Nicio înmatriculare de mașină la mâna a doua nu va mai fi posibilă fără dovada istoricului real, legal al acesteia. Este vorba despre un document care va cuprinde numărul real de kilometri ai autoturismului, avariile și reparațiile majore suferite.
Foto: Mesagerul de Sibiu
Actul va fi solicitat online de către vânzător și va fi obținut de la Registrul Auto Român (RAR), contra unei taxe. Proiectul a trecut deja de Parlament.
Sute de mii de autoturisme de ocazie se vând anual în România. Majoritatea costă sub 10.000 de euro și au cel puțin 3, 4 proprietari. De multe ori însă, cumpărătorii s-au trezit înșelați.
Ba din cauza kilometrajului măsluit, ba din cauza diverselor daune ascunse, nespecificate de negustor. Iar astfel de situații păguboase pentru clienți se întâmplă din cauză că-n momentul înmatriculării, statul român nu cere și istoricul oficial, clar, al mașinii, cum se întâmplă în Belgia, în Olanda sau Germania, de exemplu.
Parlamentul a decis însă că a venit timpul să limpezească oarecum și negustoria auto second-hand: înmatriculările de mașini vechi nu vor mai fi posibile fără „RAR Auto-Pass”, un document digital emis exclusiv de Registrul Auto Român, care atestă numărul real de kilometri și istoricul daunelor mașinii. În funcție de interesele personale ori de afaceri, vestea îi bucură pe unii și cam deloc pe alții.
Proiectul de lege votat de Parlament așteaptă acordul Președinției. Dacă va intra în vigoare, documentul RAR Auto – Pass va fi emis cel mai devreme peste un an și jumătate. Până atunci, conform legii, Registrul Auto Român va fi obligat să-și implementeze platforma de date și informații în acest sens, atât cu ajutorul stațiilor proprii, cât și prin intermediul centrelor ITP autorizate. Orice persoană, în baza unei serii de șasiu, poate folosi în prezent RAR Istoric Vehicul pentru a obține un raport cu informații despre acea mașină, inclusiv kilometrajul înregistrat la fiecare interval de ITP.