Erasmus + 2025 – Digital Well-Being. Mobilitate în Vignola pentru elevi ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu”

Sub sigla proiectului Erasmus + , cinci elevi ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” Sibiu, însoțiți de dna. prof. Alexandra Gavrilov au participat la mobilitatea școlară din Italia, Vignola în perioada 19-23.10.2025. În același timp, dna. prof. Ioana Negoiță a avut oportunitatea de a pleca în job shadowing la aceeași școală, asistând la ore de specialitate în vederea îmbunătățirii actului didactic prin însușirea de noi metode didactice moderne.

Sursă foto: Alexandra Gavrilov

Mobilitatea la care au participat elevii români s-a numit Digital well-being, iar școala IIS “A. Paradisi” din Vignola a găzduit în același timp și elevi și profesori din Sandnes, Norvegia. Toți elevii participanți și-au dezvoltat competențele digitale pentru o stare de bine, iar prin intermediul unor ateliere interactive, proiecte digitale și vizite culturale, aceștia au explorat modul în care tehnologia, alegerile de viață și colaborarea socială pot contribui la bunăstarea personală și la protejarea mediului.

Pe parcursul mobilității Erasmus+ desfășurate la IIS „A. Paradisi” din Vignola, Italia, elevii români, italieni și norvegieni au participat la o serie de activități educative menite să dezvolte competențe digitale, interculturale și de sustenabilitate.

Scopul acestei mobilități a fost ca pe parcursul întregului program de învățare, elevii să-și consolideze competențele lingvistice în limba engleză, să colaboreze eficient în echipe internaționale, să folosească tehnologia în scop educativ și creativ și să devină mai conștienți de rolul lor în promovarea sustenabilității.

Sursă foto: Alexandra Gavrilov

Elevii români au fost cazați la colegii lor italieni, s-au familiarizat cu stilul de viață al locuitorilor din orașul Vignola, participând la un program mixt de învățare, exersându-și abilitățile lingvistice, descoperind principalele obiective culturale și naturale din localitate, testând specialități culinare locale și îmbogățindu-și viziunea despre identitatea marii familii europene.

Programul oferit de gazde a inclus jocuri de cunoaștere reciprocă pentru coeziunea grupului, turul școlii, prezentări în care elevii și-au descris școala, orașul și țara de proveniență, plimbări prin orașul medieval Savignano Alto, Vignola și Bologna, vizită la Palazzo Barozzi, dar și ateliere de preparat torttelini și vizitarea unui atelier de obținere a oțetului balsamic.

Sursă foto: Alexandra Gavrilov

Una dintre activitățile proiectului a fost dedicată echilibrului dintre viața digitală și starea de bine. Elevii au discutat despre efectele tehnologiei asupra sănătății mintale și fizice, despre fenomenul „digital overload” și despre importanța unei „digital detox” regulat.

În urma reflecțiilor de grup, participanții au creat storyboard-uri despre „călătoria digitală a unui elev spre echilibru” și prezentări cu propuneri pentru promovarea unui stil de viață digital sănătos în școli. Activitatea i-a ajutat pe elevi să devină mai conștienți de propriile obiceiuri digitale și să identifice soluții practice pentru un mod de viață echilibrat și responsabil.

Experiența Erasmus+ le-a oferit oportunitatea de a învăța prin descoperire, de a construi prietenii durabile și de a înțelege mai profund valorile unității în diversitate și cetățeniei europene active.

Sursă foto: Alexandra Gavrilov