„Incendiar”. O expoziție șocantă între întuneric și lumină la Muzeul de Artă Contemporană

Doi artiști, Robert Lőrincz și Paul Baraka, provoacă limitele artei contemporane într-o expoziție controversată ce pune în dialog desenele și sculpturile hiperealiste, explorând contrastul dintre bine și rău, într-un eveniment ce va fi găzduit de Muzeul Național Brukenthal începând cu 11 decembrie.

Foto: Muzeul Național Brukenthal

Muzeul de Artă Contemporană din cadrul Muzeului Național Brukenthal organizează expoziția Incendiar, a artiștilor Robert Lőrincz și Paul Baraka. Curatoriată de Alexandru Constantin Chituță, expoziția este organizată de Muzeul Național Brukenthal în colaborare cu Sineva.

Arta servește drept catalizator pentru exprimarea umană: stârnește emoții, instigă conversații și sfidează normele sociale. Uneori, însă, arta depășește simpla provocare și creează scandal. În decursul istoriei o serie de capodopere au stârnit controverse și au scandalizat publicul, forțând limitele libertății artistice. Este, acum, rândul artiștilor contemporani. Și astăzi în România Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării  a sancționat un artist și o curatoare din Marea Britanie, ridicându-se din nou problema libertății de expresie artistice.

Expoziția Incendiar se deschide acum după ce Muzeul de Artă Contemporană din Sibiu a organizat singura expoziție din România dedicată suprarealismului. În urmă cu o sută de ani, într-o garsonieră dintr-un cartier boem al Parisului, un fost student la medicină devenit scriitor și-a propus să definească suprarealismul „odată pentru totdeauna”. În Manifestul suprarealismului, André Breton făcea apel la un nou tip de artă și literatură, alimentat de inconștient, „dictarea gândirii liberă de orice control din partea rațiunii, scutită de preocupări estetice sau morale”.

Departe de a soluționa suprarealismul „odată pentru totdeauna”, documentul scris de mână a fost punctul de plecare al unei mișcări subversive și expansive de vise urâte, peisaje bântuitoare, creaturi extraterestre fantastice, portrete tulburătoare și trucuri vizuale. Acum, un secol mai târziu, expoziția Incendiar arată că ceea ce îi unește pe toți artiștii este apelul lui Breton de a trăi prin imaginație. „Există această atenție la minunatul din viața de zi cu zi. [Suprarealismul] vrea să provoace, să șocheze, [să arate] aspectul minunat al vieții de zi cu zi care provine din conștiință sau din accesul la vise.”

„Fac o gaură în pânză pentru a lăsa în urmă vechile formule picturale”, spunea Lucio Fontana, și evadez, simbolic, dar și material, din închisoarea suprafeței plate”. Perforarea distructivă a pânzei de către Fontana a fost, prin urmare, în cele din urmă, un act de eliberare.

Expoziția Incendiar este o mărturisire, un enunț disperat al sufletului singuratic al artistului care străpungând distanța ce separă atelierul și lucrarea de privitor, încearcă să pătrundă în inima fiecăruia, trezind întrebări eterne despre sensul existenței noastre pământești și despre deciziile pe care le luăm zilnic.

Cei doi artiști contemporani sunt cunoscuți astăzi în mediul artistic contemporan prin noutate, profesionalism, intuiție și o tehnică ireproșabilă. Lucrările expuse denotă importanța artei vechi europene și aducerea în actualitate a diferitelor teme artistice realizate încă din mitologie sau apoi de Michelangelo, Rafael, Leonardo, Picasso, Goya sau Dali. De asemenea, expoziția propune atât un dialog între culturi și timp, realizându-se și un contract între bine și rău, întuneric și lumină, grație și grotesc.

Despre lucrările pe care le-a lăsat, din toate perioadele sale artistice, Picasso spunea: „Sunt create cu anumite intenții de moment, sunt precum memoriile pe care cineva le scrie într-un caiet”.

Poate să fie arta incendiară și șocantă? Desigur. Artiștii sunt persoane sensibile care își desfășoară activitatea în prezent. Simt prezentul și acțiunile contemporane la altă intensitate.

Desenele lui Robert Lőrincz sunt puse în dialog cu lucrările de sculptură ale lui Paul Baraka. Incendiarul expoziției pot fi unele lucrări de-a dreptul șocante pentru public. Cei doi artiști ne invită la un dialog al contrastelor, un lucru poate destul de banal, care este trăit și văzut în fiecare zi. Astăzi lumea pendulează în fiecare moment între bine și rău, între a fi prieten și a fi dușman. Acest binom există, însă omul este cel care face alegerea de care parte să fie.  Fiecare dintre noi poate fi blând sau crud, grijuliu sau indiferent, creativ sau distructiv.

Contrastul se poate observa și în caracterul și realizările artiștilor. Cei doi artiști sunt persoane tăcute, introvertite care însă comunică foarte puternic cu publicul cu ajutorul artei. Solitari însă cu preocupări sociale puternice și pasiune  artistică care arde puternic, așa cum întâlnim în această expoziție.

Artistul Paul Baraka spune că a fost invitat la expoziția de la Art Safari cu lucrări pe care le avea în atelier, lucrări pe care de regulă le creează pentru el și nu neapărat să fie expuse în spații publice. Artistul stabilit în Timișoara, cofondator al atelierului Baraka, abordează un stil artistic hiperrealist, cu lucrări considerate adesea șocante. Artistul spune că, deși au fost descrise ca zombi, personajele sale aveau altă conotație pentru el în momentul în care le-a creat. „Pentru mine, niciunul dintre personajele respective nu reprezenta vreun monstru sau demon. De fapt, erau prietenii mei. Eu i-am construit pentru mine, să-mi țină companie când trăiesc sentimentul singurătății cerești printre oameni și în viață. În permanență, și atunci trebuie să-mi umplu timpul cu ceva.”

Perioada de vizitare a expoziției este cuprinsă între 11.12.2024 – 31.12.2024, conform programului de vizitare.

Comments are closed.

Descoperă mai multe la Ziarul Mesagerul de Sibiu

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura