Un grup de elevi de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal“, alături de colegi de-ai lor de la Alfred-Delp-Schule-Gymnasium din Hargesheim (Germania), derulează în această perioadă un proiect inedit, prin care atrage atenția asupra dispariţiei speciilor de insecte din Europa.
„Apocalipsa insectelor”
Ideea acestui proiect a pornit de studiile și cercetările publicate de către cercetătorii din vestul Europei care trag un semnal de alarmă privind dispariţia speciilor de insecte. Aceștia au numit fenomenul „Apocalipsa insectelor”, pentru că, în fiecare zi, dispar câteva specii de insecte din cele 1 milion de specii existente. „Nu suntem în stare să anticipăm consecinţele pe termen mediu şi lung ale acestui fenomen, putem doar să ne întrebăm: după apocalipsa insectelor, oare ce urmează?“, este una din întrebările care s-au născut încă din primele zile de lucru.
Proiect inițiat de prof. Bernd Schumacher
Inițiatorul proiectului este prof. Bernd Schumacher, de la Alfred-Delp-Schule-Gymnasium din Hargesheim, școala coordonatoare din Germania. Cu titlul „AUSGEBRUMMT UND ABGEBLÜHT? INSEKTENSTERBEN IN MITTEL- UND OSTEUROPA“ (2019-1-DE03-KA229-059832_2), proiectul ar fi trebui să se desfășoare în perioada 1 septembrie 2019 – 31 august 2021, însă datorită pandemiei nu s-au putut realiza activitățile cu elevii. Ca urmare, termenul de finalizare a fost prelungit până la 31 august 2022.
Studiu comparativ
Elevii celor două școli au fost coordonați, din partea Colegiului Național „Samuel von Brukenthal“, de către prof. Lucia Todoran, prof. Monica Hay, prof. Florea Delilah, prof. Adrian Fușle-Țană și prof. Traian Todoran, iar din partea școlii din Germania de către prof. Bernd Schumacher, prof. Helmut Dietz și prof. Christian Schmitz. „În cadrul proiectului s-a urmărit realizarea unui studiu comparativ privind numărul şi diversitatea insectelor dintr-o zonă din apropierea Sibiului, respectiv Cisnădioara şi o zonă din apropierea oraşului Hargesheim, un orăşel situat în landul Renania-Pulatinat, în apropierea oraşului Mainz, zonă care din punct de vedere geografic, al florei şi al faunei se aseamănă foarte mult cu Podişul Transilvaniei, dar şi dobândirea de competenţe interculturale și dezvoltarea la elevi a unui comportament ecologic.“, a dezvăluit Lucia Todoran, profesor coordonator din partea Colegiului sibian.
Metode moderne de determinare
Profesorii s-au întâlnit în primă fază în Germania, la Hargesheim. În perioada 10-14 februarie 2020, şcoala gazdă a oferit participanţilor o agendă de lucru extrem de bogată în activităţi de formare şi documentare, scopul reuniunii fiind pregătirea profesorilor participanţi la proiect pentru desfăşurarea activităţilor cu elevii. „În perioada aprilie-octombrie 2020 și aprilie-octombrie 2021 au fost colectate insectele, cu ajutorul capcanelor Malaieze, din cele 2 zone de studiu și apoi s-au realizat analize cantitative și calitative ale probelor obținute. Pentru aceasta au fost utilizate metode moderne de determinare, respectiv Metabarcoding, metodă bazată pe determinarea speciilor prin analiza de ADN, metodă nouă atât pentru noi dascălii cât și pentru elevi.“, arată prof. Lucia Todoran.
Activități variate
Luna aceasta au intrat efectiv în proiect și elevii. Astfel, în perioada 2-9 mai 2022, 12 elevi de la Colegiul Brukenthal din Sibiu însoțiți de 3 profesori, au fost în Germania la școala parteneră. Programul activităților a fost foarte încărcat, fiind și prima mobilitate desfășurată cu liceenii în cadrul proiectului, după perioada de pandemie. Elevii au participat la activități variate cum ar fi realizarea unor hărți a zonelor studiate, utilizând programul ArcGIS, au analizat și interpretat datele colectate cu capcanele Malaieze, au participat la prezentări privind Metabarcodingul și analiza de AND, au participat la tăierea copacilor dintr-o livadă și au discutat cu specialiști în domeniu privind aplicarea neonicotinoidelor și poluarea luminoasă.
Importanța pășunilor
Activitățile au continuat într-un ritm și mai susținut, o săptămână mai târziu, când cei 12 elevi din Germania, însoțiți de profesorii implicați, au venit la Sibiu. „Activitățile s-au desfășurat în Sibiu în perioada 17-24 mai 2022 și au fost la fel de diversificate ca și cele din Germania: excursie la Colțești pentru a studia geografia Carpaților Occidentali și pentru a efectua exerciții de identificare a florei și faunei sub îndrumarea domnului prof. Laszlo Rakosy de la Universitatea «Babeș Bolyai» din Cluj. Au fost desfășurate activități de cercetare și documentare la Cisnădioara, o excursie la Petiș unde elevilor le-a fost prezentat modul de gestionare a pășunilor, importanța acestora în viața insectelor și necesitatea protecției lor. A fost organizată chiar și o plimbare cu căruța de la Petiș la Șeica Mare, ocazie cu care elevii au luat contact cu viața de la țară.“, detaliază prof. Lucia Todoran.
Cercetare științifică
Proiectul a intrat acum în faza interpretării rezultatelor și publicarea lor. „Desfășurarea acestui proiect este un câștig atât pentru noi profesorii, cât și pentru elevi. Este pentru prima dată când se desfășoară împreună cu elevii de liceu un astfel de proiect, care se dorește a fi de fapt o cercetare științifică. Metodele de cercetare utilizate au fost noi, metodele de analiză sunt de asemenea noi și unele dintre ele cum ar fi Metabarcodingul nici nu sunt utilizate la noi în țară. Pentru elevi câștigul este evident: au interacționat cu oameni noi, au luat contact cu altă cultură, au exersat limba germană în cadrul grupelor de lucru, au învățat cum se realizează un studiu științific, au învățat care este rolul insectelor în viața noastră și de ce este necesară protecția lor.“, conchide profesor coordonator Lucia Todoran.
Obiectivele proiectului
Prin proiectul derulat de Colegiul Național „Samuel von Brukenthal“ și Alfred-Delp-Schule-Gymnasium din Hargesheim (Germania) s-a urmărit atingerea mai multor obiective, între care: Dezvoltarea competențelor de comunicare în limba germană și a competențelor de lucru în echipe internaționale;
- Folosirea instrumentelor moderne de comunicare în reprezentarea rezultatelor (MS Excel, MS Word, Sisteme geografice de informare ArcGIS ale firmei ESRI, eTwinning-TwinSpace); Dezvoltarea la elevi a competențelor de realizare a unui studiu științific (ex. colectarea insectelor și evaluarea cantitativă și calitativă a acestora);
- Chestionarea experților (profesori universitari, agricultori, muzeografi);
- Cercetări în literatura de specialitate, colectarea informațiilor, întocmirea de date statistice și publicarea rezultatelor (pagină web, broșură, expoziție);
- Dezvoltarea abilităților elevilor de a lucra în echipă.