După sute de mesaje din partea sibienilor și un protest în Piața Mare, primarul Astrid Fodor dă semne că va ceda presiunilor.
“Parcurgem toate etapele necesare și normale de consultare și dezbatere în cazul unei decizii care afectează comunitatea. Pe măsură ce se primesc propunerile din partea cetățenilor, acestea sunt analizate, iar cele care pot aduce îmbunătățiri vor fi inserate în Regulament, inclusiv cele mai bune variante pentru reducerea taxei pentru persoanele singure. Ulterior vom organiza o nouă întâlnire cu consilierii locali pentru a agrea cea mai bună și sustenabilă variantă. Dacă nici astfel nu se va ajunge la un acord, nu voi supune aprobării Consiliului Local Regulamentul modificat în ședința din luna ianuarie”, a anunțat astăzi Fodor.
Municipalitatea a anunțat, în această după-amiază, că regulamentul pentru taxa de salubrizare va fi modificat în funcție de consultarea publică lansată în 17 decembrie.
„Motivul principal pentru modificarea Regulamentului a fost necesitatea implementării instrumentului prevăzut de legislația națională în ceea ce privește colectarea deșeurilor – “plătește pentru cât arunci”. Scopul acestui instrument este acela de a reduce cantitatea de deșeuri reziduale colectate de la populație (pubela neagră), concomitent cu creșterea nivelului de reciclare. România și-a asumat o serie de obligații cu privire la colectarea deșeurilor în urma accesării fondurilor europene disponibile în acest domeniu. Prin urmare, administrațiile publice din întreaga țară au OBLIGAȚIA să transpună aceste măsuri în practică. Precizăm că introducerea instrumentului “plătește pentru cât arunci” a făcut obiectul unui control al Gărzii de Mediu la Primăria Sibiu în 14 octombrie 2020, în urma căruia a dispus implementarea acestui instrument până în data de 31 decembrie 2020, pentru respectarea legii.
Această obligație legală a fost preluată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco Sibiu (în care Municipiul Sibiu este membru alături de alte localități din județ) într-o propunere de Regulament cadru care, prin măsurile propuse și modificarea modului de calcul al taxei de salubrizare raportat la volumul și frecvența de golirea recipientelor, să asigure implementarea prevederilor legale.
În consecință, Serviciul Salubrizare a preluat din prevederile Regulamentului cadru pus la dispoziție de ADI Eco, l-a adaptat situației concrete din Sibiu și a propus două variante de calcul a taxei de salubrizare.
Înainte de a porni consultarea publică pe tema Regulamentului privind taxa de salubrizare, în 15 decembrie 2020, Primăria Sibiu a invitat consilierii locali la o prezentare online a celor două variante de calcul a taxei: una în funcție de suprafața locuinței și volumul colectat și una în funcție doar de volumul de deșeuri. Trebuie precizat că nici una dintre variante nu ia în calcul numărul de persoane, deoarece legislația impune calculul taxei raportat la volum sau greutate, sau frecvența de golire sau saci personalizați. Consilierii locali au avut astfel ocazia să se pronunțe în legătură cu aceste modificări, iar liderii grupurilor politice din Consiliul Local s-au exprimat în unanimitate pentru introducerea în dezbatere publică a variantei care prevede un abonament cu număr de ridicări prestabilite. Practic, calculul taxei s-ar face în funcție de volumul recipientelor puse la dispoziția sibienilor”, precizează reprezentanții Primăriei, într-un comunicat.
DE CE TAXA DE SALUBRIZARE A AJUNS LA ACEST NIVEL?
Pe scurt, Sibiul nu își îndeplinește țintele de colectare a reciclabilelor, susține Primăria.
„Spre exemplu, în 2020, sibienii trebuiau să colecteze 50% din total deșeuri ca reciclabile sau biodeșeuri, dar au colectat doar 26% separat. De altfel situația nu a fost mai bună nici în 2019 sau 2018. Din acest motiv, Primăria Sibiu a fost nevoită să achite o taxă penalizatoare către Administrația Fondului de Mediu aferentă perioadei 2018-2020 în valoare de 1.911.000 lei.
Primăria Sibiu va plăti mai mult pentru compostarea deșeurilor. Această creștere a rezultat în urma procedurii de achiziție organizată de ADI Eco pentru gestionarea acestor servicii, tarifele rezultate din oferta câștigătoare depusă de SC SOMA SRL fiind mai mari decât cele practicate anterior. Astfel, în 2020 pentru compostare se plătea 96,6 lei/tonă, dar din acest an se plătește 154,7 lei/tonă, adică cu 62% mai mult. În 2020 s-au colectat 6.733 de tone de deșeuri biodegradabile.
În 2020 Primăria Sibiu nu a plătit pentru sortarea deșeurilor, contravaloarea fiind achitată de asociațiile de producători de ambalaje. Din 2021 administrația locală va plăti pentru acest serviciu 335,58 lei/tonă, urmare a aceleiași proceduri de achiziție organizată de ADI Eco menționată mai sus. În 2020 s-au colectat 5.540 tone de reciclabil care trebuie sortat.
Contribuția la economia circulară, o taxă penalizatoare impusă la nivel național pentru fiecare tonă de rezidual care se transportă la groapa de gunoi, a crescut în 2020 de la 30 lei/tonă la 80 lei/tonă în timp ce taxa de salubrizare aplicată sibienilor nu s-a ajustat corespunzător. Taxa nu a fost majorată pentru că Primăria Sibiu a avut la dispoziție o rezervă de bani din taxa încasată în anii anteriori și a folosit-o pentru a achita diferențele. Dacă nu exista această rezervă taxa trebuia stabilită începând din 2020 la aproximativ 15 lei/persoană.
Precizăm că Primăria Sibiu folosește încasările din taxa de salubrizare DOAR pentru plata serviciilor de gestionare a deșeurilor: colectare, transport, compostare, sortare, depozitare și alte taxe aferente. Prin urmare, nivelul taxei s-a stabilit pentru acoperirea costurilor estimate legate de gestionarea deșeurilor”, dă asigurări municipalitatea.
Consultarea publică se va încheia duminică, 17 ianuarie 2021. Serviciul Salubrizare a primit aproximativ 400 de e-mailuri din partea cetățenilor conținând propuneri, sugestii, reclamații. Acestea vor fi analizate și vor primi răspuns, iar cele viabile se vor insera în Regulament. Joi, 14 ianuarie, de la ora 19, ADI Eco în parteneriat cu Primăria Sibiu organizează o dezbatere publică online la care pot participa cetățenii interesați, adresând întrebări la care vor răspunde reprezentanții ADI Eco și cei ai Serviciului Salubrizare din cadrul Primăriei.