Nici nu s-a sfârșit bine prima săptămână din 2019, iar veștile proaste despre construcția Autostrăzii Transilvania (A3) au început deja să apară.
După ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța cu surle și trâmbițe la începutul acestui an că vor fi deschise, în total, 133,31 km de autostradă, pe diferite sectoare, Asociația Pro Infrastructură (API) dă primele semnale că lucrările vor fi, din nou, amânate.
Pe pagina de Facebook a ONG-ului pentru infrastructură au apărut mai multe imagini cu stadiul lucrărilor pe lotul Iernut-Chețani, în zona Luduș-Bogata, acolo unde mișcarea în teren a încetinit considerabil odată cu problemele financiare ale constructorului italian Astaldi SpA.
La sfârșitul lunii septembrie a anului trecut apăruseră zvonuri conform cărora compania ar fi cerut intrarea în insolvență în România sau Italia, infirmate însă în scurt timp de reprezentanții Astaldi. Totuși, în octombrie, un tribunal din Roma a acceptat cererea formulată de Astaldi SpA prin care firma de construcții și-a dorit să obțină protecție împotriva creditorilor, în condițiile în care compania numără peste 10.500 de angajați și are datorii de peste 1,26 miliarde de euro.
Un tribunal din Milano le-a dat răgaz italienilor până în data de 14 februarie pentru a cădea la înțelegere cu creditorii, existând șanse ca lucrările să fie terminate de compania Max-Boegl. Totuși, liderul de asociere pentru lucrările la tronsonul respectiv este Astaldi SpA, ceea ce ar complica preluarea lucrărilor de către Max-Boegl.
Pe lângă tronsonul Ogra-Câmpia Turzii (437 miliarde de lei), Astaldi se ocupă de finalizarea Magistralei 5 de metrou din București, între stațiile Eroilor și Râul Doamnei, de podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, dar și de modernizarea a 81 de kilometri de cale ferată în urma unui contract semnat cu CFR SA în valoare de 3,45 miliarde de lei.
Cât despre lotul Iernut-Chețani:
„Stadiul oficial este de aproximativ 60% pe acest tronson de 17,9 km. Din păcate, situația financiară a constructorului italian Astaldi este în continuare foarte complicată (un fel de insolvență), mobilizarea în teren având mult de suferit spre sfârșitul lui 2018, după ce progresul în prima parte a anului trecut a fost consistent.
Astfel, este greu de crezut că își va putea reveni în timp util pentru a mări ritmul execuției și a finaliza proiectul în 2019. Dacă nu se vor rezolva rapid problemele, va trebui să așteptăm până în 2020 ca să circulăm de la Chețani (Luduș) până la Aeroport Târgu Mureș”, transmite Asociația Pro Infrastructură, semn că lucrările vor întârzia. Din nou.
Reamintim promisiunea CNAIR conform căreia, în cel mult doi ani, vom avea o mie de kilometri de autostradă. Deocamdată, în anul ce tocmai a început, pe lângă cei 806,7 km de autostradă care există în România în acest moment, ar trebui să fie deschise următoarele tronsoane:
Autostrada A1
Lot 2, Lugoj – Deva, între Coşeviţa şi Margina – 4,39 km
Lot 3, Lugoj -Deva, între Ilia şi Coşeviţa – 21,14 km
Lot 4, Lugoj – Deva, între Şoimuş şi Ilia – 22,14 km
Autostrada A3
Lot 1, Târgu Mureş – Ogra, între Târgu Mureş şi Ungheni – 4,5 km
Lot 2, Ogra – Câmpia Turzii, între Iernut şi Cheţani – 17,9 km
Lot 3, Ogra – Câmpia Turzii, între Cheţani şi Câmpia Turzii – 15,69 km
Lot 5, Comarnic – Brașov, între Râşnov şi Cristian – 6,3 km
Autostrada A10
Lot 1, Sebeş – Turda – 17 km
Lot 2, Sebeş – Turda – 24,25 km
Cu toate acestea, inaugurarea acestor tronsoane nu ar însemna decât să ajungem la nivelul de acum 12 ani al Ungariei, o ţară de două ori şi jumătate mai mică decât a noastră, potrivit Digi24. Pentru unele dintre aceste segmente de autostradă, termenul finalizare a fost deja amânat, nefiind exclus ca acest lucru să se întâmple din nou…
Ma tot intreb, oare cum cistiga niste licitatii, intreprinderi care sint in insolventa si nu-si respecta termenele?