Astăzi, 30.08.2024, a avut loc Ședința Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice Sibiu, prezidată de subprefectul Maria Minea.
Pe ordinea de zi a figurat prezentarea Gabrielei Oltean, șef Serviciu – Beneficii de Asistență Socială, Programe de Servicii Sociale, Egalitate de Șanse și Incluziune Socială din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Sibiu în legătură cu Servicii de asistență socială, acordate de furnizori privați din județul Sibiu, persoanelor vârstnice.
Studiile efectuate la nivel național, datele colectate și analizate de către Institutul Național de Statistică, relevă faptul că asistăm la un proces accentuat de îmbătrânire demografică.
În limbaj de specialitate, îmbătrânirea demografică este definită ca fiind creșterea ponderii persoanelor vârstnice în cadrul efectivului total al populației, în detrimentul celorlalte categorii de vârstă, ca tendință fermă și de lungă durată. Datele publicate privind creșterea ponderii vârstnicilor de la 12,5% în anul 2010 la 15% în anul 2017, prognoza de 28,9% estimată pentru anul 2050, sunt relevante în acest sens.
Evoluția structurii demografice pe grupe de vârstă, publicată periodic de către Institutul Național de Statistică, confirmă parcurgerea acestui proces și de către populația județului Sibiu. Astfel analiza pe categorii de vârstă, a ultimelor date publicate pentru județul Sibiu (anul 2023), relevă faptul că la o populație totală de 391.413 locuitori, ponderea populației vârstnice a fost de 25% (97.747 locuitori), segmentul de vârstă predominant fiind 65-69 ani, cu o pondere de 28% în totalul populației vârstnice.
Legea nr.292/2011- Legea asistenței sociale și Legea nr.17/2000 Legea privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, stabilesc dreptul vârstnicilor la asistență socială în raport cu situația sociomedicală și cu resursele economice de care dispun; precizăm faptul că măsurile de asistență socială sunt complementare celor reglementate prin sistemul asigurărilor sociale.
Asistența socială se acordă la cererea scrisă a persoanei vârstnice sau a reprezentantului legal al acesteia, cerere comunicată autorității publice locale( primăria de domiciliu/resedință).
Asistența socială se acordă în funcție de nevoile persoanelor vârstnice. Nevoile persoanelor vârstnice se evaluează prin anchetă socială care se elaborează pe baza datelor cu privire la afecţiunile ce necesită îngrijire specială, capacitatea de a se gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene, condiţiile de locuit, precum şi veniturile efective sau potenţiale considerate minime pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieţii.
Asistenţa socială pentru persoanele vârstnice se realizează prin:
- a) servicii sociale
- b) beneficii sociale.
Serviciile sociale reprezintă activitatea sau ansamblul de activităţi realizate pentru a răspunde nevoilor sociale, precum şi celor speciale, individuale, familiale sau de grup, în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate, prevenirii şi combaterii riscului de excluziune socială, promovării incluziunii sociale şi creşterii calităţii vieţii.
Condiție sine-qua-non pentru ca un serviciu social destinat vârstnicilor, să funcționeze pe teritoriul României și în consecință să admită beneficiari, este ca furnizorul serviciului să fie acreditat iar serviciul să dețină licență de funcționare.
Situațiile în care persoana vârstnică, poate beneficia de servicii sociale, sunt următoarele:
- a) nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- b) nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
- c) nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
- d) nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;
- e) se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.
Aceste condiții nu trebuie îndeplinite cumulativ, fiind suficientă existența uneia dintre situații.
Furnizarea serviciilor sociale pentru persoanele vârstnice, au în vedere îngrijirea temporară sau de lungă durată și se poate efectua :
- a) la domiciliul sau la reşedinţa persoanei vârstnice;
- b) în centre de zi de asistenţă şi recuperare(servicii fără cazare);
- c) într-un cămin pentru persoane vârstnice, într-o locuinţă protejată sau în alt centru rezidenţial(servicii cu cazare).
Respectarea drepturilor persoanelor vârstnice , a modului de acordare a serviciilor sociale în județul Sibiu, se verifică de către inspectorii sociali din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială, prin campanii tematice şi controale inopinate, precum şi prin misiuni de investigare socială.
- Servicii de asistență socială, acordate de furnizori privați din județul Sibiu, persoanelor vârstnice.
O radiografiere generală în luna august 2024, a tuturor serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, dezvoltate la nivelul județului Sibiu, evidențiază existența a 66 de servicii sociale licențiate, destinate acestei categorii de populație, acordate de un număr de 48 de furnizori de servicii acreditați, publici și privați.
Raportat la oferta de servicii sociale din domeniul privat, pentru această categorie de populație, tot la aceeași dată, Registrul electronic unic al serviciilor sociale, administrat de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, consemnează la nivelul judeţului Sibiu un număr de 41 furnizori de servicii sociale privați acreditaţi , care au înfiinţat/administrează 45 de servicii sociale, cu o capacitatea totală de 1600 locuri.
Toate cele 45 de servicii sociale dețin licență de funcționare și sunt controlate/monitorizate periodic de către Serviciul Inspecția Socială din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Sibiu, pentru respectarea drepturilor vârstnicilor și menținerea standardelor de calitate în baza cărora s-a acordat licența de funcționare.