Pilotul sibian Sebastian Barbu a câștigat în acest an al 3-lea titlu consecutiv de vicecampion național absolut la raliuri. Va urca pe podium, alături de copilotul Bogdan Iancu, la Gala Campionilor FRAS 2023, programată în 16 decembrie, în Aula Magna a Universităţii Politehnica Bucureşti. Tot atunci, cei doi sibieni își vor primi trofeul și medaliile pentru titlul de CAMPIONI NAȚIONALI la clasa RC2, unde e încadrată mașina pe care concurează, o Skoda Fabia Rally R5.
(Dan GREAVU)
Sebastian Barbu a depășit cu bine „cel mai nebun“ sezon din carieră. După un debut cu victorie în Raliul Harghitei, a avut parte de o ieșire în decor la Raliul Argeșului, care s-a soldat cu accidentarea lui Bogdan Iancu. A concurat apoi cu Teo Gabi Găină în dreapta (la Raliul Maramureșului, înscris inițial cu Traian Arsenescu), apoi cu Jeannette Kvick Andersson (copilot de WRC, o daneză aflată în premieră la curse în România – la Raliul Sibiului și Raliul Moldovei), pentru a încheia cu Bogdan Iancu, restabilit complet (la Raliul Iașului și Raliul Clujului).
Sibianul a încheiat în urma rivalului tradițional, Simone Tempestini, care a câștigat cel de-al optulea titlu de campion național absolut la raliuri (2015, 2016, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 și 2023), egalându-l astfel pe Titi Aur la numărul de victorii.
La final de campionat, Sebastian Barbu a oferit, într-un interviu acordat pentru cititorii Mesagerului de Sibiu, amănunte despre acest sezon, despre cursa preferată, despre planurile sale de viitor.
Vicecampion național pentru a 3-a oară consecutiv. Ești mulțumit?
Sebastian Barbu: Da, sunt mulțumit. Cu toate că poate nu se vede, însă la bugetul și pregătirea noastră, sunt mulțumit. Deocamdată atât se poate, sigur că îmi doresc titlul de campion național absolut, voi munci în continuare pentru acest rezultat. Dar nu trebuie să uităm că, pentru al doilea an consecutiv, suntem Campioni Naționali la clasa RC2, clasa la care este încadrată mașina pe care concuram noi, o Skoda Fabia Rally R5.
Este Tempestini greu de bătut?
S. B.: Nu este un adversar de temut. Este de apreciat cum își face treaba ca sportiv, este de apreciat profesionalismul de care dă dovadă. Conjuctura a făcut ca și anul acesta să câștige el. Materialul de concurs folosit de el la asfalt, în special în România, este mult mai rapid față de al nostru. La macadam, concurând pe aceeași mașină, se vede diferența cu adevărat. Dar cum spuneam, nu este imposibil de bătut!
A fost un sezon cu probleme. Ai schimbat copilotul. Ți-a fost greu?
S. B.: A fost un sezon dificil. După victoria din prima etapă, a urmat rapid un accident și implicit un abandon, după care am schimbat 3 copiloți. Trebuie să le mulțumesc fiecăruia dintre ei, pentru încrederea acordată. Nu este deloc ușor să te urci în mașina de curse și să dai 100% din primii metri, atât pentru ei, cât și pentru mine. Una peste alta, am reușit să închei tot cu Bogdan alături de mine!
Ce raliu ți-a fost mai drag în acest sezon?
S. B.: Toate raliurile au farmecul lor. Toate sunt frumoase și toate diferă de la an la an. Însă sezonul 2023 l-am început în Italia, unde am luat startul la Rally di Montecatini & Valdinievole. O cursă tipică pentru Italia, cu drumuri înguste și tehnice, pline de spectatori. E o senzație extraordinară să evoluezi în fața multor spectatori!
Care a fost speciala preferată?
S. B.: Proba care îmi place cel mai mult, pe asfalt, se numește Lueta și face parte din Raliul Harghitei. La macadam îmi plac toate… deși anul acesta nu am mers prea bine pe ele 🙁
Care este viteza maximă pe care ai reușit să o atingi în campionat? Unde?
