Eugen Dornescu, un nume sonor în lumea artei plastice românești

Născut la data de 3 septembrie 1955 în Bălușești, județul Neamț, pictorul și graficianul Eugen Dornescu este absolvent al Academiei de Artă din Iași, clasa prof. Dan Hatmanu (1981). Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, activând în prezent în cadrul Filialei UAP Sibiu.

Foto: Ion Talpoș 

Am participat aseară, 19 martie 2024, la ora 18, la vernisajul expoziției sale de artă cu titlul „Anatomii Subiective”, care a avut loc în Sibiu la Galeria ATU TOYS/NAC (str. 9 Mai, nr.10). Într-un scurt interviu acordat, artistul îmi spunea:

Eugen Dornescu: Lucrările astea sunt făcute în ultimii 15-20 de ani. Foarte multe dintre ele au participat la saloane naționale, la bienale în țară, unele în străinătate. În Germania, Franța, Danemarca, în Italia… Aș vrea să spun câteva lucruri despre sala aceasta, în care expun. Este o sală grozavă! Este prima dată când expun aici cu sprijinul artistului, sculptorului și poetului Niu Herișanu. Este interesant că administrând și sala aceasta, el a devenit în timp un adevărat vector în artă! Un om care coagulează talente în artă! M-a invitat și pe mine să expun. Când am văzut sala pentru prima dată, mi-am zis că este una minunată și că ar fi grozav să facem o expoziție aici…

Reporter: Despre dumneavoastră ce ne puteți spune?

E.D.: Sunt pensionar acum. Am fost profesor la Liceul de Artă din Sibiu, am fost și director acolo. Ținem aproape și cu colegii care au rămas în școală! Mergem înainte!

R.: Astăzi expuneți singur?

E.D.: Da, aceasta este o expoziție personală!

R.: După cum vedem, vă bucurați de o prezență numeroasă la vernisajul expoziției…

E.D.: Da, așa este! Și mă bucur că printre cei prezenți astăzi în sală, la vernisaj, sunt multe persoane cu nume sonore în artă și în cultură…

Expoziția maestrului Eugen Dornescu a fost vernisată de dr. Iulia Mesea, istoric și critic de artă. Din cuvântul său de deschidere, am reținut câteva cuvinte:

„Existența unor Galerii de Artă de genul acesta este foarte importantă pentru viața culturală, pentru ceea ce se întâmplă în materie de efervescență a staff-ului artistic din Sibiu, în primul rând! Doar două Galerii de Artă, oficiale, cea de la Muzeul Brukenthal și cea a Uniunii Artiștilor Plastici nu sunt suficiente… Genul acesta de Galerii de Artă creează concurență amicală, profitabilă pentru toți cei care se angrenează în această dorință de a face ca viața cultural-artistică din Sibiu să fremete!

Dacă ar fi să conturez în câteva cuvinte profilul personalității artistice a lui Eugen Dornescu, aș spune: respectul pentru meșteșug, reverență față de maeștrii și profesorii săi și responsabilitate față de ucenici! Iar dacă ar fi să vorbesc despre arta sa, tot în câțiva termeni, aș începe cu ceva ce este absolut necesar unui act artistic adevărat: mesaj consistent, originalitate și nu în ultimul rând soliditatea construcției și rafinamentul plastic.

Titlul expoziției, ”Anatomii Subiective”, este principala cheie a exponatelor și ansamblului lor! Nu este prima dată când Eugen Dornescu apelează la acest titlu și persistența lui dovedește că, într-adevăr, ”Anatomii Subiective” descifrează mult din ceea ce artistul dorește să ne spună.  Anatomii, structura internă a unui organism funcțional, a unui organism viu  dar prin extensie, ne referim și la organisme artificiale, la sisteme, studiul componentelor acestui organism viu sau artificial, a raporturilor între ele. Așadar, Eugen Dornescu face ceea ce stă la baza anatomiei: o disecție! O disecție a realității din jurul său!  Subiective, bineînțeles, pentru că în arta postmodernă artistul ne prezintă o viziune fracturată asupra realității, iar reasamblarea ei o face după regulile personale, nu după normele realității și nici aleatorii…  Câteva dintre temele grele, principale, care duc expoziția aceasta, care duc o mare parte a creației artistului aici de față, sunt: Tragismul condiției umane, Speranța salvării sufletului, Drama iubirii, Sacrificiul Cristic-toate acestea prezentate individual. Individualizându-se bine în cadrul creației generale sau, dimpotrivă, contopindu-se. Condiția umană, omul în cotidian, omul social, omul în istorie, omul religios, drama cuplului! Cuplul, speranțele, contopirea, mulțimea, anonimatul, singurătatea… Toate acestea se ordonează în creația lui Eugen Dornescu sub forma unui caleidoscop, rupându-se, spărgându-se, oglindindu-se, reflectându-se… Fragment întreg, compunere și descompunere! Sau, se ordonează sub forma unor straturi! Depuneri succesive ale existențelor individuale care  se contopesc, se topesc în existența universală… Am subliniat și cu prilejul altor vernisaje  și chiar în unele texte, acest conținut dramatic, intens, al creației lui Eugen Dornescu și tensiunea pe care el o obține în opera sa. De data aceasta, aș vrea să amintesc și un element care, parcă pigmentează pe alocuri, sporadic, creațiile sale. Este vorba despre un element cu un conținut ludic, și acesta este prezent, mai ales, în seria aparatelor de zbor. Această serie cu aparate de zbor care, parcă este un experiment! Un experiment în care artistul nu se joacă doar în sensul artistic al cuvântului, ci și în cel tehnic! Cumva greoaie, cumva nostime, aceste aparate de zbor au, totuși, suflet! Sunt însuflețite! Artistul le picură acel strop care le animă, pentru a le face să avem încredere în ele, pentru a avea alături de ele speranța zborului,  dorința zborului…” a spus Iulia Mesea.

Foto: Ion Talpoș 

La vernisajul expoziției amintite au mai intervenit, luând cuvântul, și alte personalități ale lumii cultural-artistice sibiene. I-aș aminti aici pe Niu Herișanu, pe Silviu Guga, Puiu Bercea, Sorin Han…

Atmosfera a fost întreținută, discret, cu o muzică de bună calitate, grație prezenței la vernisaj a trupei „Acustic Band”.

Consider că mesajul poetului Silviu Guga (prozator, eseist și critic literar), transmis în cadrul vernisajului acestei expoziții subliniază, pe deplin, importanța evenimentului cultural la care am luat parte:

„Este un moment extraordinar! Un eveniment deosebit pentru Sibiu. Nu există o istorie a vieții culturale  a Sibiului, dar această dată de 19 martie 2024 trebuie consemnată într-o asemenea istorie virtuală!” a transmis Silviu Guga.

Autor: Ion Talpoș

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*