Noile Legi ale Educației. Evaluarea Națională rămâne în același format, liceele pot organiza concurs de admitere

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat, luni, că evaluarea naţională va rămâne în forma actuală, în noile legi ale educaţiei, liceele putând organiza, dacă doresc, concursuri de admitere la profilurile unde există concurenţă dovedită în ultimii ani, scrie Monitorul de Cluj

Foto: Facebook Ministerul Educației

Proiectul Legii învățământului preuniversitar și cel al Legii învățământului universitar au fost prezentate, luni, de ministrul Educaţiei, Ligia Deca, criticată pentru lipsa de transparenţă privind aceste legi.

Reamintim că noile legi ale Educației au fost puse în dezbatere publică de către Sorin Cîmpeanu, care a demisionat între timp din cauza acuzațiilor de plagiat. Succesoarea sa, Ligia Deca, cea care s-a ocupat de proiectul „România Educată”, lansat de Klaus Iohannis încă din primul mandat, a venit cu noi modificări.

„Proiectele au beneficiat de un amplu proces de consolidare și vor fi publicate pe site-ul Ministerului Educației, unde vor fi în consultare publică 10 zile Pe ce s-au bazat: În primul rând, pe proiectul «România Educată», schimbările la legislația conexă, decizii ale CCR. Din cele 422 de măsuri, 75% sunt deja implementate sau în curs de implementare”, a spus Deca.

„Evaluarea naţională rămâne în formula de acum – probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care îl urmează în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs. Pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil. De exemplu, pentru chimie-biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respectiv”, a precizat Ligia Deca, într-o conferinţă de presă în care a prezentat proiectele noilor legi ale educaţiei.

Ea a explicat că pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată.

„Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă”, a adăugat ministrul Educaţiei.

Ligia Deca a arătat că subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională.

Principalele modificări – Legea învățământului preunversitar:

  • Reducerea analfabetismului funcțional – 5 din 10 elevi de 15 ani au competențe matematice sub nivelul minim (4 din 10 elevi citesc un text și nu pot formula o concluzie)
  • Profesionalizarea carierei didactice – profiluri foarte clare de formare
  • Liceele pedagogice și universitățile vor forma profesorii de învățământ primar
  • Profesia didactică necesită studii superioare
  • Se va înființa corpul de mentorat
  • Se generalizează masteratul didactic care include 80% practică – cei care se înscriu primesc bursă lunară egală cu salariul brut
  • La 5 ani, cadrele didactice vor obține credite de formare
  • Se înființează un centru național de formare didactică
  • Educatori și profesori motivați și susținuți. Salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă
  • Norma didactică va fi redusă pentru cadrele didactice cu vechime peste 15 ani
  • Vor crește burse – bursa de merit de la 250 la 450 de lei

Admiterea la liceu:

  • Evaluarea Națională rămâne în formula de acum, cu probe scrise la limba română și matematică
  • Se introduce ideea de concurs la profilurile liceelor care au concurență dovedită, dacă acestea doresc
  • Pentru profilurile unde se face concurs se pot alege două probe – de exemplu, chimia și biologia pentru acest profil
  • Pentru 60% din locurile de la profilurile vizate se poate da concurs. Restul de 40% din locuri rămân pentru repartizare computerizată
  • Subiectele vor fi standardizate, unice, cu un grad de dificultate adecvat competiției

Bacalaureat:

  • Se va plia pe fiecare profil. Vor exista două probe de competențe lingvistice la limbă străină, pentru a crește potențialul de angajare
  • Va exista o probă complementară pentru competențe de bază
  • Notarea se va face prin admis/respins
  • În sesiunile de vară-toamnă elevii vor avea mai puține probe de examen – în timpul anului școlar vor putea fi susținute mai multe probe

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*