Sunteți la început de drum, v-ați asumat rolul de conducători ai urbei. Pentru o parte dintre dumneavoastră, acest drum nu este tocmai nou, fiind aleși și în mandatul sau chiar mandatele anterioare.
Este nevoie de multă înțelepciune, cu atât mai mult cu cât deciziile în Consiliul Local sunt adoptate cu majoritate alcătuită din cel puțin două formațiuni politice, în clipa de față fiind vorba despre: FDGR și PNL. Este necesară implicarea tuturor consilierilor, indiferent de formațiunea politică pe care o reprezintă. Sibiul are nevoie de proiecte, de proiecte bune, de o guvernanță echilibrată, inovatoare, inteligentă. Comunitatea sibiană, incluzând și cea a mediului de afaceri sibian, trebuie să identifice în Primărie, în Consiliul Local, un partener. Afirmam în articolele anterioare că societatea este într-un evident curs de schimbare, urmare a efectelor pandemiei, și suntem obligați să găsim resursele umane, tehnologice, financiare, pentru a schimba și modul în care instituțiile statului se raportează la cetățean, prin serviciile pe care le furnizează. Este imperios necesară realizarea digitalizării celor mai multe servicii prestate de către Primărie, în folosul direct al cetățeanului. Cu siguranță o astfel de tranziție nu este și nu va fi facilă.
V-am vorbit despre conceptul de Smart Cities (traducere Smart = inteligent, Cities = orașe, „orașe inteligente”), concept folosit pentru a descrie utilizarea tehnologiilor inteligente drept unelte în vederea creșterii sustenabilității orașelor, a rezolvării problemelor economice, sociale și de mediu, cu care acestea se confruntă.
Un prim pas, probabil cel mai important, este ca Sibiul să își stabilească strategia de Smart City, pornind de la nevoile comunității. Este necesară o viziune de ansamblu, atât din punct de vedere al planificării, cât și al managementului proiectului. Specialiștii în domeniu recomandă formularea strategiei Smart prin intermediul a patru dimensiuni:
Sănătate și bunăstare, Economie și societate, Infrastructură și mediu, Leadership și strategie.
Dacă ai noștri conducători doresc să rezolve problemele pe care orașul nostru le întâmpină, atunci sunt datori să implice toți actorii la dialog. Prin actori înțeleg administrația publică locală, universitatea, prestatorii de servicii publice, societatea civilă (ONG-uri, patronate, sindicate), membrii comunităților locale. Aceștia trebuie să identifice, să analizeze și să exploreze complexitatea problemelor cu care comunitatea se confruntă, să participe la procesul de decizie și planificare strategică a orașului nostru. Numai în urma acestor dialoguri, primarul și consilierii locali vor putea înțelege problemele orașului, vor putea propune soluții, astfel încât să o poată identifica pe cea mai oportună dintre acestea.
Oricare ar fi ideea selectată, aceasta trebuie să aibă o componentă tehnologică, astfel încât să fie o soluție inteligentă (smart). Cheia dezvoltării viitoare a orașului stă în tehnologia informației și a investițiilor smart.
Vă propun un exercițiu de imaginație. Cum ar fi ca Sibiul să aibă implementat un sistem de Smart Parking (în traducere: parcare inteligentă), în condițiile în care orașul începe să se sufoce din cauza numeroaselor autovehicule? Aceste investiții în sisteme de parcare inteligente, dotate cu senzori, permit evitarea încărcării traficului prin rularea pe carosabil până la identificarea unui loc de parcare. O soluție relativ simplă, integrată pe aplicația Parcare Sibiu, care să aparțină de Primăria Sibiu, ar putea permite identificarea rapidă a locului liber de parcare – și nu mă refer aici la cele cu barieră. Prin intermediul acestor senzori ar putea fi notificate imediat autoritățile locale în cazul parcării ilegale a șoferilor „grăbiți”, astfel încât traficul să fie decongestionat. De asemenea senzorii ar putea fi instalați și pe locurile special amenjate pentru persoane cu dizabilități, pentru a permite o identificare ușoară a acestora.
Desigur, orice soluție propusă pentru rezolvarea unei probleme trebuie interpretată și analizată ținând cont de toți actorii implicați; de aici, nevoia de interconectare a tuturor sistemelor existente (de exemplu: cel al instituției de mediu ori al direcției de sănătate publică etc). Trebuie reținut că o soluție care ar soluționa o problemă de natură economică, spre exemplu: dezvoltarea unei zone industriale, poate conduce la o chestiune de mediu, dacă nu este adoptată o abordare sistemică, drept instrument al managementului complexității.
Tot ce poate fi digitalizat, va fi digitalizat. Chiar dacă guvernanții României ori Parlamentul în sens de legiferare nu vor grăbi singuri acest proces de digitalizare, Uniunea Europeana o va face. Acest traseu, această direcție, nu mai pot fi oprite. Dacă va fi bine sau mai puțin bine, digitalizând totul, sau aproape totul, viitorul o va demonstra. Însă timpul trece, este imperativ să fim pregătiți, să ținem pasul cu noua eră digitală, să fim inteligenți!
Poate vi se pare complicat, însă tocmai din acest motiv ne-am ales conducătorii urbei – pentru a realiza lucruri inteligente pentru orașul nostru, pentru a ne asigura mai mult confort, mai multă bunăstare, mai multă siguranță.
Voi continua, în articolele viitoare, seria propunerilor smart pentru edilii noștri și, totodată, vă invit să o faceți și dumneavoastră la adresa: smart@infobiz.eu. Să auzim de bine!