Parcul de material rulant al mocăniței sibiene s-a îmbogățit cu încă un vagon de călători românesc.
Foto: Facebook Asociația Prietenii Mocăniței
Vagonul, produs la fabrica de vagoane MEVA din Drobeta Turnu-Severin la mijlocul anilor ’80, a circulat între Sibiu și Agnita până în anul 2001, cu numărul de înmatriculare CFR 70532520053-7, după care a fost abandonat la capăt de linie în gara Sibiu și mai apoi în fața depoului mocăniței din Sibiu, unde a ajuns adăpost pentru oamenii străzii și a fost vandalizat.
Foto: Facebook Asociația Prietenii Mocăniței
Vândut într-un final către Remat, el a fost salvat pentru proiectul de revitalizare a mocăniței de sub flacăra de autogen, la propriu, fiind deja în curs de tăiere de către angajații Remat-ului atunci când, în anul 2008, a fost oferit alt fier vechi la schimb, pentru el și încă alte trei vagoane similare.
O parte din podea și din structura interioară erau deja tăiate, tot mobilierul interior, scaunele, instalația electrică și geamurile au fost rupte, sparte și scoase afară. Fiind complet gol, a devenit depozit pentru toate elementele ce fuseseră deja îndepărtate, atât din el cât și din alte două vagoane similare deja tăiate, fiind astfel transportat la Agnita, unde, timp de 15 ani, a așteptat vremuri mai bune.
Foto: Facebook Asociația Prietenii Mocăniței
„Răscumpărat în cele din urmă prin contribuția unuia dintre voluntarii noștri, mulți nu credeau că va mai circula vreodată, fiind cel mai jalnic dintre vagoanele salvate atunci de la tăiere, dar, după 18 luni de muncă și 311780 lei din fonduri europene nerambursabile, pe poarta uzinei SC Calea Ferată Îngustă SA din Crișcior ieșea un vagon ca nou, despre care cei de acolo au zis: „ați avut un fier vechi bun numai de tăiat și acum aveți un vagon nou, numai bun de circulat!”
Foto: Facebook Asociația Prietenii Mocăniței
Vagonul a fost deja reunit cu fratele sosit de la aceeași uzină la mijlocul anului trecut și va suplimenta cu încă 30 de locuri capacitatea de transport a trenurilor turistice de pe Valea Hârtibaciului începând cu sezonul 2024. El face parte din proiectul „Un tren pentru Mocăniță”, depus de Asociația Prietenii Mocăniței în parteneriat cu comuna Marpod la GAL Microregiunea Hârtibaciu și finanțat cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), implementat de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, din subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. PNDR este finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală” au transmis membrii Asociației „Prietenii Mocăniței”.