în NetMatch de Roxana Mihalic, pentru aplicația EarthQuest, care poate contribui la eficientizarea reciclării. Mai exact, contorizează cantitatea de deșeuri reciclate în cadrul unei competiții cu premii. În plus, fiecare utilizator poate urmării atât propriul progres în reciclare, cât și pe cel al prietenilor.
Echipa Haskell (Albu Cătălin Ionuț, Albu Carina, Arion Dan, Cheteleș Octaviana, Pop Mara și Vlas Sara de la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca), mentorată de Lazăr Mureșan la Betfair România Development, pentru aplicația CropSeed. Aceasta este o aplicație web pentru monitorizarea terenurilor agricole, vizând aspecte precum starea vremii, nevoile plantelor, starea solului, dar și istoricul terenului. Se poate spune că e o unealtă dedicată mai ales agricultorilor medii și mari, punându-le la îndemână detalii prețioase pentru îmbunatățirea recoltei.
Echipa HighTech (Bercea Denisa Lucia, Lișcan Rareș Cristian, Preda Andrei Constantin, Surdu Valeriu Adrian, Șulea Steliana și Tritean Sergiu Daniel de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” Turda), mentorată de Marius Pop la Fortech, pentru aplicația WezX. Aceasta poate deveni un serviciu de închiriere a trotinetelor electrice. Aplicația este folosită cu scopul automatizării acestor închirieri, astfel încât prin apăsarea câtorva butoane de pe telefon, poți folosi orice trotinetă disponibilă.
Echipa Bits please (Drăgușin Diana Georgiana, Budin Cristian, Oancea David, Oprișiu Bianca Elena și Cacovean Alexandru Răzvan de la Colegiul Național„Samuel von Brukenthal” Sibiu ), mentorată de Constantin Constantinescu în NTT DATA România, pentru aplicația Lazy You. Aceasta le oferă utilizatorilor posibilitatea de a face toate rezervările de care au nevoie, în același loc.
Premii NetMatch
– Echipa The πrates (Necula Antonie, Prodan Matei Radu, Tranca Naomi, Bojan Darian Adelin, Harambas Diana și Gabor Ioana de la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca), mentorată de Radu Diaconeasa și Dia Chioreanu la SMEDIX, pentru aplicația Blood Chain. Aceasta promovează și susține donarea de sânge prin oferirea de discounturi și oferte la anumite evenimente, campanii, festivaluri etc.
– Echipa ARcoDE (Bucur Andreea Camelia, Fedeleș Alex, Guriță Eduard Cristian, Handrea Dan Mihai și Tatu Ruben Natanael de la Liceul Teoretic „Eugen Pora” din Cluj-Napoca), mentorată de Iulia Diana Rosian la Fortech, pentru aplicația Healthyz. Aceasta li se adresează celor preocupați de slăbire și diete sănătoase și le oferă planuri nutriționale și de antrenamente, plus un forum unde pot să se documenteze despre noutățile în domeniu.
Pingback: Made in Transilvania