S. B.: Mașinile de curse nu prind viteză foarte mare. Avem două configurații ale cutiei de viteze, una cu care prindem 186 km\h viteza maximă, iar a doua cu care putem ajunge până la 200 km\h. Atât la asfalt, cât și la macadam, sunt porțiuni unde ajungem în limitator. Faptul cel mai interesant și de urmărit în raliuri este viteza medie pe probele speciale. Așa poți să îți dai seama de ritmul fiecărui echipaj.
Ce părere ai despre campionatul intern?
S. B.: Este încă un campionat care încearcă să se schimbe de la an la an, însă fără vreum efect direct asupra sportului. Din păcate, sistemele de siguranță nu ne fac nemuritori, iar vitezele pe probele speciale sunt tot mai mari. Aici, deficentele sunt uriașe față de alte campionate. Noi, sportivii, suntem alături de federație și sprijinim toate demersurile care dau câștig de cauză sportului nostru.
Ai deja o bogată experiență internațională…
S. B.: Am avut ocazia să particip în competiții internaționale încă de acum 10 ani, cu norocul de pe vremea aceea când Raliul Sibiului era în Campionatul European. Așa „s-a deschis apetitul“. Afară participăm strict după reguli FIA, unde rareori există interpretări sau abateri de la regulamente. E interesant, și în același timp plăcut, să reușești să participi în alte campionate. Pe lângă experiența pe care o dobândești, atmosfera, fanii, organizarea îți dă un important avânt în carieră.
Cine formează echipa din spatele tău? Și mă refer aici la echipa tehnică, la sponsori…
S. B.: Păi e cât se poate de simplu. Omul principal din spatele nostru este nimeni altul decât Alexandru Barbu, fratele meu. După 6 ani în care eu am fost umbra lui pe pârtiile de schi și la cele doua olimpiade la care am participat, din 2019 am schimbat rolurile. Echipa de asistență tehnică mai are încă o persoana importantă, pe Stefano Rafanelli. Este prietenul și omul din spatele mașinilor de concurs – „îmblâzitorul de fiare“. Alături de Alex și de Stefano, am reușit în 4 ani ceea ce alții reușesc în 10. Am dat dovadă de mult profesionalism, atât în ceea ce înseamnă pregătirea mașinilor, cât și în pilotaj.
Familia a fost și este de fiecare dată aproape și ne susține, fapt foarte important pentru mine! Desigur că toate acestea nu sunt posibile fără susținerea financiară venită din partea partenerilor. Ne-ar trebui încă două-trei pagini să îi enumerăm pe toți, însă trebuie să știe că le suntem recunoscători pentru eforturile pe care le fac și că nu ajung doar mulțumirile pentru sprijinul acordat. După cum am promis, obiectivul nostru este să urcăm de fiecare dată pe cea mai înaltă treaptă a podiumului alături de ei.
E oficial! Sebastian Barbu, VICECAMPION național în CN de Raliuri BETANO 2023!
La ce să ne așteptăm anul viitor de la Sebastian Barbu?
S. B.: Bună întrebare. Cred că cel mai bine este să vedem ce ne oferă viitorul! Ne dorim mai mult, însă trebuie să fim cu picioarele pe pământ.
Unde te vezi peste… 5 ani să zicem?
S. B.: La volanul unei mașini de curse, pe probele speciale din lume, sărbătorind cu voi . Vreau să continui și să ajut juniorii din acest sport. Vreau să pot să îmi continui viața alături de această superbă pasiune.
Sebastian Barbu s-a născut pe 29 iunie 1984 la Sibiu. Este căsătorit și are un copil. Fost schior de performanță, dar și antrenor pentru fratele său Alex Barbu, participant la Campionate Mondiale și două Olimpiade de iarnă (Sochi 2014 și PyeongChang 2018), spune că „viața de zi cu zi o împart între cele mai lungi anotimpuri, vara în mașina de curse, iar iarna pe pârtiile de schi. Sunt două sporturi care se leagă foarte bine între ele, asemănătoare din toate punctele de vedere.“
Sebastian Barbu – pilot raliuri
„Sunt aici ca să împărtășesc ceea ce am învățat și să dau mai departe ceea ce știu să fac cel mai bine. Așa că, dacă vrei să devii un pilot sau un schior mai bun – here I am!!!“