Joi, 23 noiembrie 2023, ora 17:00, are loc lansarea de album Octavian Smigelschi, între tradiție și inovație/between tradition and innovation, Ed. Muzeului Național Brukenthal, Sibiu, 2023, autor Alexandru Constantin Chituță.
FOTO: Muzeul National Brukenthal
Cercetarea începută în anul 2021 adună în cele 530 pagini peste 400 de ilustrații. Noutatea acestui volum este aceea de a tipări toată colecția de desene, proiecte, studii, invenție și pictură realizată de Octavian Smigelschi și deținută de Muzeul Național Brukenthal.
Astăzi o parte din creația artistului sibian se găsește în colecții private, în colecția Muzeului de Artă din Cluj-Napoca, a Muzeului Național de Artă al României din București, a Galeriei Naționale din Budapesta și a Academiei Române, însă cea mai numeroasă se află în Muzeul Național Brukenthal.
Este de altfel și cea mai mare colecție realizată de un artist aflată astăzi în colecția Muzeului sibian.
Volumul este împărțit în următoarele capitole:
– prefață acad. Răzvan Theodorescu
– cuvânt dr. Aurica Ichim, managerul Muzeului Municipal Regina Maria din Iași
– Octavian Smigelschi, între tradiție și inovație, studiu – Alexandru Constantin Chituță
– I. Studii și proiecte
– II. Pictură
– III. Pictură religioasă
– IV Expoziții
Marile teme din creația pictorului Octavian Smigelschi alcătuiesc subcapitolele: Îngerul morții, Hora ielelor, Principele Rakoczi, statuia Sf. Ladislau – meșterii Martin și Gheorghe, cele 10 fecioare, Cvartetul.
În paginile volumului sunt descrise și ilustrate și cele două invenții ale artistului, considerat cel mai important pictor sibian: cimentul colorat și mozaicul în pastă de sticlă.
,,Arta românească din Transilvania modernă a cunoscut în Octavian Smigelschi un demn reprezentant pe care acum Alexandru Chituță ni-l readuce într-o expoziție monumentală la Iași. Cunosc încă de la început proiectul de restituire științifică a artistului Smigelschi ce a debutat la Sibiu în 2012 prin munca deosebită pe care Alexandru Chituță a întreprins-o pe urmele prestigioase ale unui alt sibian, Virgil Vătășianu.
Pictor complex, cu o educație plastică europeană firească la un intelectual ardelean al epocii 1900, Octavian Smigelschi este nu numai un artist important al artei din România, este o figură centrală a culturii românești. Creator de artă națională într-un mediu de multiculturalism care ar fi putut abate de la căutările a ceea ce s-ar putea numi „românitatea” expresiei culturale, Smigelschi s-a remarcat printr-o educație unică la un artist român de la începutul secolului XX. Deținea o cultură solidă care stătea între mozaicurile Ravennei și picturile din Bucovina, o cultură făcută și în lumea expresionismului din München, dar și o cunoaștere foarte bună a artei europene l-a făcut să redea ceea ce putem vedea astăzi în expozițiile organizate și în acest nou volum.
Octavian Smigelschi este un intelectual pe care am început să îl iubesc mai mult decât o făceam până acum. Pictor și de peisaje transilvănene și de țărani, de mitologie folclorică și chiar inovator în materie de tehnici artistice, el a fost și o punte vie între cele două Biserici din Transilvania. Îl felicit pe Alexandru Chituță, organizatorul seriei de restituire artistică a lui Smigelschi și actualul manager al Muzeului Național Brukenthal pentru editarea unui nou album ce prezintă întreaga colecție realizată de artistul transilvănean pe care renumitul muzeu sibian o adăpostește” (acad. Răzvan Theodorescu).
În decursul timpului, începând din 2010, Alexandru Constantin Chituță a început proiectul de readucere în actualitate a lui Octavian Smigelschi, organizând până în prezent 17 expoziții și conferințe în diferite orașe din România și tipărind 15 albume, cataloage și studii despre creația artistului sibian.