Muzeul Național Brukenthal a terminat restaurarea unei lucrări Klimt din colecția Castelului Peleș. FOTO

Muzeul Național Brukenthal a finalizat restaurarea unei lucrări Klimt din colecția Castelului Peleș.

Foto: Muzeul Național Brukenthal

Este a treia lucrare Klimt care ajunge în laboratorul de restaurare pictură al Muzeului Național Brukenthal. Început în anul 2023, proiectul urmărește restaurarea tuturor lucrărilor lui Gustav Klimt de la Castelul Peleș.

În cursul anului 2023 au fost restaurate la Sibiu lucrările Primăvara și Vara iar anul acesta a fost restaurată una dintre cele mai mari lucrări. Având o dimensiune de 520 cm x 50 cm, lucrarea a fost concepută ca o componentă a ansamblului „Muze, măști, alegorii și embleme”. În prim plan este redat un personaj feminin alegoric, seminud, parțial acoperit cu un voal. Tânăra este flancată de două medalioane în care sunt redate Therpsichore – muza poeziei epice iar în dreapta Thalia – muza teatrului.

Foto: Muzeul Național Brukenthal

Lucrarea a fost restaurată de experții restauratori Ioan Muntean și Ilie Mitrea din cadrul Muzeului Național Brukenthal, fondurile necesare restaurării lucrării fiind suportate de Ministerul Culturii.

„Este o continuare, firească, a unui proiect de restaurare derulat cu Muzeul Național Peleș. În urma relației de prietenie și colaborare cu dl. Dr. Narcis Dorin Ion, managerului Muzeului Național Peleș am început acest amplu proiect. În anul 2023 am restaurat 3 lucrări: două lucrări de Klimt și o lucrare importantă de Theodor Aman. Anul acesta am restaurat cea mai mare lucrare Klimt din Castelul Peleș, lucrare ce are peste 5 m lungime. Este o lucrare decorativă, semnată si datată 1884, așa cum este menționat. Mulțumesc colegilor mei, restauratorii Ioan Muntean și Ilie Mitrea și domnului director adjunct Mircea Hortopan și colegilor de la Peleș pentru o colaborare exemplară” a declarat Alexandru Constantin Chituță.

Foto: Muzeul Național Brukenthal

Ioan Muntean, expert restaurator la Muzeul Național Brukenthal a declarat: „Lucrarea adusă anul acesta în laboratorul Muzeului este asemănătoare cu cele două lucrări restaurate anul trecut fiind executată în tehnica ulei pe pânză iar starea ei de conservare este asemănătoare. Într-o primă fază de lucru, am făcut o deplasare la Muzeul Naţional Peleş şi au demontat pictura care era prinsă pe perete, direct cu ajutorul unor cuie metalice, fapt ce a determinat ample deformări ale suportului. După ce pictura a ajuns în laborator, am realizat o serie de analize fizice cu ajutorul razelor X, precum şi analize chimice XRF prin care am identificat pigmenţii folosiţi de pictor în realizarea lucrărilor. În etapa următoare restauratorii muzeului au efectuat operaţiuni specifice de: redare a planeităţii suportului textil; operaţiuni de consolidare a marginilor suportului textil prin aplicarea de benzi de pânză cu gren similar cu cel original, aceste benzi au ajutat la fixarea picturii pe şasiul de lemn; operaţiuni de curăţare a stratului de culoare original, aceasta este o etapă deosebit de importantă şi care trebuie efectuată cu maximă atenţie pentru ca stratul de culoare original să nu fie pus în pericol; operaţiuni de chituire şi şlefuire; integrare cromatică a zonelor cu lacune stratigrafice ce au fost chituite şi vernisarea finală a lucrării”.

Foto: Muzeul Național Brukenthal

Comments are closed.

Descoperă mai multe la Ziarul Mesagerul de Sibiu

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura